skip to main content
Eye opener: ‘Ook privé zou ik het wel redden zonder auto’

‘Voor mijn werk moet ik naar verschillende locaties en soms heb ik meerdere afspraken op een dag. Dat maakt het lastig om alles zonder eigen auto te doen. En als het dan ook nog eens slecht weer is…’ Toch blikt Peter Alles, RPA- consultant (Robotics Process Automation) bij Deloitte, een dag na afloop van het experiment met plezier terug op die vier autoloze weken. ‘Het was een leuke ervaring’, zegt hij, sprekend via zijn auto-telefoon. ‘Met mooie spelelementen: met welke vervoermiddelen kom ik het snelst op mijn bestemming en hoe win ik punten door te kiezen voor de meest duurzame opties.’

Ook het thuisfront deed ‘tegen wil en dank’, zo zegt Peter, mee aan het experiment, dat op 29 september begon. ‘Mijn vriendin doet vaker de boodschappen met mijn auto. Nu bestelden we de boodschappen online. Of we huurden een auto bij Greenwheels.’ Hierop terugkijkend zegt hij: ‘Privé zouden wij het zonder eigen auto wel redden denk ik, dat was wel een eye-opener. Eind dit jaar ga ik dat serieus overwegen.’ Dan loopt zijn leasecontract af en kan hij kiezen voor een contract dat alleen geldt voor zakelijke kilometers. ‘Maar ja, zo’n leaseauto die je ook privé gebruikt is wel aantrekkelijk. Hij is altijd voorhanden en verder geen gedoe. Maar de vraag is straks ook wat de totale kosten zijn.’

E-bike

In de afgelopen weken heeft Peter ook de nodige kilometers afgelegd op een e-bike, deels door toeval doordat hij een week lang gratis een e-bike mocht uitproberen. Peter is enkele keren vanuit zijn woonplaats Diemen naar het werk gefietst en dat beviel hem goed. ‘Het gaat door de stad niet sneller dan met een gewone fiets, maar het gaat zeker sneller dan met het openbaar vervoer en je komt niet moe of bezweet aan. Wel zo prettig natuurlijk.’

Meest duurzame reizigers

Tijdens de slotbijeenkomst van het experiment op dinsdag 31 oktober bleek Geraldine van der Waal, werkzaam bij Vumc, de ‘meest duurzame reiziger’ van het experiment. Op de voet gevolgd door Jordi Moonen van zelfbedieningsbakkerij Backwerck en Peter Alles. Van de oorspronkelijke zeventien kandidaten haakten er aan het begin zes af. De elf autorijders die de uitdaging serieus aangingen haalden allemaal de eindstreep. De inhoudelijke evaluatie volgt later dit jaar, maar de meeste deelnemers gaven aan dat zij het experiment als positief hebben ervaren. Ook al waren de meesten gemiddeld iets meer tijd kwijt aan het woon-werkverkeer dan voorheen.

Vervolg

De kennis die is opgedaan met de Zuidas Mobility Experience, moet uiteindelijke bijdragen aan het terugdringen van de toenemende verkeersdrukte in Zuidas. Later dit jaar komen de initiatiefnemers – te weten Zuidas, Arcadis en Green Business Club Zuidas – met een evaluatie en een advies over de vervolgstappen. Het voornemen is om in de loop van 2018 met een groter aantal deelnemers een tweede experiment te doen.

Geef uw mening

Sarah

Leuke uitkomst van een interessant project.