skip to main content
Studenten kritisch over logistiek Zuidas-bedrijven

Als je logistics management studeert, leer je dat slimme stadslogistiek nog een hobbelige weg te gaan heeft. Omdat er nieuwe gemeentelijke regels aankomen en steden steeds drukker worden, bijvoorbeeld. En dat dat niet in het minst geldt voor Zuidas, met naast duizenden werkers ook tientallen bouwprojecten. Te midden van die vervoershectiek zou je denken dat milieubewuste bedrijven op een handige manier met de levering van goederen omgaan. Dat deden althans de studenten van de Hogeschool van Amsterdam, die in opdracht van Green Business Club Zuidas (GBC Zuidas) bezorgingen bij verschillende torens onder de loep namen. Maar de betrokkenheid van bedrijven bij duurzaam goederenvervoer was minder groot dan ze verwachtten.

Poortonderzoek

Jeroen Rendering (21) interviewde met vier medestudenten veel medewerkers van Circl en ABN AMRO en deed daarnaast een week lang ‘poortonderzoek’. Bij elke bezorging maakten de studenten een praatje met de chauffeur. Waarom was die hier? Voor wie? Hoeveel had hij bij zich? Andere studenten deden dat bij het WTC en de VU. Zo ontdekten de studenten dat van de 100 bezorgers voor één bedrijf er acht verschillende bloemisten tussen zaten. En dat de catering voor de bedrijfslunches vaak van verschillende horecaleveranciers komt. Rendering: ‘Dan staan er dus tegelijkertijd wagens van Hocras, Sligro en Bidfood naast elkaar voor de deur. Niet echt handig.’ Wat Rendering ook opviel was hoe weinig vervoer er nog elektrisch gebeurt. Van de 200 leveringen in een week, was maar 2,5 procent met elektrisch vervoer. Verder verbaasde het hem dat de bedrijven eigenlijk niet veel aandacht hebben voor hoe spullen bij hen binnenkomen. ‘Hoewel ze wel de Green Deal ondertekenden om stadslogistiek in 2025 emissievrij te maken.’

Niet in de spits

Bezorgingen duurzaam managen is lastig, erkent Rendering. ‘Je wilt jouw bedrijfsprocessen gewoon laten doorgaan en bijvoorbeeld geen rekening hoeven houden met pakketten van de buren.’ Toch raden de studenten aan om verschillende bezorgingen meer te stroomlijnen. Het liefst tússen en in elk geval bínnen bedrijven. Dat kan bijvoorbeeld door ‘preferred suppliers’ aan te wijzen. Rendering: ‘Dat niet elke medewerker apart googelt naar bloemen, maar het bedrijf een bloemist uit de buurt aanwijst die levert aan alle medewerkers. Zo’n preferred supplier biedt dan vaak ook korting.’ Verschillende bosjes kunnen zo samen worden gebracht, het liefst door een bloemist op de fiets. En in elk geval niet om negen uur ’s ochtends. ‘Waarom zou je extra logistieke stromen toevoegen in de o zo drukke ochtendspits?’ Over de leveringen van niet-spitsgevoelige producten – die gebeuren gek genoeg toch vaak op de drukste tijden van de dag – moeten bedrijven volgens de studenten echt eens met hun leveranciers in gesprek.

Verkeer en werkzaamheden schreeuwen om doordachte logistiek

Makkelijke weg

Dat de onderzochte bedrijven lid zijn van de GBC Zuidas en dus meewerken aan dit soort onderzoeken vindt Rendering wel een belangrijke eerste stap. ‘Dat maakt goed inzichtelijk wat er in Zuidas gebeurt.’ Hij raadt bedrijven aan om daar vooral aan mee te (blijven) doen. Verder adviseren de studenten om meer gebruik te maken van diensten als MyPUP (My Pick Up Point). Dat bedrijf verzamelt leveringen aan de rand van de stad en brengt ze gebundeld naar de juiste plekken. MyPUP heeft al een eigen locatie in het ABN AMRO gebouw. Toch wordt er volgens Rendering nog weinig gebruik van gemaakt. ‘Medewerkers weten denk ik niet echt hoe het werkt en kiezen dan maar voor de gemakkelijke weg door gewoon het adres op de Gustav Mahlerlaan in te vullen.’

Slimme bezorgers

Er zijn meer bedrijven die goederenvervoer bundelen. GBC Zuidas is nu in gesprek met het stadsdistributiebedrijf Hulshoff, dat bestellingen verzamelt in een hub waar bezorgvrachtwagens elektrisch worden geladen met zonnepanelen op het dak. In een verkenning van meer mogelijkheden praat de Green Business Club ook met Fietskoeriers, voor bezorgingen op de fiets, en met Parcls, een bedrijfje dat in de Pijp pakketjes in ontvangst neemt. Begin maart organiseerde GBC Zuidas een symposium over emissievrije stadslogistiek.

Geef uw mening