skip to main content
Waarom wordt het grootste hotel van de Benelux bij de RAI gebouwd?

De plannen voor het RAI hotel zijn niet van vandaag of gisteren. Stedenbouwkundige Frans de Rooy loopt al een tijd mee. Hij vertelt dat er al in de jaren negentig plannen waren voor een hotel bij de RAI. De Rooy: “Vijfentwintig jaar gelden was er een compleet andere situatie. De huidige drukte in de stad van toeristen en bezoekers kenden we toen nog niet. In de eerste plannen was het idee een groot congreshotel met ruim 800 kamers achter de RAI realiseren, op de locatie waar nu Strand Zuid zit. Deze locatie bleek niet heel geschikt omdat de bereikbaarheid van het hotel aan de achterkant van de RAI veel complexer is dan aan de Europaboulevard.”

Iconisch

In de Visie Zuidas van 2009 kwam de nieuwe locatie van het hotel naar voren als een plek voor een iconisch gebouw. Deze plek aan de Europaboulevard bleek zeer geschikt voor een hotel waarmee de congresfunctie van de RAI versterkt kan worden. In 2014 nodigde de gemeente Amsterdam in samenwerking met Amsterdam RAI marktpartijen uit om in te schrijven voor het ontwikkelen, realiseren en exploiteren van een ´headquarter’ hotel bij de RAI, met in totaal 650 kamers. Op 28 april 2015 werd de winnaar van de opdracht bekend: NH Hotel Group met hun concept ‘nhow’. Ontwikkeld door vastgoedontwikkelaar COD en ontworpen door OMA, het bureau opgericht door architect Rem Koolhaas. Koolhaas liet zich inspireren door de bekende reclamezuil (Het signaal) voor de RAI.

Belangen

Projectmanager van Visie Zuidas van 2016, Reina van Grondelle, beweegt zich bij het vaststellen van de koers op de ontwikkeling van de Zuidas tussen verschillende ambities en belangen. Van Grondelle: “Het versterken van de Amsterdamse economie, vergroten van de werkgelegenheid en het verder uitbouwen van de Zuidas als internationaal zakencentrum zijn belangrijke ambities. Tegelijkertijd willen we een aangename en leefbare stad voor alle Amsterdammers realiseren. “

De RAI

Headquarter hotel

Van Grondelle: “Hotels zijn belangrijk voor de Zuidas als internationaal zakencentrum. De focus van de RAI ligt naast beurzen steeds meer op congressen. Een ‘headquarter hotel’ moet de internationale congresganger, sprekers, organisatoren en exposanten alle voorzieningen bieden die hij tegenwoordig gewend is. Amsterdam RAI zal met het hotel kunnen blijven concurreren met buitenlandse congrescentra die een ‘on-site’ hotel hebben zoals de steden Frankfurt, Kopenhagen, Parijs en Londen. Daarnaast heeft Amsterdam RAI een extra voordeel dat het in de stad ligt en het centrum van Amsterdam dichtbij is. Bij veel buitenlandse steden zie je dat de congrescentra buiten de stad liggen. Tel daar tenslotte nog de zeer goede ov-bereikbaarheid met Schiphol, NS station Amsterdam RAIde A10 en de Noord/Zuidlijn bij op en Amsterdam RAI heeft een heel aantrekkelijk uitgangspositie op de internationale congres- en beurzenmarkt”

Levendig versus drukte

Naast een iconisch ontwerp is de toegevoegde waarde voor de buurt een belangrijke afweging geweest bij de keuze voor het hotel. Van Grondelle: “Op het Europaplein speelt het probleem dat het te druk is minder. Er is hier zeker nog ruimte voor horeca en andere voorzieningen die de levendigheid en daarmee ook de sociale veiligheid bij station Amsterdam RAI en de RAI vergroten. De gemeente heeft daarnaast expliciet gevraagd om een voorziening op de bovenste etage die voor iedereen toegankelijk is. In Amsterdam zijn er niet veel locaties waar je vanaf grote hoogte over de stad kunt kijken, en in Zuidas was er nog helemaal geen. Straks kan iedereen vanaf de bovenste etage van het hotel van het uitzicht genieten over Zuidas en Amsterdam. Het zal drukker worden in de buurt, maar daar is op deze locatie ook nog ruimte voor” .

Toekomst

Bij een aantrekkelijk internationaal vestigingsklimaat horen hotels met bijbehorende voorzieningen en horeca. Door verder in te zetten op hoogwaardige voorzieningen geven we ook een impuls aan de aantrekkelijkheid van Zuidas als toeristische bestemming. Vergelijkbare gebieden in het buitenland zoals Hamburg en Kopenhagen laten zien dat zakengebieden met een combinatie van hoogwaardige architectuur, hoogbouw, topvoorzieningen (restaurants, hotels, musea) ook toeristische waarde hebben. Zuidas aantrekkelijker maken als toeristische bestemming kan ook bijdragen aan een betere spreiding van toerisme en daarmee de drukte in Amsterdam.

Geef uw mening