Alle artikelen
Gekozen filters:
Zuidasdok sluit tussen eind juni en half december 2024 acht weekenden de A10 Zuid af. Deze afsluitingen zorgen voor ernstige verkeershinder en langere reistijden. We informeren u alvast over deze werkzaamheden en de mogelijke omleidingsroutes.
Begin 2024 werd het Onderzoeksgebouw VU aan de De Boelelaan opgeleverd. Een bijzonder gebouw, en pas bij het binnenkijken wordt duidelijk waarom. ‘De kleinste trillingen of temperatuurverschillen kunnen al invloed hebben op metingen.’
Op 16, 17 en 18 april 2024 hebben we een van de twee zuidelijke toegangstunneltjes van de Minervapassage afgesloten. Dat doen we om nu alvast te weten te komen wat er gebeurt als we de passage vanaf medio 2025 voor langere tijd deels afsluiten.
De tweede reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage, is voor driekwart ontgraven. Betonwagens rijden nu af en aan om een ‘kruipruimte’ te maken. En de fundering voor de pilaren die het dak van de passage dragen.
Vanaf 2 april tot en met vrijdag 28 juni 2024 wordt naast de Jachthavenweg een tijdelijke tramloods gebouwd voor de museumtram. Daar komt enige verkeershinder bij kijken. Ook zijn enkele parkeervakken tijdelijk niet te gebruiken.
Veilig bouwen vormt een van de grootste uitdagingen voor Zuidasdok. We bouwen immers in een druk, bebouwd gebied en altijd in de buurt van de A10 en het spoor. Hoe zorgen we ervoor dat het veilig blijft?
In de avonden en nachten tussen 27 en 30 maart 2024 vinden werkzaamheden plaats langs de A10 Zuid in de richting Utrecht. Het verkeer kan hier hinder van ondervinden. In de nacht van vrijdag 29 op zaterdag 30 maart is oprit S108 dicht.
Van april tot en met juli 2024 werken we bij de metroviaducten over de Parnassusweg. We treffen dan voorbereidingen om hier in de zomer een nieuw viaduct te kunnen bouwen. In deze periode sluiten we een aantal keer de oostelijke rijbaan (stad in).
Palen, palen en nog meer palen. Onder het dak van de tweede reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid staat alles in het teken van funderingswerk. In totaal gaan zo’n 350 palen de grond in voor de vloer van de nieuwe Brittenpassage.
In 2024 gaat de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer na een lange voorbereiding in uitvoering. Tijdens twee inloopbijeenkomsten op woensdag 13 maart krijgt u van ons een inkijkje in de werkzaamheden en de bijkomende hinder van de komende jaren.
Begin maart 2024 verwijderen we bomen en struiken op drie locaties rond knooppunt De Nieuwe Meer. Zo maken we ruimte voor werkterreinen en bouwwegen. En alvast voor de verbreding van de A10 Zuid. Fietsers ondervinden tijdelijk hinder.
De gemiddelde waardering voor reizen naar Zuidas is in 2023 gedaald naar 6,9, het laagste cijfer sinds 2016. De alom toegenomen drukte, mede door werkzaamheden, is de belangrijkste oorzaak. Dit blijkt uit de Mobiliteitsenquête 2023.
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens.
Bedankt voor uw aanmelding.