Alle artikelen
Bij knooppunt De Nieuwe Meer bouwen we een proefopstelling met zogenaamde BioBlocks: geperste plantenresten waar groen op kan groeien. We willen ze in de toekomst gebruiken voor de aanleg van groene wanden aan weerszijden van de A10 Zuid.
In de weekenden van 14 en 15 januari en 28 en 29 januari 2023 brengen we damwanden de grond in bij station Amsterdam Zuid. Dat kan geluidshinder opleveren. Ook geldt een aangepaste dienstregeling voor metro’s en treinen.
2022 was bovenal het jaar waarin de financiering van Zuidasdok rondkwam. Maar natuurlijk bouwden we ook gewoon door. Vooral aan woningen en aan een nieuw station Amsterdam Zuid. En de vernieuwing van knooppunt De Nieuwe Meer diende zich aan.
De colleges van Amsterdam en Ouder-Amstel hebben ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan Zuidas-Zuidasdok 2022. Het plan past het (wijzigings)tracébesluit Zuidasdok in en maakt het plaatsen van extra geluidschermen langs de A10 Zuid mogelijk.
Twee weken lang reden er geen treinen via station Amsterdam Zuid, door werkzaamheden van ProRail. Zuidasdok maakte daarvan gebruik door verder te werken aan de Schinkelbrug, de Brittenpassage en de Vivaldipassage. Onze fotograaf was erbij.
In het weekend van 17 en 18 december brengen we weer damwandplanken de grond in bij station Amsterdam Zuid. We trillen in totaal twintig damwandplanken bij de metroperrons. Dat kan trillings- en geluidshinder opleveren.
Het Tracébesluit Zuidasdok moet op enkele punten worden aangepast. Vanaf 30 november 2022 ligt het ontwerp van het wijzigingsbesluit gedurende 6 weken ter inzage. Iedereen kan in die periode een zienswijze naar voren brengen.
De aanbieding van TriAX is in de aanbesteding van de vernieuwing van het knooppunt De Nieuwe Meer als beste beoordeeld. Deze voorlopige gunning markeert de start van de verbreding van een van de drukste snelwegen van Nederland, de A10 Zuid.
Et voilà. Het vierde dakdeel voor de tweede reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage, is gereed. Op ons werkterrein naast de A10 ligt nu een betonnen plaat van 3.000.000 kilo die we in 2023 onder de treinsporen schuiven.
Vervoerregio Amsterdam, Amsterdam en Haarlemmermeer, Noord-Holland, NS, KLM en Royal Schiphol Group hebben afspraken gemaakt met het Rijk over betere bereikbaarheid van de Metropoolregio Amsterdam. Zuidasdok kan doorgang vinden.
In de karakteristieke glazen koepels boven de passage en de opgang naar de metroperrons van station Amsterdam Zuid zijn ondersteuningsconstructies aangebracht. Dit vanwege het risico dat glas naar beneden komt tijdens de verbouwing.
Tussen 13 en 26 november werkt ProRail aan het spoor en is station Amsterdam Zuid twee weken lang niet bereikbaar per trein. Zuidasdok benut de treinvrije periode onder andere om de bediening van de Schinkelbrug te verplaatsen.
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens.
Bedankt voor uw aanmelding.