skip to main content
De onderwereld van de Zuidas

Kijk,’ legt technisch projectmanager Dick Honing van Zuidas/Zuidasdok uit, terwijl hij er een plattegrond bij pakt. ‘De zuidelijke A10 gaat straks onder de grond. Op de plek waar de toekomstige tunnel komt, liggen talloze leidingen voor elektra, warmte en telecom. Die moesten daar dus weg. We hebben de kabels verlegd in een brede ring om de tunnel heen, waar er wel plek voor is. Dit noemen we de MENZ-ring.’ Hij wijst naar de klinkers van de Prinses Irenestraat. ‘En hier lopen die kabels en leidingen nu ook, vlak onder onze voeten.’

Grondige voorbereidingen

‘Dit is het aparte aan ons werk,’ vertelt Dick Honing later. ‘We hebben twee jaar gewerkt aan dit project, de hele boel is op de schop gegaan en nu de straat weer dicht is, zie je er niets meer van. Niet alleen het werk was uitgebreid, ook de voorbereidingen waren grondig. Tachtig procent van het werk is organiseren. Bij zo’n project zijn enorm veel personen en organisaties betrokken, en die moeten allemaal precies op tijd worden ingeschakeld. Zo zijn we bijvoorbeeld begonnen in het Beatrixpark omdat ze daar al bezig waren met de herinrichting van het park. Onze werkzaamheden sloten daar mooi op aan en door het werk te combineren hoefde het wegdek niet twee keer open.’

Enorme boor

‘Maar als tachtig procent van het werk organiseren is, dan is nog altijd twintig procent techniek. En dat is prachtig,’ aldus Dick. ‘Zo’n enorme boor die langzaam door de grond gaat om ruimte te maken voor de kabels en leidingen. De slimme oplossingen die je met elkaar als team bedenkt: zo hadden we weinig plek voor de opslag van de mantelbuizen, de flexibele kokers waarin de kabels en leidingen liggen. De buizen hebben we uiteindelijk van doppen voorzien, en in een sloot gelegd, waar ze rustig bleven drijven. Een perfecte alternatieve opslagplek en via het water konden we ze makkelijk aanvoeren voor de boring onder de A10. Dat zijn dan zaken waar ik extra veel lol aan beleef.’

Nieuwe klus

Nu de werkzaamheden zijn afgerond, heeft Dick zich gestort op een nieuw project: de herinrichting van de Strawinskylaan. Hier wordt het straatprofiel gewijzigd, worden de tram- en bushaltes vergroot en wordt er een nieuw spoor aangelegd. Dit onder andere in voorbereiding op de toekomstige route van de Amstelveenlijn die straks zijn eindpunt hier heeft. De voorbereidende werkzaamheden zijn reeds gaande, op straat wordt het werk zichtbaar vanaf oktober 2016. Dit zal dan ook zijn impact hebben op het openbaar vervoer en de bereikbaarheid voor het gemotoriseerd verkeer. Wilt u meer weten over deze werkzaamheden? Houd onze website in de gaten, in september besteden we aandacht hieraan.

Geef uw mening