skip to main content
Werk in de Fred. Roeskestraat en aan het IJsbaanpad

We zijn begonnen op 23 april 2019 met voorbereidende werkzaamheden, waaronder het inrichten van het werkterrein naast het fietspad. In de Fred. Roeskestraat zelf willen we het deel van de straat ter hoogte van de Warnerblokken op hetzelfde kwaliteitsniveau brengen als het al vernieuwde deel van de Fred. Roeskestraat. De indeling van de straat wijzigt niet. Dit werk duurt tot 7 juni.

Werkzaamheden

We asfalteren het fietspad en pakken we dusdanig aan dat auto’s dit stuk niet meer als sluiproute kunnen gebruiken. Het asfalt van de rechtbankroute vervangen we door tegels, passend bij het gebruik van deze route door voetgangers. Onder de tegels komt fundering, omdat hierover ook wagens moeten kunnen rijden die mensen in hechtenis van en naar de rechtbank brengen. Met de vernieuwing van de groenstrook willen we de huidige bomen meer tot hun recht laten komen. Vanwege de toekomstige ontwikkelingen in dit gebied, planten we nu geen nieuwe bomen bij.

Planning

In de week van 29 april – de meivakantie – voeren we de werkzaamheden aan het fietspad uit. Het fietspad is deze week afgesloten. Fietsers worden omgeleid via de rijbaan en het pad voor de monumentale rechtbank. Vanaf de Dina Apeldoornstraat is de toegang naar het fietspad afgesloten. We verwachten dat in deze week veel minder fietsers van het pad gebruikmaken vanwege de vakantie. Vanaf 6 mei start Liander met het verleggen van kabels en leidingen ten behoeve van de nieuwe rechtbank. Als dat klaar is, richten we de groenstrook in.

Luchtfoto: IJsbaanpad - Fred Roeskestraat - Amstelveenseweg

IJsbaanpad

Tegelijkertijd zijn we begonnen met het aanpassen van de kruising Fred. Roeskestraat, Amstelveenseweg en IJsbaanpad. Deze werkzaamheden duren tot en met 4 mei. Op woensdag 1 mei gaat tussen 13:00 en 14:00 uur het stoplicht op het kruispunt uit. Dat geldt ook voor de periode van donderdag 2 mei 9.30 uur tot vrijdag 3 mei 15.00 uur. Op deze momenten wordt het verkeer op het kruispunt door verkeersregelaars geleid. De verkeersregelaars zijn ’s nachts, na de laatste tram, niet meer aanwezig. In de nacht van woensdag 1 op donderdag 2 mei vinden er ook ’s nachts werkzaamheden plaats. Deze kunnen in de directe omgeving enige geluidsoverlast veroorzaken.

Gebied Verdi

Doel van het werk aan het IJsbaanpad is de verkeerssituatie veiliger en overzichtelijker te maken (vooral voor fietsers) en de doorstroming op het kruispunt te verbeteren. Het werk vloeit voort uit gesprekken met bewoners over de ontwikkeling van het gebied Verdi. De verbetering van de situatie op het kruispunt loopt vooruit op de verdere ontwikkeling van het gebied.

Nieuwe wegindeling

In de huidige wegindeling op het IJsbaanpad voor de kruising met de Amstelveenseweg zijn twee rijbanen, de linker is voor verkeer dat linksaf slaat de Amstelveenseweg op). De rechter baan is voor verkeer dat rechtdoor gaat (richting Fred. Roeskestraat) of rechtsaf (de Amstelveenseweg op). In de nieuwe situatie is de linker rijbaan voor verkeer dat linksaf of rechtdoor gaat. De rechter rijbaan is dan alleen nog voor autoverkeer dat rechtsaf gaat. Het voordeel van deze aanpassing is dat we de stoplichten nu kunnen zo kunnen instellen dat overstekende fietsers en het rechts afslaande verkeer niet meer tegelijkertijd groen licht hebben. Verder verbreden we de opstelstrook voor overstekend fietsverkeer en passen we de belijning op de Amstelveenseweg aan.

Geef uw mening

j.p.jongkind

Goed geregeld op het IJsbaanpad met wel twee coördinatoren en lange uitgang files en dus nooit nagedacht over een tijdelijke oplossing zoals tijdens b.v. de marathon. Nee we gaan lekker prutswerk leveren en autootje pesten door ze drie kwartier over een stukje van 200 meter te laten doen. Hoezo brandweer, ziekenwagen en e.v.t dokter voor de sporters in Sporthal zuid, voetbalclub Arsenal, Frans Otten en de Woonark bewoners. Wat een organisatie van chaos makers!