skip to main content
Meer fietsen, minder printen

Wat moet je in Zuidas inzetten om mensen mee krijgen? ‘Competitie natuurlijk’, beantwoordt Ivar Maas zijn eigen vraag. Hij is projectmanager van de ‘Green Business Club Printless Contest’. Maas staat in het gebouw van de Goede Doelen Loterijen voor een zaal mensen die in Zuidas werken en instemmend knikken. Maas gebruikt de herkenbare Zuidas-mentaliteit om kantoren minder te laten printen. ‘Dat lijkt misschien achterhaald, maar printen gebeurt echt nog veel meer dan je denkt’, zegt hij. Als hij vraagt wie er nog dagelijks print, steekt een vrouw haar hand op. Met de uitleg ‘mijn directeur wil zijn agenda elke dag geprint op het bureau hebben’ ontlokt ze gelach uit de zaal.

Half miljoen printjes

Zes bedrijven deden twee maanden mee aan de proef van Maas. Alleen al door mensen te attenderen op het printgedrag en dat in postervorm boven de printer te hangen, drukten de bedrijven in 2018 6 procent minder blaadjes af dan in het jaar ervoor. Bij bedrijven die in printgedrag tegen elkaar streden was die reductie zelfs 20 procent. Zo bespaarde Maas zonder veel moeite bij elkaar een half miljoen printjes. ‘Dat zijn in totaal tussen de 34 en 62 bomen’, rekent hij voor. ‘En dat worden er volgend jaar nog veel meer, want inmiddels doen al 34 organisaties mee.’

Presentatie van het Duurzaamheidsverslag 2018 in de Goede Doelen Loterijen

Van het gas

Het printproject is het kleinste project dat Green Business Club Zuidas vandaag presenteert. De grootse is misschien wel het plan van Roland de Vlam, sinds vorig jaar de nieuwe voorzitter van Green Business Club Zuidas. De advocaat bij Loyens & Loeff wil in 2030 met heel Zuidas van het gas af. Dat is volgens Michiel Burggraaff van groene energieleverancier Engie een ‘stevige ambitie’. Burggraaff komt naar voren en vertelt over de eerste stap: gebouweigenaren van alle Zuidas-gebouwen benaderen, hen vragen naar hun aardgasambities en hen dan verleiden om die misschien nog aan te scherpen. Dat is een hele opgave, bekent hij. Alleen al met het inventariseren van alle gebouweigenaren is hij nog lang niet klaar.

Dakdiner voor gebouweigenaren

Het is een terugkerend thema voor de duurzaamheidsstrijders van de club. In de zaal zit welgeteld één gebouweigenaar, namelijk OVG, die al van het gas af is. Ook voor de groene daken ambitie (25.000 m2 in 2020) zijn gebouweigenaren nodig, vertelt Green Business Club-directeur Eline Kik. ‘We proberen voor alle eigenaren samen nu een dakdiner te organiseren.’

Openbaar vervoer uitproberen

Veel aandacht ging in 2018 ook naar het verduurzamen van mobiliteit. Een maand lang mochten verschillende Zuidas-medewerkers gratis de P+R parkeerplaats in Noord en de metro uitproberen. Dat was nog niet zo eenvoudig, bekent een deelnemer op het podium. Ondanks waarschuwingen vooraf en zijn eigen overtuiging dat het wel zou lukken, deed de business controller van het Amsterdam UMC (voorheen het VUmc) er drie dagen over om de afslag naar de P+R in Noord niet voorbij te rijden. Toen hij de juiste rijstrook eindelijk zag, snapte hij niet dat hij die ooit had kunnen missen. Het comfort in de metro was verder prima en de extra reistijd viel hem mee. Hij reist nu vaker met het openbaar vervoer, al is hij dat zeker niet elke dag van plan.

V.l.n.r. Eline Kik, Yolanda Loudon, Esther Wubben, Olivier Otten en Maartje Oome

Auto laten staan

Voor de andere deelnemers bleek het gratis metro-experiment vaak een openbaring: 62 procent van de deelnemers deed er even lang of zelfs korter over om op deze manier Zuidas te bereiken, vertelt Peter Rossewij van de mobiliteitsfabriek. Om dit concept echt een succes te laten worden, moeten de gemeente en werkgevers volgens hem nog wel even aan de knoppen draaien. De P+R parkeerplaats moet bijvoorbeeld goedkoper worden voor spitsreizigers, meent hij. Medewerkers die af en toe met het openbaar vervoer reizen, moeten niet worden gekort op parkeerplekken of leaseauto’s. ‘Zijn er ook succesverhalen over de auto helemaal laten staan?’, vraagt Jan Hein Tiedema, algemeen directeur van OVG Real Estate. Een vrouw uit de zaal weet er wel één. Ze woont in Broek in Waterland en gaat vaak met de elektrische fiets naar haar werk. ‘Ik kom niet bezweet aan en zie hoeveel mooie natuur er eigenlijk om Amsterdam heen ligt’, roept ze enthousiast. Er klinkt een positief verrast gemompel als ze vertelt dat ze daar maar een half uur tot veertig minuten over doet.

Geef uw mening

A.M.W

Is het een idee om een hoog frequent mini buurtbusje te laten rijden van bijvoorbeeld de Beethovenstraat ( Goede Doelen, Ciryhotel en andere gebouwen aan deze straat) via Prinses Irenestraat (Thomaskerk) via Station Zuid met een bochtje over de Parnassusweg naar de Fred Roeskestraat.( Rechtbank,Uitvaartcentrum,meerdere bedrijven, meerdere scholen) vervolgens via Ijsbaanpad naar het Stadionplein (o.a.parkeergarage onder AH). En dan weer terug. Het verbindt ook meerdere tramlijnen met elkaar. Het kan een belangrijk alternatief zijn voor het autoverkeer. Parkeerplaatsen kunnen worden opgeheven, er hoeven geen dure parkeergarages te worden gebouwd. Dat biedt ruimte voor vergroening. Misschien kan dit busje worden gekoppeld aan het busje aan de Zuidkant van station naar Gelderlandplein. Als het een stop op afroep mogelijkheid krijgt zoals bijvoorbeeld de Sherut in Tel Aviv of andere grote steden is het een prachtig buurtgebonden vervoermiddel en bevordert de leefkwaliteit in Zuidas Noordzijde.

Fred

Misschien allemaal nuttig , maar de ambtenaren hebben de oplossing allang klaar liggen , helaas En een feedback is onzichtbaar ! Veel succes toehoorders