Alle artikelen
Gekozen filters:
Bij het programma Zuidasdok hoort een ingrijpende aanpak van de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel. Op woensdag 24 en donderdag 25 november 2021 organiseren we bijeenkomsten om u daarover te informeren. En ook over andere Zuidasdok-projecten.
Treinreizigers op station Amsterdam Zuid hebben vanaf donderdag 4 november 2021 te maken met werkzaamheden aan de perrons. In ongeveer vijf dagen versterken we de uitneembare perrondelen ter hoogte van de tweede stationspassage die we bouwen.
Verbazing, bewondering en opwinding. Nogal wat deelnemers keken hun ogen uit tijdens de Open Dag in Zuidas, zaterdag 30 oktober 2021. Ondanks het beroerde weer namen zo’n duizend mensen deel aan een van de vele activiteiten. En ze genoten.
Tot eind 2021 werken we aan het metrospoor, vanaf station Amsterdam Zuid tot voorbij RAI. We bouwen 5 wissels in. Dit zorgt voor hinder. Het werk is nodig om een groter werkterrein te creëren tussen de metrosporen bij station Amsterdam Zuid.
Het nieuwe station Amsterdam Zuid moet een prettige én veilige omgeving bieden aan reizigers en passanten. Zo moet het brandveilig zijn. ‘Doel is zo veel mogelijk brandrisico’s uit te sluiten en altijd een goede vluchtweg mogelijk te maken.’
Op een postzegel een nieuw station bouwen voor 250.000 reizigers per dag. Woningen bouwen voor iedereen. Een wijk groener maken. Hoe doe je dat allemaal? Kom op 30 oktober 2021 naar de Open Dag in Zuidas, voor antwoorden op deze en andere vragen.
Het nieuwe station Amsterdam Zuid krijgt perronkappen van zes meter hoog. Hoe ga je die onderhouden? Er zijn meer onderhoudsuitdagingen, die al bij het ontwerp van het nieuwe station om een oplossing vroegen. ‘Daar zit veel denk- en puzzelwerk in.’
Voor de nieuwe reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid liggen nu drie delen van het dak op hun plek, onder de sporen. De bouwplaatsen zien er opgeruimd uit, maar schijn bedriegt. Op veler verzoek een vooruitblik op de komende werkzaamheden.
Station Amsterdam Zuid krijgt nieuwe metroperrons, tussen de bestaande passage en de nieuwe passage die we momenteel bouwen. Daar moeten we ruimte voor maken. Hoe gaat dit in zijn werk en wat merken reizigers en omwonenden er van?
Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis en Van Gelder) krijgt de opdracht voor het vernieuwen van station Amsterdam Zuid. Op 26 augustus 2021 tekenden de betrokken partijen voor de eerste fase van het contract.
In het weekend van 21-22 augustus 2021 hebben we een flinke stap gezet in de bouw van de tweede stationspassage van Amsterdam Zuid. Bouwcombinatie ZuidPlus schoof twee delen van het dak op hun plek, onder trein- en metrospoor. Het liep gesmeerd.
In de avond van 19 augustus 2021 begonnen opnieuw grootscheepse werkzaamheden aan de tweede reizigerstunnel voor station Amsterdam Zuid: de Brittenpassage. Hoe doen we dat? En hoe gaat het er straks uitzien? Bekijk het filmpje.
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens.
Bedankt voor uw aanmelding.