skip to main content

Alle artikelen

Gekozen filters:
werken

Bezwaren tegen Zuidasdok

Voordat een groot project als Zuidasdok mag starten, moeten we eerst flink wat ruimtelijke procedures doorlopen. Dan wordt onder andere bepaald of het project wel veilig, haalbaar en noodzakelijk is. Ook belanghebbenden stellen we in de gelegenheid hun mening, zorgen of bezwaren ten aanzien van het project formeel te uiten door middel van een zienswijze of beroepsschrift.
wonen

Vraag van de week: wat betekent bomenkap voor luchtkwaliteit?

Het is niet zo dat we hier echt álles weten over Zuidas, maar we weten wel veel (al zeggen we het zelf). Daarom krijgen we iedere dag weer uiteenlopende vragen over bijvoorbeeld autobereikbaarheid en parkeren, maar ook over bomenkap en muziek in de ondergrondse fietsparkeergarage. Onze communicatiemedewerker Cherie geeft antwoord.
werken
2

Flink aantal bomen weg voor realisatie Zuidasdok

Voor de realisatie van Zuidasdok moeten circa 14.400 bomen worden gekapt. In juni dit jaar berichtten we al dat we de aanvraag voor de kapvergunning aan het voorbereiden waren. De aanvraag is inmiddels ingediend en vanaf deze week ligt het ontwerpbesluit van de kapvergunning ter visie. Wat betekent dit? Waarom moeten de bomen weg? Komen ze terug? En ook belangrijk: wat vindt de boomdeskundige?

David van Traa (39) nieuwe directeur Zuidas

David van Traa (39 jaar) wordt vanaf 1 januari 2017 de nieuwe directeur Zuidas. Dat is vandaag door de gemeente Amsterdam bekend gemaakt. Van Traa is momenteel directeur Expatcenter van de gemeente Amsterdam. Hij volgt Klaas de Boer op, die op 31 december met pensioen gaat.
werken

Dialoog Zuidasdok en aannemers ten einde

Lange conversaties, complexe vraagstukken en liters koffie. Het zijn de hoofdingrediënten van de reeks gesprekken die Zuidasdok en de twee geselecteerde aannemerscombinaties bijna een jaar met elkaar hebben gevoerd. Dit als onderdeel van de aanbesteding die is gericht op belangrijke thema’s als een slimme bouwlogistiek, hinderbeperkende maatregelen en het ontwerp van station Amsterdam Zuid. Vorige week is er een eind gekomen aan de zogenoemde dialoogfase.
wonen

Waterlek Strawinskylaan in Zuidas gedicht

Het fietspad van de Strawinskylaan was gisteravond even omgedoopt tot een wildwaterbaan. Veel pret beleefden we er echter niet aan. Het water was afkomstig uit een bluswaterleiding die -uiteraard per ongeluk- was beschadigd tijdens onze werkzaamheden. We zijn snel aan de slag gegaan met het oplossen van de situatie.
wonen

Fleurig Zuidas-bouwdoek krijgt tweede leven als tas

Afgelopen jaar werd het Gustav Mahlerplein ‘versierd’ door een fleurig bouwdoek. Gekleurde strepen onttrokken de werkzaamheden rondom de nieuwe fietsparkeergarage aan het oog. Inmiddels is de fietsparkeergarage een feit en zijn de bouwdoeken niet meer in gebruik, althans, niet meer op het Gustav Mahlerplein. Maar we hebben ze niet weggegooid, sterker nog, ze hebben een tweede leven gekregen… als tas. De organisatie Verdraaid Goed maakt onder de noemer Beat the Bag tassen van bouwdoeken en bannermateriaal. Het resultaat: vrolijke beachbags. En we geven er drie weg.
werken

Welstandskader zorgt voor harmonie tussen Zuidasdok en omgeving

Het Concept Welstandskader Zuidasdok is gereed! Hierin staat beschreven aan welke welstandscriteria de bouwwerken van Zuidasdok moeten voldoen. Het kader schept onder andere voorwaarden voor de vormgeving, kwaliteit en omvang van de bouwsels. Deze eisen worden gesteld zodat de Zuidasdoktunnels, de verbrede A10 Zuid en het nieuwe station Amsterdam Zuid straks in harmonie zijn met de directe omgeving. Het Concept Welstandskader Zuidasdok ligt de komende zes weken ter inzage voor inspraak.
reizen

Nieuw stroomhuis voor metro's bij station Amsterdam Zuid

Vooruitlopend op de bouw van Zuidasdok realiseren we bij station Amsterdam Zuid een tijdelijk gelijkrichterstation. Een wat? Een gelijkrichterstation. Dat is een gebouw dat de metro van stroom voorziet en vol staat met technische installaties. Het tijdelijke gelijkrichterstation vervangt het huidige, dat in de weg staat voor de werkzaamheden rondom Zuidasdok. We selecteerden VolkerRail/RailCom als winnende partij uit vier aannemers die zich hebben ingeschreven voor deze opdracht. Het door hen ingediende plan onderscheidde zich door de combinatie van een kwalitatief goed doordacht plan met een scherpe prijs. Vandaag hebben Zuidasdok en VolkerRail/RailCom de overeenkomst ondertekend.
wonen

De onderwereld van de Zuidas

‘Kilometers kabels en leidingen, hier onder de grond? Daar wist ik niets van.’ Dat zegt de jonge vrouw die haar oppaskind komt ophalen van de school aan de Prinses Irenestraat. En ze is niet de enige. Wie je het ook vraagt – de zakenman op weg naar het station, de motoragent die staat te wachten op de hoek van de Minervalaan – ze hebben geen van allen van de MENZ-ring (Masterplan Energie en Nutsvoorzieningen Zuidas) gehoord. En dat is ook niet zo gek, want deze ring van ondergrondse kabels en leidingen ligt – heel verrassend – niet in het zicht. Na twee jaar is het werk onlangs afgerond.
werken

Aanvraag kapvergunning Zuidasdok in voorbereiding

De voorbereidende werkzaamheden voor Zuidasdok krijgen steeds meer vorm. Over enkele weken vragen we de kapvergunning aan voor het verwijderen van de bomen in het plangebied Zuidasdok. Omdat de zuidelijke A10 over een lengte van zo’n 7 kilometer wordt verbreed en deels ondergronds wordt gebracht, moeten we de bomen in de middenbermen en op de taluds verwijderen. De kap zal gefaseerd plaatsvinden, de eerste fase staat gepland voor september 2017.
werken

Bestemmingsplan Zuidasdok vastgesteld door gemeenteraad Amsterdam

Een volgende stap in de ontwikkeling van de Zuidas: op 20 april heeft de gemeenteraad van Amsterdam unaniem het Bestemmingsplan Zuidasdok vastgesteld en besloten om geen exploitatieplan vast te stellen.
  1. Vorige
  2. 1
  3. 9
  4. 10
  5. 11
  6. 12
  7. 13
  8. Volgende