skip to main content

De omvang en complexiteit van de werkzaamheden maken het nodig om aan het begin van het weekend meer tijd te nemen dan in de vier voorgaande weekenden. Vrijdagavond 7 juni maken we daarom het spoor enkele uren eerder vrij. Vrijdagavond rijden er vanaf 22.30 uur geen treinen meer van en naar station Amsterdam Zuid en RAI. Ook de gehele zaterdag en zondag rijden hier geen treinen. Op Pinkstermaandag is er beperkt treinverkeer mogelijk. De NS-reisplanner toont welke treinen er wel en niet rijden. Overigens rijdt de metro wel. Automobilisten krijgen vanaf vrijdagavond 22.00 uur tot de spits van dinsdagochtend 05:00 uur te maken met afsluitingen van de A4 en A10 Zuid vanaf knooppunt Badhoevedorp.

Twee nieuwe onderdoorgangen

In het Pinksterweekend ronden we de fundering af voor twee nieuwe onderdoorgangen onder het spoor. De eerste is de Brittenpassage, een extra toegang tot station Amsterdam Zuid. De tweede is de Vivaldi-tunnel, een fietsers-, voetgangers- en ecopassage ter hoogte van het Beatrixpark. De vier weekenden hiervoor hebben we benut voor het deels verwijderen van de niet langer gebruikte tunnel van sneltram 51 en voor het draaien van niet minder dan 460 funderingspalen in de A10 en onder de treinsporen. Die zijn gemiddeld 30 meter lang. Bij elkaar is er 13,8 kilometer staal de grond in gegaan.

Precisiewerk

Voor de Brittenpassage zijn inmiddels veruit de meeste ingedraaide palen gevuld met wapening en beton. Die zorgen voor extra stevigheid. Vervolgens zijn ze afgekort (afgebrand) tot de gewenste lengte. Daarmee zijn ze klaar voor de volgende stap: het maken van een enorm betonblok bovenop de funderingspalen. Tezamen vormen ze het landhoofd waarop het eerste dakdeel van de tunnel komt te rusten. Eerst hijsen we een staalconstructie op de palen. Deze staalconstructie is een flinke meid van zo’n 8 bij 12 meter, 30 duizend kilo zwaar. Die storten we vervolgens vol met beton. Het inhijsen van de staalconstructie is precisiewerk. Zo moet ze aan de westkant van de toekomstige Brittenpassage precies passen over maar liefst veertig funderingspalen.

En we doen meer

Het weekend benutten we ook voor werkzaamheden aan de Vivalidi-tunnel ter hoogte van het Beatrixpark. Daar brengt bouwcombinatie ZuidPlus wapening aan in de eerder gedraaide funderingspalen. Ook werken we aan de spitsstrook van de A10 Zuid waar, tijdens het noodweer in de nacht van woensdag op donderdag zand onder het asfalt wegspoelde.

Check voor vertrek

Net als in voorgaande weekenden, zijn er ook in het Pinksterweekend veel evenementen die gaan zorgen voor extra drukte op de weg en in het openbaar vervoer. In het Olympisch stadion treden op vrijdag De Jeugd Van Tegenwoordig en zaterdag Tino Martin op. Elton John en Maroon 5 vullen de Ziggo Dome en er zijn verschillende festivals in het Amsterdamse Bos. Gaat u komend Pinksterweekend op pad? Check dan kort voor vertrek voor een actueel routeadvies de apps van Waze, Flitsmeister of TomTom of bekijk Google Maps en de NS-reisplanner.

Geef uw mening

algemeen dagblad editie Amsterdam

het dak van de nieuwe stationspassage is er al bekend wanneer die ingeschoven wordt

Saskia | Amsterdam Zuidas

Nee, nog niet, we wachten nog op een beslissing. Waarschijnlijk gebeurt het inschuiven van het dak aan het einde van dit jaar.

Edwin

Klopt het dat de werkzaamheden uitlopen? En zo ja; wanneer worden dan weer de wegen afgesloten zoals de 5 weekenden in mei en juni?

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Klopt Edwin, we hadden dit weekend het dak van de nieuwe stationspassage willen inschuiven. In plaats daarvan hebben we de tijd goed besteed om de fundering klaar te krijgen. Voor het inschuiven zoeken we met ProRail, NS en Rijkswaterstaat naar een nieuw weekend. En ja, dan moet opnieuw de A10 Zuid dicht omdat het dak dwars door de A10 geschoven wordt.

Inge

Wat zijn die funderingspalen rommelig geplaatst. Ik had verwacht dat ze keurig in een rechte lijn zouden staan. Zijn nu alle funderingspalen geplaatst voor de Brittenpassage vanaf de A10 /zuidkant t/m spoor 4?

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Het ziet er misschien rommelig uit omdat ze scheef staan. Maar uiteindelijk zorgt dat juist voor meer draagkracht en daar draait het natuurlijk om bij een fundering.

marcel

@saskia aha op die fiets... ze zijn nu al druk bezig op de bouwplaats zo te zien. als ik tijd heb zal ik zeker af en toe een blik werpen op de webcam :)

Marcel

Wat gaat de opgestelde kraan van Mammoet hijsen?

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Dag Marcel, die kraan staat klaar om de staalconstructie die op de palen komt, in te hijsen. Dat gebeurt, als de wind rustig blijft, zaterdagavond. Leuk om te volgen op onze webcam: bouw.live/zuidasdok-amsterdam

Gerelateerde artikelen

reizen
1

Bouw Zuidasdok weer live te zien

Bouwliefhebbers opgelet. Sinds 13 november 2020 staat een extra webcam gericht op de bouw van twee dakdelen voor de extra reizigerspassage van station Amsterdam Zuid. U kunt het werk nu live volgen vanaf de noord- en de zuidkant.
reizen
4

Het wordt weer een latertje bij Zuidasdok

Vanaf 15 november 2020 bouwen we 5 nachten achter elkaar aan een tijdelijke constructie voor de bovenleiding van de trein bij station Amsterdam Zuid. Waarom is dat nodig? En wat heeft dit werk te maken met de nieuwe reizigerspassage?
werken
13

Bouweiland Zuidasdok klaar voor echte werk

Nu in de krappe ruimte tussen de metrosporen een bouwterrein is aangelegd, zijn de bouwers van Zuidasdok gestart met het ‘echte werk’: de bouw van twee dakdelen voor de nieuwe stationspassage, die we in augustus 2021 op hun plek schuiven.
Meer artikelen