skip to main content
Hoe duurzaam is The Edge anno 2018?

Drieënhalf jaar duurde de bouw van The Edge. Daarna kreeg de nieuwe Zuidas-ster de hoogste BREEAM-score ooit gegeven. BREEAM is een breed erkend instrument om de duurzaamheid van gebouwen te bepalen. De laatste jaren is het denken over duurzaamheid in de vastgoedwereld flink veranderd. ‘Toen wij in 2006 inzetten op duurzame gebouwen, werd dat gezien als marketingpraat’, zegt Jan Hein Tiedema. Hij is Executive Managing Director van EDGE Technologies, het nieuwe technologiebedrijf van OVG Real Estate dat The Edge ontwikkelde. ‘Nu bouwt iedereen duurzaam en is het lastiger om je te onderscheiden.’ De ideeën over wat duurzaam is, zijn ook veranderd. Zou The Edge met de kennis van nu anders zijn gebouwd?

Jan Hein Tiedema

Energiepositief

The Edge werd in 2015 vooral beroemd vanwege de energiehuishouding. En niet alleen door de grote hoeveelheid zonnepanelen. De noordgevel van het gebouw bestaat uit glas, om het koele noorderlicht binnen te laten. De dichte zuidgevel houdt juist de warme zuiderzon tegen. ‘De grootste energievreter van gebouwen is tegenwoordig de koeling’, zegt Tiedema. Met ook nog zuinige installaties binnen en een warmte- en koude opslag in de grond wekt het gebouw zelfs meer op dan het gebruikt: The Edge is energiepositief. Was een accu dan niet handig geweest, om energie op te slaan voor momenten waarop heel Zuidas om stroom vraagt? ‘Misschien’, zegt Tiedema. ‘We leveren de energie nu terug aan het net. Het gebouw dat we hiertegenover neerzetten, EDGE Olympic, krijgt wel een accu. Maar in 2015 was dat voor ons echt nog niet aan de orde.’

Slim met info

Tiedema glimt het meest als hij vertelt over alle sensoren in het gebouw, 30.000 om precies te zijn. Die communiceren via één computer en bepalen aanwezigheid, ventilatie, klimaat, verlichting. Ze helpen om energie efficiënt te gebruiken en apparaten te onderhouden. Als er iets kapot is, ziet de computer dat nog voordat iemand het doorheeft. Zelfs de koffiemachines worden in de gaten gehouden. ‘Het facilitair team krijgt advies om melk bij te vullen, omdat we weten dat er pieken zijn in het koffie bestellen om elf en twaalf uur’, zegt Tiedema. ‘En omdat het ene apparaat vaker wordt gebruikt dan het andere, rouleren we ze. Zodat ze straks allemaal tegelijk op 20.000 koppen zitten en de leverancier maar één keer hoeft te komen voor het onderhoud.’

Materialenpaspoort

Dat is slimme informatie, maar tegenwoordig kan het nog slimmer. Bijvoorbeeld door in een zogeheten materialenpaspoort vast te leggen met welke materialen een gebouw is gebouwd. Het is de bouwwereld komen binnen denderen dankzij de nieuwe trend van circulair omgaan met materialen. Tiedema: ‘Het voordeel van zo’n paspoort is dat je over dertig jaar, bij sloop of renovatie, exact weet waaruit het gebouw bestaat. Je bent niet afhankelijk van aannames, zoals we nu zien bij bijvoorbeeld asbest.’ The Edge heeft nog geen materialenpaspoort. Met diverse andere gebouwen is EDGE Technologies er inmiddels wel mee bezig. Sommige materialen van The Edge zijn wel circulair te noemen, maar van de manier waarop OVG Real Estate nu een compleet demontabel houten penthouse bouwt op het dak van het nieuwe Triodos-hoofdkantoor in Zeist of beton hergebruikt voor ING, was tijdens de bouw van The Edge nog geen sprake. Er is wel – min of meer per toeval – materiaal bespaard. Met Philips introduceerde OVG een nieuw ledlicht-systeem, waarbij een gebruiker per kamer de sterkte kan aanpassen met zijn smartphone. De ledlampen zijn aan elektriciteit verbonden via computerkabeltjes, dezelfde waarmee je ook je telefoon oplaadt. ‘Daar zit minder koper in dan in een normale stroomkabel. En ze kunnen twee kanten op communiceren, dus dat scheelt bekabeling.’

Gebouw The Edge aan de Gustav Mahlerlaan

Innovaties eerst

Wat Tiedema nu vooral anders zou doen als hij opnieuw mocht beginnen aan The Edge, is op tijd nadenken over innovaties. De plannen voor de belichting van Philips kwamen er bijvoorbeeld pas bij toen The Edge in ontwikkeling was. Het kostte flink wat inspanningen om nog aanpassingen door te voeren. ‘Alsof je op een rijdende trein nog allemaal bagage wilt inladen’, zegt Tiedema. Maar achteraf is natuurlijk makkelijk praten. ‘Die lichten van Philips waren destijds nog niet eens op de markt.’

Geef uw mening