Bereikbaarheid

Maatregelen op Amsterdam Zuid vanwege reizigersgroei

Nu de Noord/Zuidlijn open is, neemt het aantal in- en overstappers op station Amsterdam Zuid naar verwachting flink toe. ProRail, NS en GVB nemen maatregelen om deze groei in goede banen te leiden.

Zo zijn sinds 16 juli stewards paraat op de perrons. Zij zorgen ervoor dat reizigers zich beter over de hele lengte van het perron spreiden. En ze moeten de loopruimte rondom de (rol)trappen, liften en de perronrand vrijhouden. Hierdoor is er meer ruimte voor reizigers (met bagage) om sneller in of uit te stappen, zodat treinen op tijd kunnen vertrekken. De stewards zijn bevoegd om reizigers en bezoekers te instrueren, zodat de ruimte op de perrons optimaal benut kan worden. De inzet van stewards is een beproefd concept, dat door NS en ProRail sinds een aantal jaren op het eerste perron van station Schiphol Airport toepast.

Foto bij undefined

Wachtzones en ‘Enjoj app’

Op de perrons zijn al meerdere maatregelen genomen om de spreiding te bevorderen. Zo zijn de open ruimten op de treinperrons, boven de roltrappen, afgelopen najaar dichtgemaakt. Onlangs werden daar groene wachtzones aan toegevoegd, waar reizigers met de ‘Enjoj app’ gratis toegang hebben tot nieuws, games en video’s en tot betaalde tijdschriften als Grazia, Panorama, HP De Tijd en VI. Nadat de app was gelanceerd, werd er in 3 weken tijd al ruim 150.000 keer op geklikt. Om meer fysieke ruimte te krijgen zijn de perronkappen verlengd en is meubilair op het drukste deel van het perron verwijderd of verplaatst.

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

96%Nuttig
24 van de 25 mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel