Alle artikelen
De contouren van de tweede passage van station Amsterdam Zuid werden zichtbaar. Evenals de vernieuwing van de bestaande passage. Veel bouwprojecten werden opgeleverd. En we bouwden een mooi zomerfeest. Dat – en nog veel meer – was 2023 in Zuidas.
De opdrachtgevers van Zuidasdok hebben de Amsterdamse gemeenteraad en de Tweede Kamer geïnformeerd over de voortgang van Zuidasdok in de eerste zes maanden van 2023.
Voor de vernieuwing van station Amsterdam Zuid werken we in een dijk die grotendeels uit zand bestaat. Wat doet het met de grond als we ons een weg naar de nieuwe Brittenpassage graven, duwen en trillen? De bouwmanager en een grondspecialist geven uitleg.
Onder het dak van de extra passage van station Amsterdam Zuid doen we veel meer dan alleen maar graven. Alexander Bor van Bouwcombinatie Nieuw-Zuid vertelt ons er alles over. ‘Begin 2024 is de zuidkant van de Brittenpassage op diepte.’
Opnieuw een mijlpaal voor de nieuwe reizigerspassage van station Amsterdam Zuid. Het intensieve bouwen aan het dak nadert zijn einde. We storten maar liefst 240 kuub beton voor het zevende en allerlaatste dakdeel van de nieuwe Brittenpassage.
Vanaf maandag 20 november trillen we damwanden de grond in bij de Eduard van Beinumstraat. We werken hier aan het vrij maken van de ondergrond voor de komst van de noordelijke snelwegtunnel. Dit kan geluids- en trillingshinder opleveren.
Op 15 november 2023 organiseren we in het Stadsloket Zuid twee inloopbijeenkomsten voor bewoners, bedrijven en belangstellenden die geïnteresseerd zijn in de toekomstige vernieuwing van knooppunt Amstel door Zuidasdok. U bent van harte welkom.
In de twee nachten tussen maandag 30 oktober en woensdag 1 november werken we bij het metroviaduct boven de Parnassusweg. Dit doen we ‘s nachts vanwege de veiligheid.
Vanaf vandaag zouden er in de E. van Beinumstraat damwandplanken de grond in getrild worden. Vanwege een tegenslag zijn deze werkzaamheden tot nader order uitgesteld.
Na jarenlang bouwen buiten blikveld is het ontgraven begonnen van de tweede reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid: de Brittenpassage. Onder de A10, metro- en treinsporen halen we 50.000 kuub zand weg. En dat is een spectaculair gezicht.
In Zuidas graven we flink wat bouwkuipen, vaak ommuurd met damwanden van staal. Maar de ene wand is de andere niet. En het in de grond brengen van een damwandplank verschilt ook per locatie. We zetten het een en ander op een rijtje.
Een station verbouwen terwijl het in gebruik is, kent veel complexiteit. Gelukkig doen we het niet alleen. Een gesprek met bouwinspecteur Pascal en constructeur Alem van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied over hun rol in dit project.
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens.
Bedankt voor uw aanmelding.