Alle artikelen
Gekozen filters:
Van april tot en met juli 2024 werken we bij de metroviaducten over de Parnassusweg. We treffen dan voorbereidingen om hier in de zomer een nieuw viaduct te kunnen bouwen. In deze periode sluiten we een aantal keer de oostelijke rijbaan (stad in).
Palen, palen en nog meer palen. Onder het dak van de tweede reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid staat alles in het teken van funderingswerk. In totaal gaan zo’n 350 palen de grond in voor de vloer van de nieuwe Brittenpassage.
Tussen 7 juli en 26 augustus 2024 rijden de metro’s bij station Amsterdam Zuid volgens een aangepaste dienstregeling. Metrolijnen 50 en 51 rijden dan in beide richtingen over één spoor in plaats van twee. Ger Walstra van het GVB vertelt erover.
Haar definitieve entrees krijgt de tweede reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage, pas in 2036. Maar bij de opening in 2027 zijn ze al goed herkenbaar, laat een levensgrote impressie van de zuidelijke ingang zien.
Voor de vernieuwing van station Amsterdam Zuid werken we in een dijk die grotendeels uit zand bestaat. Wat doet het met de grond als we ons een weg naar de nieuwe Brittenpassage graven, duwen en trillen? De bouwmanager en een grondspecialist geven uitleg.
Onder het dak van de extra passage van station Amsterdam Zuid doen we veel meer dan alleen maar graven. Alexander Bor van Bouwcombinatie Nieuw-Zuid vertelt ons er alles over. ‘Begin 2024 is de zuidkant van de Brittenpassage op diepte.’
Opnieuw een mijlpaal voor de nieuwe reizigerspassage van station Amsterdam Zuid. Het intensieve bouwen aan het dak nadert zijn einde. We storten maar liefst 240 kuub beton voor het zevende en allerlaatste dakdeel van de nieuwe Brittenpassage.
We hebben tests uitgevoerd om te kijken welke coating en welk verwijderingsmiddel het beste werken tegen graffiti in het nieuwe station Amsterdam Zuid. We hebben een middel gevonden dat het beste voldoet aan onze eisen.
UPDATE 21 oktober 13.00 uur: Sinds begin van de middag van 21 oktober rijden de metro’s 50 en 51 weer vanaf station Amsterdam Zuid in de richting van Amsterdam Centraal en Gein. We monitoren de situatie nu permanent.
Na jarenlang bouwen buiten blikveld is het ontgraven begonnen van de tweede reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid: de Brittenpassage. Onder de A10, metro- en treinsporen halen we 50.000 kuub zand weg. En dat is een spectaculair gezicht.
In Zuidas graven we flink wat bouwkuipen, vaak ommuurd met damwanden van staal. Maar de ene wand is de andere niet. En het in de grond brengen van een damwandplank verschilt ook per locatie. We zetten het een en ander op een rijtje.
Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis, Van Gelder) heeft een officiële ‘go’ voor de volgende fase van de stationsvernieuwing. Dit betreft de verbreding en verhoging van de huidige stationspassage (de Minervapassage) en aanpassing van de treinperrons.
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens.
Bedankt voor uw aanmelding.