skip to main content
Gaat de e-bike de verkeersdrukte in Zuidas ontlasten?

Door de vele werkzaamheden in Zuidas is het nu al druk op de weg en met de verdere ontwikkeling van het gebied, waaronder het project Zuidasdok, kunnen de komende jaren aanzienlijke verkeersproblemen. Een van de manieren om het autoverkeer terug te dringen is om werknemers te bewegen vaker met de fiets in plaats van met de auto naar het werk te gaan. Om inzicht te krijgen in de vraag wat daarvoor nodig is, heeft Zuidas Bereikbaar onderzocht waarom medewerkers wel of niet de fiets/e-bike pakken en wat fietsers op hun weg naar en in de Zuidas tegenkomen wat voor verbetering vatbaar is. Denk hierbij aan kwaliteit van de fietspaden of fietsvriendelijke afstelling van de verkeerslichten. Zuidas Bereikbaar is het samenwerkingsverband tussen de gemeente en de grootste werkgevers.

Waarom niet met de fiets

Het onderzoek is gehouden onder zo’n 1.200 werknemers in Zuidas. Een van de belangrijkste redenen om niet met de fiets naar het werk te gaan, is dat men zich op kantoor niet kan opfrissen. Een andere belangrijke reden om de fiets te laten staan is het comfort van de auto.

Waarom wel met de fiets

De werknemers die wel met de fiets naar Zuidas gaan, noemen als grootste voordeel de snelheid en het gemak van de tweewieler. Een andere belangrijke beweegreden is dat fietsen geestelijk ontspannend werkt en de fysieke inspanning gezond is voor het lichaam. Ook het milieu wordt genoemd als belangrijke drijfveer. E-bikers noemen nog een pluspunt: met de e-bike naar het werk gaat sneller dan met het openbaar vervoer.

Aanschaffen of huren?

Ongeveer 15% van de bevraagden zegt de aanschaf van een e-bike te overwegen voor het woon-werkverkeer. Meer dan de helft (60%) zou dit doen als de werkgever meebetaalt. Voor zakelijke ritten in en rond de Zuidas geeft 30% van de automobilisten en 40% van de OV-reizigers aan gebruik te willen maken van een gehuurde e-bike als die op de Zuidas wordt aangeboden.

Urbee

Zo’n e-bike verhuurder is al enige tijd aanwezig op Zuidas: Urbee. Het netwerk van Urbee telt meer dan 30 stations waar men een e-bike kan halen, Twee ervan zijn gevestigd in Zuidas: een op het Mahlerplein en een voor het WTC kantoor op de Beethovenstraat. Volgens het bedrijf zijn acht op de tien autoritten korter dan 20 kilometer en is een e-bike voor dergelijke ritten het perfecte alternatief. Op de e-bike stappen in plaats van in de auto, betekent immers niet meer zoeken naar een parkeerplek en minder reisstijd. Bovendien is de e-bike goedkoper en gezonder. Een zakelijk e-bike-abonnement bij Urbee is er al vanaf 1 euro per uur, of 5 euro per dag.

Met een volle accu kan de e-bike van Urbee afstanden van 65 tot 130 kilometer afleggen. Er is geen fietssleutel nodig maar een pincode en reserveren gaat via een app.

Een week gratis e-biken

Om Zuidassers kennis te laten maken met de e-bike zijn er, met dank aan Urbee, vijf e-bikes verloot onder de medewerkers die hebben meegedaan aan het fietsbelevingsonderzoek. Ze mogen de e-bike een week lang gratis te proberen. Overigens is iedereen welkom bij Cyclespace op het Mahlerplein (naast Julia’s) om verschillende modellen uit te proberen.

Verdere studie

Zuidas Bereikbaar studeert nog op de uitkomsten van het onderzoek en waar kansen liggen om de fietsinfrastructuur van Zuidas te verbeteren en meer werknemers uit de auto en op de fiets te krijgen.

Geef uw mening