Zuidas Leeft

ARTZUID wil vrolijk stemmen

Beeldhouwwerken en ruimtelijke installaties die vrolijk stemmen. Dat is wat de curatoren van ARTZUID 2019 willen. Er is gekozen voor meer figuratieve kunst in alweer de zesde editie van dit sculptuurpodium in de tuinen van Amsterdam Zuid.  

2,5 kilometer kunst in de openbare ruimte, vrij toegankelijk langs een met rood gemarkeerde route. Vanaf 17 mei tot en met 15 september zijn er zo ruim 80 kunstwerken van 50 gerenommeerde kunstenaars te ontdekken. Nieuw voor ARTZUID is de pleinenroute, die de kunst en architectuur op pleinen in Berlages Plan Zuid in de kijker zetten. Curatoren Jhim Lamoree, Michiel Romeyn en Cintha van Heeswijck, directeur vanaf het allereerste begin, willen met deze beeldenroute een toegankelijke belevingstentoonstelling bieden. Op deze manier geeft de organisatie invulling aan het thema ‘tussenruimte en verbinding’ zoals dat valt te lezen in een persbericht. Langs elke hoek verrassen dat is waar het eigenlijk op neerkomt. Belangrijk bron van inspiratie zijn beroemde renaissancetuinen zoals bij Versailles.Stichting ARTZUID wil met kunst op straat een nieuwe ontmoetingsplek creëren en kunst toegankelijk maken voor iedereen‘, zegt Van Heeswijck. De ideeën van kunstenaars zijn van grote waarde voor het in stand houden van een open samenleving. Dat doen we deze keer met aansprekende beelden waar je blij van wordt. We willen een route die laagdrempelig is. Daarbij zijn de route en de ARTZUID App met audiotour gratis. Elke Amsterdammer kan ermee uit de voeten.’ 

Minder schade door educatie

We spreken haar op de dag dat de website van ARTZUID al een paar dagen platligt vanwege een hack. Een belangrijk communicatiemiddel is hiermee tijdelijk uitgeschakeld. De missie van ARTZUID is om een brugfunctie te vervullen en mensen te trekken die normaal niet zo snel naar musea gaan. Dat doet de stichting met de inzet van ruim 100 vrijwilligers en een team van ruim 20 educatieve medewerkers. ‘We nodigen alle scholen uit en sturen ze lesmateriaal. Daarvan komen er ruim 100 langs. Het is populair. Kinderen lopen in groepjes langs de beelden en maken opdrachten. Zo leren kinderen kunst te zien, te begrijpen en te waarderen. Wij merken het effect nu al doordat er minder beelden beschadigd raken. Ik schat dat we in de loop der tijd al 45.000 scholieren te gast hebben gehad.’ 

Delen met de buurt

Volgens de directeur wordt het festival gedragen door een grote groep vrijwilligers uit de buurt het. Ze steken belangeloos tijdens het festival de handen uit de mouwen, gewoon omdat ze trots zijn op hun buurt en dat met anderen willen delen. Wat dat betreft kan ARTZUID volgens Van Heeswijck nog wel wat meer steun gebruiken van de cultuurfondsen. ‘Menige stad zou trots zijn op zo’n route. Wij zijn de groene loper van de stad en ontlasten de drukte van de binnenstad met dit pareltje van cultuur. 

Wij zijn de groene loper van de stad en ontlasten de drukte van de binnenstad met dit pareltje van cultuur.
Cintha van Heeswijck, directeur van Stichting ARTZUID

Avant garde of geen avant garde

Zo’n cultuurfonds is het Amsterdamse fonds voor de kunst, het AFK. Het fonds is goed te spreken over de artistieke en inhoudelijke kwaliteit van ARTZUID. Daarbij neemt ARTZUID volgens het AFK een onderscheidende positie in als laagdrempelig festival voor beeldende kunst in de stad. Minpuntje is volgens het AFK dat er weinig tot geen ruimte is voor jonge kunstenaars. Wat vindt Van Heeswijk daarvan? ‘Het merendeel van onze kunstwerken hebben we in bruikleen. Veel van die beelden van topkunstenaars waren ooit avant-garde. Wat wij nu willen is een podium bieden waar altijd een thema of kunsthistorische ontwikkeling achter zit, maar iedere editie geven we 10 kunstenaars een opdracht om nieuw werk te maken. Deze keer zijn dat onder meer Ivan Cremer, Elsa Tomkowiak, Matthew Monahan, Sachi Miyachi, en Gabriel Lester. We vinden het belangrijk dat jongere kunstenaars kunnen experimenteren met werken op grote schaal in een buitenomgeving. Zo kunnen zij een portfolio opbouwen. Kunstenaar David Jablonowski hield bijvoorbeeld aan zijn deelname aan de vorige editie een prachtige opdracht over van de gemeente Smallingerland. 

Barry Flanagan - Large Nijinski on Anvil Point, 2001
Barry Flanagan - Large Nijinski on Anvil Point, 2001 Foto: © Sotheby’s 2017, Courtesy Waddington Custot

Een route van contrasten

Zowel de kunstkenner als de minder ervaren kunstkijker worden op de zesde editie van ARTZUID verrast, belooft de organisatie. De beeldenroute biedt een prikkelende afwisseling aan contrastrijke beelden, sommige uitgesproken figuratief, andere bijna abstracte uitingen van figuratieve kunst, en vrolijk stemmende installaties. Op de gazons van de Apollolaan en de Minervalaan bijvoorbeeld is een vlootschouw van spraakmakende figuratieve beeldhouwkunst te zien. 

Gezichtsbepalende kunstenaars van de komende editie van ARTZUID zijn, om er een paar te noemen, Aristide Maillol, Marc Quinn, Elsa Tomkowiak, Jésus Rafael Soto, Armando, Atelier Van Lieshout en Barry Flanagan.  

Waar is wat te vinden

De start van de beeldenroute is het Informatiepaviljoen van ARTZUID op de groenstrook ter hoogte van Minervalaan 1, Amsterdam. De routekaart en catalogus zijn hier beschikbaar. En ieder weekend vertrekt om 13 uur de instaprondleiding. De beeldenroute beslaat voornamelijk de Minervalaan en de Apollolaan en de Zuidas, maar ook op de Churchilllaan, het Stadionplein en het Museumplein staan kunstwerken. Verder maakt de route een uitstapje naar Amstelveen voor een solo-expositie van Klaas Gubbels. De beeldenlijn verbindt Museum Jan van der Togt in het oude stadscentrum met het Cobra Museum in het nieuwe stadshart. Alle informatie is te vinden op de website

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel

14 mei 2019 | 07:37

Peter Wessels

Altijd interessant!

Schrijf een reactie
0
+1
3 mei 2019 | 09:58

Ramses

⬛️🔲⬜️▫️⚪️

Schrijf een reactie
1
+1