skip to main content
Damwanden drukken voor Brittenpassage

De damwanden worden de grond in gedrukt. Anders dan trillen of heien is drukken een geluidarme techniek. Daardoor is er geen of nauwelijks overlast voor de omgeving. Het is een precies klusje, want de wanden moeten strak langs het spoor worden geplaatst. Dat mag vanzelfsprekend geen gevolgen hebben metro en trein.

Tussen 01.00 en 05.00 uur

Het werk neemt ongeveer drie weken in beslag. Het gebeurt ‘s nachts tussen 01.00 en 05.00 uur omdat lijn 51 (de Amstelveenlijn) dan niet rijdt. Het werk vindt plaats op de plek waar tot voor kort het gebouw stond waar metrobestuurders van lijn 51 hun dienst begonnen en eindigden. Het zogeheten opkomstgebouw. Voor de bestuurders is een tijdelijk opkomstgebouw neergezet bij de Amstelveenseweg.

Damwanden liggen klaar

Tweede bouwlocatie

De damwanden zijn een voorbereiding voor de inrichting van de volgende bouwlocatie van de Brittenpassage. Nu wordt aan de Arnold Schönberglaan gebouwd aan het eerste deel van het dak van de onderdoorgang, die tegelijkertijd dient als dek waarover de sporen komen te liggen. Het deel dat daar verrijst, wordt als het goed is in het Pinksterweekend (8 t/m 10 juni 2019) op zijn plek geschoven: onder de huidige sporen 2 en 3. Op de bouwlocatie die ZuidPlus nu tussen de sporen voorbereidt moeten de dekken worden voorgebouwd die onder het huidige treinspoor 4 en onder een aantal metrosporen komen. Daarvoor moet de aannemer grond afgraven. De damwanden zorgen ervoor dat na dit afgraven de sporen stevig op hun plek blijven liggen.

Geef uw mening

Mark

Wordt de nieuwe Brittenpassage zoals deze nu wordt opgebouwd in de breedte onder het spoor geschoven of in de lengte nadat hij een kwartslag is gedraaid?

Saskia Blaas I Zuidas

Dag Mark, het dek wordt in de breedte ingeschoven.

jeannetta

fantastisch