Zuidas Leeft Zuidasdok

Live bij het nachtevent: ‘Die technieken zijn fascinerend’

In de nacht van 1 op 2 november 2019 was het zover: het inschuiven van het eerste dakdeel voor een extra reizigerstunnel onder station Amsterdam Zuid: de Brittenpassage. Vertraging en slecht weer mochten de pret niet drukken.

Met een speciaal voor haar gereserveerde tuk-tuk komt Inge in het holst van de nacht aan bij station Amsterdam Zuid. Ze wilde zo graag komen kijken, maar durft ‘s nachts niet alleen de straat op. Dat laten we natuurlijk niet gebeuren. We regelden vervoer en dus is ze erbij. ‘Wel jammer dat het inschuiven nu niet te zien is.’ Het 70 meter lange dakdeel zou vanaf 23.30 uur aan zijn reis van de laatste 54 meter beginnen. Helaas blijkt dat de bouwers nog niet klaar zijn met het aanbrengen van de 4 geleiders waarover hij naar zijn plek moet schuiven. In de planning is rekening gehouden met een mogelijk later begin van de schuifoperatie, maar voor de 200 volgers die zich tussen 01.00 en 02.30 melden om deze gebeurtenis live mee te maken is het inderdaad jammer. ‘Maar goed, dat maakt het project niet minder spectaculair’, reageert Inge. ‘Zo’n  enorm bouwproject gaat natuurlijk ook gepaard met een zekere sensatie: gaan ze het halen en hoe? Daarbij komt dat de werkzaamheden zich niet ver van mijn huis afspelen. Dat maakt ook dat het meer leeft. Wil je wel even noemen dat ze vaart moeten maken met het project? Ik wil graag nog meemaken dat het af komt.’

Inge arriveert per tuk-tuk bij het spektakel
Inge arriveert per tuk-tuk bij het spektakel...
...en staat AT5 te woord
...en staat AT5 te woord Foto: AT5

Intrigerend

Pieter heeft het aangename met het nuttige gecombineerd en komt net uit de kroeg. ‘Ik ben hier om twee redenen: ik ben zelf ingenieur en ik rijd ik iedere dag over de A10. Ik vind vooral de technieken waarvoor project Zuidasdok kiest interessant. Zelf had ik er bijvoorbeeld niet aan gedacht om het dek op deze manier, dwars door de A10 en de treinsporen heen te schuiven. En als je vrijwel dagelijks zo’n betonnen dek ziet liggen intrigeert dat ook.’ Pieter is gelukkig niet heel erg teleurgesteld dat hij het inschuiven nu niet live ziet. ‘Het gebeurt wel vaker dat grote werkzaamheden uitlopen.’

Pieter: 'Interessante techniek'
Pieter: 'Interessante techniek'

Niet koud

Buurtbewoners Hanny en José zijn iets minder te spreken over de gang van zaken. José: ‘Dit is nu al de tweede keer dat het anders gaat dan gezegd.’ De dames hadden zich eerder opgegeven voor het inschuiven in het Pinksterweekend. Hanny: ‘En nu komen we weer voor niks. In ieder geval is de sfeer wel gezellig.’ Ook zijn ze blij met de mutsen die we uitdelen. Hanny: ‘Krijgen we het in ieder geval niet koud.’ Als we het nog even over het uiteindelijke resultaat van deze werkzaamheden hebben, de nieuwe reizigerstunnel Brittenpassage, worden ze enthousiast. José: ‘We maken allebei veel gebruik van station Amsterdam Zuid en dat kan echt niet meer hoor, zoals het nu is. Henny: ‘Het is zo vreselijk druk, zeker in de spits. We kunnen niet wachten tot het station eindelijk uitgebreid is.’

Hanny en José: 'Weer voor niks'
Hanny en José: 'Weer voor niks'

Wekker

De laatste bezoekers die we aan hun jasje trekken zijn Fiza en Hans. Ook zij wonen in de buurt en zijn vannacht met de fiets gekomen. Ze hebben er de wekker voor gezet, maar ook bij hen geen verdrietige gezichten. Fiza: ‘Ik volg niet alleen project Zuidasdok op de voet, maar alle ontwikkelingen in Zuidas. Als sociaal wetenschapper ben ik vooral geïnteresseerd in hoe dit stuk nieuwe stad tot stand komt. Er wordt van tevoren natuurlijk van alles bedacht en ik vind het dan mooi om te kijken of het ontwerp inderdaad zo wordt uitgevoerd en gebruikt. Hans: ‘Ik vind toch vooral die technieken fascinerend.’ Kijk, daar zijn wij het nou volledig mee eens.

Hans en Fiza: 'We volgen het op de voet'
Hans en Fiza: 'We volgen het op de voet' Foto: Marcel Steinbach

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel