skip to main content
Damwanden en boorpalen voor Fietsparkeergarage op hun plek

Het duurt nog tot het voorjaar van 2018 voordat de garage klaar is. Dan zijn er wel 3.500 fietsparkeerplekken bij en is de Vijfhoek de grootste ondergrondse garage in Zuidas. De komende periode gaan we door met het afgraven van de grond, om vervolgens op 6 meter diepte een vloer aan te brengen.

Om de bouwplaats heenrijden

Het fietspad Strawinskylaan zou ter hoogte van het station 2 weken gestremd zijn. Dat zijn uiteindelijk 7 weken geworden. Vele fietsers passeren deze plek en moesten in deze periode omrijden. Ook het aanbrengen van de damwanden ging niet vanzelf. De stevige onderlaag in de bodem zorgde ervoor dat de 17 meter lange damwandplanken niet volledig in de grond konden worden gedrukt. De laatste meters zijn een aantal damwanden dan ook op diepte getrild. Dat bracht (geluids)hinder met zich mee.

Wat gaat er deze zomer gebeuren op de Vijfhoek?

Heel wat, vertelt Johan. ‘Nu de damwanden en boorpalen is het stempelraam aangebracht. Een stempelraam is een groot stalen frame dat voorkomt dat de damwanden naar binnen klappen tijdens het ontgraven. Hierna start het ontgraven van de bouwput. In totaal moet 25.000 kubieke meter zand worden afgevoerd. Dat zorgt voor flink wat vrachtverkeer door de Prinses Irenestraat. Wij verwachten zo’n 1500 vrachtwagens nodig te hebben. Wel hebben we ervoor gezorgd dat al draai- en keerbewegingen van de vrachtauto’s op het bouwterrein zelf plaatsvinden. Maar uiteraard gaat dit een flinke belasting betekenen voor de weggebruikers en bovenal voor de bewoners direct aan de straat.’

Werken in een zeer kleine ruimte

Voor Johan is de bouw van de fietsparkeergarage een bijzondere uitdaging. ‘Uit oogpunt van veiligheid voor de omgeving is de zeer kleine ruimte waarbinnen de werkzaamheden moeten plaatsvinden een hele toer. We zorgen ervoor dat iedere dag minimaal twee mensen aanwezig zijn die zich alleen maar met de verkeersveiligheid bezighouden. Ook de beschikbare ruimte achter de bouwhekken is dermate krap dat het iedere dag weer passen en meten is om alle onderaannemers toch hun werk te kunnen laten doen.’

Hoe het vroeger was

Wat ik persoonlijk heel interessant vond, waren de gesprekken met de (oud) buurtbewoners van de Vijfhoek tijdens de Dag van de Bouw op 20 mei. Ze vertelden in geuren en kleuren hoe het hier “vroeger” was. Er blijken vroeger in deze omgeving volkstuintjes geweest te zijn en tennisbanen. Bewoners van het eerste uur vertelden dat er verder “niets” was, wat nu moeilijk meer voor te stellen is gezien de dagelijkse drukte en alle activiteiten rond de Vijfhoek. Voor ons was het leuk om het over iets anders te hebben in dit gebied dan over bouwtechnische zaken.’

Geef uw mening