Alle artikelen
Gekozen filters:
De voorbereiding voor de bouw van het vijfde dakdeel voor de nieuwe reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage, is gestart. We bouwen nu de bekisting waar we in het voorjaar 2023 het beton voor het nieuwe dakdeel in storten.
Van zaterdagavond 5 tot maandagochtend 14 augustus is er grote verkeershinder aan de zuidkant van Amsterdam. 8 dagen lang zijn de A4 en A10 Zuid dicht van knooppunt Badhoevedorp tot oprit S109 RAI vanwege werkzaamheden aan station Amsterdam Zuid.
Naast de A10 Zuid ligt het vierde dakdeel voor de Brittenpassage te rusten. Op dinsdag 24 januari 2023 schuiven we dit 3.000.000 kilo wegende gevaarte richting de A10 om ruimte te maken voor de bouw van alweer het vijfde dakdeel. Komt u kijken?
2022 was bovenal het jaar waarin de financiering van Zuidasdok rondkwam. Maar natuurlijk bouwden we ook gewoon door. Vooral aan woningen en aan een nieuw station Amsterdam Zuid. En de vernieuwing van knooppunt De Nieuwe Meer diende zich aan.
De colleges van Amsterdam en Ouder-Amstel hebben ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan Zuidas-Zuidasdok 2022. Het plan past het (wijzigings)tracébesluit Zuidasdok in en maakt het plaatsen van extra geluidschermen langs de A10 Zuid mogelijk.
In het weekend van 17 en 18 december brengen we weer damwandplanken de grond in bij station Amsterdam Zuid. We trillen in totaal twintig damwandplanken bij de metroperrons. Dat kan trillings- en geluidshinder opleveren.
Vervoerregio Amsterdam, Amsterdam en Haarlemmermeer, Noord-Holland, NS, KLM en Royal Schiphol Group hebben afspraken gemaakt met het Rijk over betere bereikbaarheid van de Metropoolregio Amsterdam. Zuidasdok kan doorgang vinden.
In de karakteristieke glazen koepels boven de passage en de opgang naar de metroperrons van station Amsterdam Zuid zijn ondersteuningsconstructies aangebracht. Dit vanwege het risico dat glas naar beneden komt tijdens de verbouwing.
Tussen 13 en 26 november werkt ProRail aan het spoor en is station Amsterdam Zuid twee weken lang niet bereikbaar per trein. Zuidasdok benut de treinvrije periode onder andere om de bediening van de Schinkelbrug te verplaatsen.
De metroperrons verhuizen over enkele jaren naar de andere kant van de Minervapassage. Ter voorbereiding plaatsen we van 5 tot 7 november damwandplanken tussen het trein- en metrospoor. Metro en trein rijden dan volgens een aangepaste dienstregeling.
Een van de twee metroperrons van station Amsterdam Zuid kent sinds de zomer een hoogteverschil van twee meter. Wachtenden op metro 50 of 51 richting Isolatorweg staan daardoor nu voor een enorme wand. Daar hebben we iets moois van gemaakt.
De bouw is gestart van een nieuw dakdeel voor de Brittenpassage, de tweede reizigerstunnel die station Amsterdam Zuid krijgt. ‘Het werkterrein is heel erg klein, met eromheen heel veel buren. Dat maakt het uitdagend’, zegt Geo van Tintelen.
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens.
Bedankt voor uw aanmelding.