Alle artikelen
Gekozen filters:
Begin 2024 werd het Onderzoeksgebouw VU aan de De Boelelaan opgeleverd. Een bijzonder gebouw, en pas bij het binnenkijken wordt duidelijk waarom. ‘De kleinste trillingen of temperatuurverschillen kunnen al invloed hebben op metingen.’
Op 16, 17 en 18 april 2024 hebben we een van de twee zuidelijke toegangstunneltjes van de Minervapassage afgesloten. Dat doen we om nu alvast te weten te komen wat er gebeurt als we de passage vanaf medio 2025 voor langere tijd deels afsluiten.
In de nieuwe woonbuurt Ravel is wat bijzonders gaande. Ten zuiden van de voetbalvelden van AFC ontgraven we een gracht: de Ravelgracht. De vruchtbare grond die we daar weghalen, wordt op andere plekken in Amsterdam hergebruikt.
De tweede reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage, is voor driekwart ontgraven. Betonwagens rijden nu af en aan om een ‘kruipruimte’ te maken. En de fundering voor de pilaren die het dak van de passage dragen.
Het ministerie van I&W heeft aan ProRail opdracht gegeven voor een planning- en studiefase naar een toekomstig derde treinperron voor station Amsterdam Zuid. Het station heeft nu twee perrons. Zuidasdok houdt rekening met een derde perron.
In 2024 gaat de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer na een lange voorbereiding in uitvoering. Tijdens twee inloopbijeenkomsten op woensdag 13 maart krijgt u van ons een inkijkje in de werkzaamheden en de bijkomende hinder van de komende jaren.
Begin maart 2024 verwijderen we bomen en struiken op drie locaties rond knooppunt De Nieuwe Meer. Zo maken we ruimte voor werkterreinen en bouwwegen. En alvast voor de verbreding van de A10 Zuid. Fietsers ondervinden tijdelijk hinder.
De oplevering van PI59, in de Prinses Irenestraat, is in zicht. De aannemer transformeerde het pand in minder dan twee jaar tijd van brutalistische bunker tot een hypermodern hoofdkantoor van Philips. De metamorfose is verbazingwekkend.
Het gebied tussen Kapel & Convict en de gebouwen van AkzoNobel, Stibbe en het St. Nicolaaslyceum krijgt de komende jaren een nieuwe inrichting. Het voorlopig ontwerp voor de openbare ruimte is klaar. Het wordt groen en parkachtig.
Het college van B en W kiest een nieuwe manier van stadsontwikkeling. Verdichting, ook in Zuidas, is hierbij belangrijk. Dit blijkt uit de ontwikkelstrategie ‘Bouwen aan buurten van de Toekomst’ die gebaseerd is op diversiteit in de stad.
Tussen 19 en 23 februari 2024 verwijderen we speeltoestel Carve uit het Beatrixpark. Het bracht steeds minder plezier en steeds meer overlast. Stadsdeel Zuid denkt nu na over een nieuwe invulling. Ook uw ideeën zijn welkom.
Kop Zuidas krijgt geen woonzorgvoorziening voor voormalig dak- en thuislozen op kavel K. Om de voorziening betaalbaar te houden zijn minstens 30 woonunits nodig. Daarvoor is niet genoeg ruimte. Aanbesteding van de kavel is in het 2de kwartaal 2024.
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens.
Bedankt voor uw aanmelding.