Alle artikelen
Vrijdag de dertiende, een dag vol risico’s vrezen sommigen. Zo niet Faisel Baboe en Mark Biere, die toezien op de veiligheid op de bouwplaatsen van respectievelijk Zuidasdok en Zuidas. ‘Fysieke veiligheid begint met sociale veiligheid.’
2022 was bovenal het jaar waarin de financiering van Zuidasdok rondkwam. Maar natuurlijk bouwden we ook gewoon door. Vooral aan woningen en aan een nieuw station Amsterdam Zuid. En de vernieuwing van knooppunt De Nieuwe Meer diende zich aan.
Terwijl we vanwege corona dicht waren, kon maquettebouwer Adam Doyce Transue zich uitleven op vernieuwing van de maquette in het Amsterdam Zuidas Informatiecentrum. Kijk even mee. En kom vooral langs. Want goed nieuws: we zijn weer open.
Minder graven, minder geluidshinder en een kwalitatief hoogstaande openbare ruimte. Dat was de reden voor de aanleg van de ‘integrale leidingentunnel’ in 2005. Nu heeft deze halve kilometer lange reuzenkabelgoot een nieuwe gemeentelijke beheerder.
Woningen, voorzieningen, het nieuwe station, een mooiere openbare ruimte. In de hoogste versnelling bouwden we door in Zuidas. Ondanks een tweede jaar thuiswerken. Met dank aan de mensen op de bouwplaatsen. Het jaar 2021 in vogelvlucht.
Wie in het verlengde van de Gustav Mahlerlaan naar het oosten kijkt, ziet een 10 meter brede en vijf meter diepe goot, rakelings langs Valley. Het is een nieuwe schakel van de geplande ringleiding om Zuidas. ‘Hier gaan we lasagne bouwen.’
De kantoren in Zuidas stonden na half maart 2020 vrijwel leeg. Scholen en voorzieningen waren grotendeels dicht. Bewoners moesten, net als in de rest van het land, hun dagelijks leven aanpassen. En de bouwers van Zuidas? Zij werkten door.
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens.
Bedankt voor uw aanmelding.