Alle artikelen
Gekozen filters:
Van 22 juli tot 3 augustus gaan de A4 en de A10 Zuid richting Utrecht dicht. Ook rijden er in deze periode minder treinen. Gedurende deze 11-daagse bouwen we aan de fundering voor dakdelen van de nieuwe Brittenpassage. Hoe doen we dat precies?
Reizigers krijgen vanaf half juli 2022 last van ingrijpende werkzaamheden. Metrolijn 52 rijdt 7 dagen niet tot station Zuid. De A4 en A10 Zuid richting Utrecht gaan 11 dagen dicht. En rijden minder treinen. Een overzicht van 3 weken zomerwerk.
In het weekend van 18 en 19 december 2021 is het laatste van vijf wissels in de metrosporen gelegd. Tegelijkertijd is duizend vierkante meter vloer vervangen van het uitneembare treinperron voor spoor 1 en 2. Het werk verliep soepel.
Tot eind 2021 werken we aan het metrospoor, vanaf station Amsterdam Zuid tot voorbij RAI. We bouwen 5 wissels in. Dit zorgt voor hinder. Het werk is nodig om een groter werkterrein te creëren tussen de metrosporen bij station Amsterdam Zuid.
Voor de nieuwe reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid liggen nu drie delen van het dak op hun plek, onder de sporen. De bouwplaatsen zien er opgeruimd uit, maar schijn bedriegt. Op veler verzoek een vooruitblik op de komende werkzaamheden.
Station Amsterdam Zuid krijgt nieuwe metroperrons, tussen de bestaande passage en de nieuwe passage die we momenteel bouwen. Daar moeten we ruimte voor maken. Hoe gaat dit in zijn werk en wat merken reizigers en omwonenden er van?
Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis en Van Gelder) krijgt de opdracht voor het vernieuwen van station Amsterdam Zuid. Op 26 augustus 2021 tekenden de betrokken partijen voor de eerste fase van het contract.
In het weekend van 21-22 augustus 2021 hebben we een flinke stap gezet in de bouw van de tweede stationspassage van Amsterdam Zuid. Bouwcombinatie ZuidPlus schoof twee delen van het dak op hun plek, onder trein- en metrospoor. Het liep gesmeerd.
In de avond van 19 augustus 2021 begonnen opnieuw grootscheepse werkzaamheden aan de tweede reizigerstunnel voor station Amsterdam Zuid: de Brittenpassage. Hoe doen we dat? En hoe gaat het er straks uitzien? Bekijk het filmpje.
Het voorbereidend werk is afgerond. Twee betonnen constructies, van bij elkaar ruim 2 miljoen kilo, zijn uit hun bekisting getild en een paar centimeter verschoven om te testen of alles goed gaat. Resultaat: het echte werk kan beginnen.
Van donderdagavond 19 augustus tot maandagochtend 23 augustus veroorzaken werkzaamheden bij station Amsterdam Zuid hinder. Er is onder meer beperkt trein- en metroverkeer. En omwonenden moeten rekening houden met veel vrachtverkeer.
Zaterdag 21 augustus schuiven we pal naast station Amsterdam Zuid twee delen van het dak van de nieuwe stationspassage op hun definitieve plek. Samen wegen ze meer dan 2 miljoen kilo. ‘Het is een kwestie van centimeters, zelfs millimeters.’