Bereikbaarheid Zuidasdok

Tweede weekend afsluiting A10 Zuid en spoor

Vanaf vrijdagavond 17 mei om 22.00 uur tot maandagochtend 20 mei om 05.00 uur is de buitenring van de A10 Zuid afgesloten. Op zaterdag en zondag is er ook geen treinverkeer mogelijk op de stations Amsterdam Zuid en RAI.

We werken vijf weekenden achter elkaar aan station Amsterdam Zuid. Het eerste weekend was van 10 tot 13 mei. Dit is het tweede weekend. Als onderdeel van het project Zuidasdok bouwen we een extra passage onder station Amsterdam Zuid: de Brittenpassage. Het eerste deel van het dak van deze tunnel schuiven we in de nacht van 8 op 9 juni (het Pinksterweekend) op zijn plaats. Trouwens: als u dit spektakel wilt bijwonen, meldt u zich dan snel aan. Tot dit moment moeten we in de weg en het spoor werken om het inschuiven mogelijk te maken. Wat gaan we in het weekend van 17 t/m 20 mei doen?

Vrijdag

Net als vorige week beginnen we rond 21.00 uur met het afzetten van de A10 en de A4. Verkeer uit de richting Den Haag wordt bij knooppunt Badhoevedorp omgeleid via de A5 en de A9. Als er geen auto’s meer rijden en ook de laatste trein is gepasseerd, gaan we razendsnel aan de slag. We halen sporen weg, evenals de noodperrons die we vorig weekend hebben geplaatst. Anders dan het vorig weekend hoeven we het asfalt van de weg nu niet open te breken.

Zaterdag

Vanaf zaterdagochtend bevindt zich dan een gat in het spoor van zo’n honderd meter lengte. We gaan verder waar we vorige weekend gebleven zijn. Een hydraulische hamer, bijgenaamd ‘de specht’, sloopt delen van de tramtunnel, die sinds maart 2019 buiten gebruik is en op de plek ligt waar de Brittenpassage moet komen. Ook draaien we meer funderingspalen de grond in, die het reusachtige betonnen dakdeel moeten dragen. Daar zijn we ‘s avonds en de rest van het weekend mee bezig. Daarna gaan we de gesloopte delen van de oude tramtunnel opvullen met zand.

Verderop, tussen de stations Amsterdam Zuid en RAI in, werken we aan een voetgangers- en fietserstunnel (en tevens ecopassage) die in de toekomst de Antonio Vivaldistraat gaat verbinden met het Beatrixpark. Ook daar bestaat het grootste deel van het werk uit funderingspalen de grond in draaien. Op zaterdagochtend vroeg voeren we een kraan aan, die tunnelelementen gaat lossen op het bouwterrein. Deze zijn bedoeld voor de Minervapassage, de hoofdingang van station Amsterdam Zuid. Volgend weekend, op zaterdag 25 mei hijsen we de elementen in de Minervapassage zodat de uitgang al deze zomer dubbel zo breed wordt. Later berichten we hierover meer. De kraan breken we alweer vanaf 16.00 uur af.

Zondag

De zondag staat in het teken van herstellen. We halen het materieel weg dat we hebben gebruikt voor het indraaien van de funderingspalen. En we beginnen met het terugbrengen van zand, sporen en perrons.

Maandag

De nacht van zondag op maandag gebruiken we om te testen of alles het weer doet. We verwijderen de hekken en volgens planning geven we het spoor weer vrij voor aanvang van de dienstregeling. De A10 Zuid gaat om 05.00 uur weer open.

Het dakdeel van de toekomstige Brittenpassage, naast de A10 Zuid en het spoor
Foto: Marcel Steinbach

Verkeerslessen

Tijdens de eerste weekendafsluiting (10-13 mei) van de A10 Zuid en A4 werkten we met een plan om het verkeer zo goed mogelijk af te wikkelen. We hebben gemerkt dat dit plan over het algemeen goed werkte. Uiteraard was er extra reistijd, maar dat hadden we voorzien en aan u laten weten. Tussen 11.00 en 18.00 uur liepen automobilisten gemiddeld 30 minuten vertraging op, met uitschieters naar een uur, onder meer door pechgevallen of incidenten. Voor dit weekend passen we het verkeerplan een klein beetje aan. In Amsterdam zelf nemen op enkele plekken verkeersregelaars het werk van stoplichten over. Om Amsterdam heen gaan onder meer de spitsstroken op de A4, A5 en A10 eerder open. Tijdens het eerste weekend zorgde de file op de A4 bij knooppunt Badhoevedorp voor flinke vertraging. Daarom gaan we verkeer richting Utrecht of Amersfoort bij vertraging adviseren om via de N11/A12 te rijden. Ook in Amstelveen zetten we onder meer extra verkeersregelaars in. Tot slot hebben we afgesproken met beheerders van de vaarwegen om het aantal brugopeningen te beperken en de tijd tussen twee brugopeningen op te rekken, om de doorstroom van het verkeer te verbeteren.

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel

15 juni 2019 | 12:41

Nico Stibbe

Als volger via de webcam via Wijnemenjemee krijg je weijnig bouwinformatie mee.
Ook zien we niet wat er aan de noordzijde gebeurd, terwijl daar kennelijk hard gewerkt wordt.

Schrijf een reactie
0
+1
15 juni 2019 | 13:19

Saskia | Amsterdam Zuidas

Dag Nico, wijnemenjemee plaatst met regelmaat artikelen van deze website door. Maar niet alles. Deze website schetst de verhalen over de bouw op Zuidas en toont een webcam voor de bouwlocatie van Zuidasdok.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Saskia | Amsterdam Zuidas