Alle artikelen
Gekozen filters:
Het definitief ontwerp van het openbaar vervoerknooppunt Amsterdam Zuid is klaar. Binnenkort dienen we bij de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied een vergunningaanvraag in voor de realisatie. Die is intensief voorbereid.
50 vrachtwagens met ieder 10 kuub beton waren op 9 juni 2021 nodig voor het derde dakdeel van de nieuwe reizigerstunnel voor station Amsterdam Zuid. ‘Vooral logistiek was het een uitdaging’, zegt Frank van Klaren van bouwcombinatie ZuidPlus.
Binnenkort wordt station Amsterdam Zuid het domein van drie proefvlakken met natuurstenen tegels. Hierin worden verschillende soorten grijs natuursteen geplaatst om te kijken hoe ze zich het komende jaar gedragen. Of ze van koffie, cola en ketchup houden, is al getest.
Het nieuwe station Amsterdam Zuid krijgt veel meer (rol)trappen en liften dan het huidige station. Dringen om het perron op of af te komen is dan verleden tijd. Frank Bouwman en zijn collega’s ontwierpen de nieuwe opgangen. Een complexe opgave.
‘Ieder dakdeel van de nieuwe reizigerspassage van station Amsterdam Zuid heeft zijn eigen karakter’, vertelt werkvoorbereider Jim Kerssens. Momenteel werkt bouwcombinatie ZuidPlus aan het derde van de in totaal 7 dakdelen.
Demissionair minister Van Nieuwenhuizen en de wethouders Everhardt en De Vries hebben de Tweede Kamer en de gemeenteraad van Amsterdam op de hoogte gebracht van de voortgang van Zuidasdok en van de raming van het financieel tekort.
Bij het vernieuwde station Amsterdam Zuid komen straks treinen, metro’s, trams, bussen en fietsen vlak bij elkaar. Maar die zijn niet het belangrijkst. Het ontwerpen en bouwen van het vervoersknooppunt blijkt te gaan om de benenwagen.
Een nieuw stuk fundering voor de extra stationspassage, een verbreed perron en een bochtje in treinspoor 4. Dat is de oogst van ruim 100 uur werk in het Paasweekend. Dinsdagochtend 6 april 2021 reden de trein en metro weer normaal.
De fundering voor twee dakdelen van de extra passage van station Amsterdam Zuid, zit in de grond. Zaterdag 3 april 2021 werden de wapeningskorven aangebracht en volgestort met beton. Vooralsnog verloopt het werk volgens schema. Een impressie van de werkzaamheden.
We zijn druk met de voorbereidingen voor het lange werkweekend met Pasen. Dan maken we de fundering voor twee nieuwe dakdelen van de extra stationspassage van station Amsterdam Zuid – de Brittenpassage. We monteren nu de rupskranen.
Vanaf 1 april 2021 werken we van 20.00 uur tot 6 april 05.00 uur dag en nacht door bij Zuidasdok. Eén van de klussen is het aanbrengen van een bocht in treinspoor 4, zodat we perron 3-4 kunnen verbreden. ‘Echt een verbetering’, aldus Tjeerd Dierckxsens.
Vanaf donderdag 1 april 20.00 uur tot dinsdag 6 april 05.00 uur werken we 24/7 aan het dak van de nieuwe reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid. Hoewel de A10 deze keer gewoon in gebruik blijft, heeft het werk wel gevolgen voor het (OV)-verkeer.
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens.
Bedankt voor uw aanmelding.