skip to main content
Alle artikelen

Alle artikelen

Afsluitingen Parnassusweg voor bouw metroviaduct

Van april tot en met juli 2024 werken we bij de metroviaducten over de Parnassusweg. We treffen dan voorbereidingen om hier in de zomer een nieuw viaduct te kunnen bouwen. In deze periode sluiten we een aantal keer de oostelijke rijbaan (stad in).

350 palen boren voor extra reizigerspassage

Palen, palen en nog meer palen. Onder het dak van de tweede reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid staat alles in het teken van funderingswerk. In totaal gaan zo’n 350 palen de grond in voor de vloer van de nieuwe Brittenpassage.
10

Zomer 2024: minder metro’s station Amsterdam Zuid

Tussen 7 juli en 26 augustus 2024 rijden de metro’s bij station Amsterdam Zuid volgens een aangepaste dienstregeling. Metrolijnen 50 en 51 rijden dan in beide richtingen over één spoor in plaats van twee. Ger Walstra van het GVB vertelt erover.
6

Oog in oog met de entree van de Brittenpassage

Haar definitieve entrees krijgt de tweede reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage, pas in 2036. Maar bij de opening in 2027 zijn ze al goed herkenbaar, laat een levensgrote impressie van de zuidelijke ingang zien.

Grondmonitoring cruciaal bij werk onder spoor

Voor de vernieuwing van station Amsterdam Zuid werken we in een dijk die grotendeels uit zand bestaat. Wat doet het met de grond als we ons een weg naar de nieuwe Brittenpassage graven, duwen en trillen? De bouwmanager en een grondspecialist geven uitleg.
13

23 meter diep boren in de Brittenpassage

Onder het dak van de extra passage van station Amsterdam Zuid doen we veel meer dan alleen maar graven. Alexander Bor van Bouwcombinatie Nieuw-Zuid vertelt ons er alles over. ‘Begin 2024 is de zuidkant van de Brittenpassage op diepte.’
8

Betonstort voor laatste dakdeel Brittenpassage

Opnieuw een mijlpaal voor de nieuwe reizigerspassage van station Amsterdam Zuid. Het intensieve bouwen aan het dak nadert zijn einde. We storten maar liefst 240 kuub beton voor het zevende en allerlaatste dakdeel van de nieuwe Brittenpassage.
7

Antigraffiti testen voor station Amsterdam Zuid

We hebben tests uitgevoerd om te kijken welke coating en welk verwijderingsmiddel het beste werken tegen graffiti in het nieuwe station Amsterdam Zuid. We hebben een middel gevonden dat het beste voldoet aan onze eisen.
10

Graven, graven, graven voor extra stationspassage

Na jarenlang bouwen buiten blikveld is het ontgraven begonnen van de tweede reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid: de Brittenpassage. Onder de A10, metro- en treinsporen halen we 50.000 kuub zand weg. En dat is een spectaculair gezicht.
1

Een duik in de wereld van de damwanden

In Zuidas graven we flink wat bouwkuipen, vaak ommuurd met damwanden van staal. Maar de ene wand is de andere niet. En het in de grond brengen van een damwandplank verschilt ook per locatie. We zetten het een en ander op een rijtje.
8

Huidige aannemer Nieuw-Zuid kan door met vernieuwing station

Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis, Van Gelder) heeft een officiële ‘go’ voor de volgende fase van de stationsvernieuwing. Dit betreft de verbreding en verhoging van de huidige stationspassage (de Minervapassage) en aanpassing van de treinperrons.
9

Herinnering: A10 Zuid richting Schiphol twee weekenden dicht

In twee weekenden in september 2023 is er grote verkeershinder aan de zuidkant van Amsterdam. Tussen 8 en 11 september en tussen 22 en 25 september is de A10 Zuid richting Schiphol en Den Haag dicht vanaf knooppunt Amstel tot oprit S108 VUmc.
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. Volgende

Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens.

Bedankt voor uw aanmelding.

Blijf op de hoogte

Wilt u geïnformeerd blijven over de ontwikkeling van Zuidas en de bouw van Zuidasdok? Vul dan hieronder uw e-mailadres in. U kunt zelf aangeven waarover en hoe vaak u berichten ontvangt.

Hoe vaak wil je van ons horen:

Op de hoogte gehouden over:

Themas

Projecten