Bereikbaarheid

‘Lachend over de busbaan langs de file’

Een maand lang allerlei vervoersmogelijkheden testen en de eigen auto laten staan. 75 Zuidassers deden het, tijdens de tweede Zuidas Mobility Experience. Op 26 april was de slotbijeenkomst. En? Beviel het?

De aanwezige deelnemers bij de slotbijeenkomst in Art Chapel, toonden zich meer dan tevreden. ‘Het was ontzettend leuk om telkens wat nieuws uit te proberen’, zegt Ika van de Kerchove van Arcadis. Met name de Car2Go, de elektrische deelauto, beviel uitstekend. Zoiets doe ik normaal nooit, maar deze actie verlaagt de drempel.’ Van collega’s kreeg ze regelmatig jaloerse blikken als ze erover vertelde. Wel vond ze het jammer dat sommige deelauto’s, fietsen en scooters alleen in Amsterdam gebruikt mochten worden.

Naar Peking en weer terug

De totale afstand die de 75 deelnemers hebben afgelegd in april staat gelijk aan een retourtje Amsterdam – Peking. Joost de Jong lepelt het tevreden op. Hij is projectleider van de Zuidas Mobility Experience. ‘De ruimte in Zuidas is beperkt en wordt volgend jaar nog beperkter als Zuidasdok van start gaat. Als we bereikbaar willen blijven, moet je creatief zijn.’ Eén van de mensen die dat begrijpt, is Erik de Winter van Urbee, het bedrijf van de elektrische deelfiets. ‘Wij zijn dik een jaar bezig en hebben nu 300 fietsen op 40 locaties in Amsterdam. Waar we alleen tegenaan lopen, is het imago. Bij een elektrische fiets denk je aan oudere mensen. Maar niet als je die van ons ziet. Daar wil je mee gezien worden.’

Ika van Kerchove geeft haar Zuidaspas terug aan Menno van der Linden
Ika van Kerchove geeft haar Zuidaspas terug aan Menno van der Linden

Eén app

Als er een prijs zou zijn voor de meest enthousiaste deelnemer aan de Mobility Experience, dan zou die gaan naar Rogier Graafstal van EY. ‘De vele mogelijkheden die geboden werden, de begeleiding, alles was goed geregeld.’ Het zou alleen nog simpeler kunnen. Dat je alles op één app hebt. Gewoon intikken waar je heen moet, waarna die app laat zien wat de opties zijn.’ Uiteindelijk is dat ook de bedoeling, zegt Menno van der Linden, de projectmanager vanuit de gemeente Amsterdam. Dat heet Mobility as a Service, oftewel MaaS. ‘Met alle ervaringen die we nu van deze proef binnen hebben, gaan we verder. De input die we nu ophalen, geeft ons inzicht in hoe MaaS volgend jaar aangeboden moet worden. De wensen van de gebruiker van MaaS centraal stellen, is een van de belangrijkste succesfactoren. Alleen op die manier kunnen we bereiken dat mensen anders gaan reizen. Zo blijft de Zuidas ook tijdens de grootschalige werkzaamheden bereikbaar.’

Langs de file

Paul Wiertsema van ABN AMRO weet het wel. ‘Ik ga vrolijk verder. Ik reed vorige week met de bus lachend over de busbaan langs de file, waar ik normaalgesproken met mijn auto in stond. Toen voelde ik een moment van puur geluk.’

Wedstrijdje duurzaamheid

En nu? De deelnemers kunnen de mobiliteitsdiensten natuurlijk blijven gebruiken en hoeven verder ook niet stil te zitten. Van 14 mei t/m 14 juni kun je als werknemer aan een wedstrijd meedoen om zo duurzaam mogelijk te reizen, het Low Car Diet. ‘Als je inzicht hebt in hoe duurzaam en goedkoop je kunt reizen van en naar je werk, gaan mensen nadenken en daar gaat het om’, aldus Eva Scheltema. 

De Zuidas Mobility Experience is powered by Arcadis, Green Business Club Zuidas en Zuidas Bereikbaar.

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

93%Nuttig
13 van de 14 mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel