Alle artikelen
Gekozen filters:
Het nieuwe station Amsterdam Zuid krijgt veel meer (rol)trappen en liften dan het huidige station. Dringen om het perron op of af te komen is dan verleden tijd. Frank Bouwman en zijn collega’s ontwierpen de nieuwe opgangen. Een complexe opgave.
‘Ieder dakdeel van de nieuwe reizigerspassage van station Amsterdam Zuid heeft zijn eigen karakter’, vertelt werkvoorbereider Jim Kerssens. Momenteel werkt bouwcombinatie ZuidPlus aan het derde van de in totaal 7 dakdelen.
Bij het vernieuwde station Amsterdam Zuid komen straks treinen, metro’s, trams, bussen en fietsen vlak bij elkaar. Maar die zijn niet het belangrijkst. Het ontwerpen en bouwen van het vervoersknooppunt blijkt te gaan om de benenwagen.
Een nieuw stuk fundering voor de extra stationspassage, een verbreed perron en een bochtje in treinspoor 4. Dat is de oogst van ruim 100 uur werk in het Paasweekend. Dinsdagochtend 6 april 2021 reden de trein en metro weer normaal.
De fundering voor twee dakdelen van de extra passage van station Amsterdam Zuid, zit in de grond. Zaterdag 3 april 2021 werden de wapeningskorven aangebracht en volgestort met beton. Vooralsnog verloopt het werk volgens schema. Een impressie van de werkzaamheden.
We zijn druk met de voorbereidingen voor het lange werkweekend met Pasen. Dan maken we de fundering voor twee nieuwe dakdelen van de extra stationspassage van station Amsterdam Zuid – de Brittenpassage. We monteren nu de rupskranen.
Vanaf donderdag 1 april 20.00 uur tot dinsdag 6 april 05.00 uur werken we 24/7 aan het dak van de nieuwe reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid. Hoewel de A10 deze keer gewoon in gebruik blijft, heeft het werk wel gevolgen voor het (OV)-verkeer.
Op 1 april 2021 is het zover: dan bouwen we vanaf 20.00 uur tot 6 april 5.00 uur de fundering voor twee dakdelen van de nieuwe reizigerspassage. Omdat we maar beperkt tijd hebben, doen we nu enkele proeven zodat we zeker weten dat de operatie slaagt.
De begin- en eindhalte van de Amsteltram (lijn 25) komt voorlopig aan de Eduard van Beinumstraat, aan de noordkant van station Amsterdam Zuid. Dat zijn de opdrachtgevers van Zuidasdok overeengekomen.
Met Pasen, dat bij ons al op donderdag 1 april om 20.00 uur begint, plaatsen we de fundering van twee stukken dak voor de extra reizigerstunnel onder station Amsterdam Zuid. Een trein- en een metrospoor halen we ervoor weg. Een spannende klus.
Over de Parnassusweg komt een voetgangersoversteekplaats tussen het Atrium en de nieuwe rechtbank. We voeren dit werk vanaf 1 maart 2021 uit. Het verkeer zal hier enige hinder van ondervinden. O, en er staat nog een boom op een onhandige plek.
Uit onderzoek blijkt dat een behoorlijk deel van het verkeer in Zuidas bestaat uit pakketbezorgers. Green Business Club Zuidas werkt aan centrale bezorg- en afhaalpunten voor pakketten. Onder meer via elektrische bakfietsen van MyPup.
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens.
Bedankt voor uw aanmelding.