skip to main content
‘Zuidas-werknemers willen flexibeler reizen’

Een leaseauto voor iedereen vanaf een bepaalde functie? Laat Rein Aarts niet lachen. De directeur van Breikers helpt bedrijven om hun mobiliteitsbeleid te verbeteren. Dat betekent vooral: werknemers aanbieden om flexibeler naar hun werk te komen. Breikers verhuisde eind vorig jaar naar Zuidas, volgens Aarts het ‘epicentrum van onbereikbaar Amsterdam’. Daar werd de organisatie meteen lid van de Green Business Club, die Aarts in 2008 nog zelf hielp oprichten als adjunct-directeur van ondernemersvereniging ORAM. Maar het is niet alleen duurzaamheid waar Aarts op deze nieuwe werkplek in Atrium – tussen de zzp’ers bij WeWork – zijn best voor doet. Door werknemers niet standaard een leaseauto te geven, win je volgens hem namelijk veel meer dan alleen een besparing op CO2-uitstoot.

Rein Aarts

‘Beter Benutten’

Het platform Breikers begon in 2015 vanuit het project Beter Benutten. Daarmee wilde Den Haag werkgevers  motiveren tot ‘spits mijden’. Dat zou een welkome aanvulling zijn op de tactiek die het Rijk tot dan toe vooral hanteerde om bereikbaarheid te verbeteren: het eindeloos bijbouwen van snelwegen en spoorrails. In Amsterdam hielpen ondernemersverenigingen ORAM en VNO-NCW mee om Breikers op te zetten. Drie jaar later hield dat project op en ging Breikers door als stichting, en wel in Zuidas. Het platform bedient werkgevers van IJmuiden tot en met Almere en Uithoorn. Tot nu toe meldden 200 bedrijven zich aan. Best veel, maar niet genoeg, vindt Aarts. ‘Mobiliteit is vaak de derde kostenpost voor bedrijven en iedereen heeft er elke dag weer mee te maken. Bedrijven krijgen bij ons veertig uur lang kosteloos een eigen adviseur die het huidige mobiliteitsbeleid onder de loep neemt en tipt hoe het beter kan.’

‘Battle for talent’

Toch kijken bedrijven vaak pas naar hun mobiliteitsbeleid als er echt iets moet gebeuren. In Zuidas komt dat vaak door een tekort aan parkeerplekken of doordat er een duurzaamheidsverslag aankomt voor de New York Sustainability Index. Maar misschien wel de belangrijkste motivatie voor mobiliteitsverbeteringen in Zuidas is volgens Aarts werknemers tevreden houden. ‘Met veel kennisorganisaties, hoogopgeleiden en high potentials speelt hier vooral de “battle for talent”.’ Een eerste tip van Breikers is dan ook vragen aan werknemers of zij willen dat het bedrijf hun reizen anders aanbiedt. ‘Dat hebben bedrijven vaak nog nooit gedaan.’

‘Middeleeuwse constructies’

Breikers telt veel grote leden – commerciële bedrijven maar ook diverse overheidsorganisaties – die vanaf een bepaald functieniveau standaard een leaseauto aanbieden. Aarts noemt dat ‘Middeleeuwse constructies’. ‘De meeste werknemers willen flexibiliteit. Niet óf een leaseauto, óf een OV-kaart, zoals vaak in de laatste vijf minuten van het arbeidsvoorwaardengesprek wordt afgesproken. Ze willen allebei.’ VNO NCW praat nu met het Rijk over het fiscaal flexibel maken van mobiliteit van werknemers. Zodat die niet fulltime bijtelling hoeven te betalen als ze naast hun leaseauto regelmatig de fiets of het OV pakken.

Google Agenda

Aarts kent veel leuke oplossingen die een podium krijgen bij Breikers. BNR Nieuwsradio besteedt er wekelijks aandacht aan in het programma Spitsbrekers. In de toekomst ziet hij in Zuidas vooral Mobility as a Service voor zich, waarbij je met één pasje álle vervoersmiddelen tot je beschikking hebt. ‘Maar wat ook zal verschuiven is de plek waar je afspreekt’, voorspelt hij. ‘Straks ga je niet meer steeds naar kantoor als je met mensen van gedachten wilt wisselen. Afhankelijk van de woon- of werkplaats van deze mensen – en misschien ook wel van mate van CO2-besparing – zal Google Agenda de beste afspraaklocatie adviseren.’

Geef uw mening

Peter Wessels

Goede visie, stoere BREIKERS-fiets, Rein Aarts! Zorg voor een goed ??.

Ferry Wienneke

De heilige status van lease-auto's is kennelijk aan het verdwijnen. In 2019 is het een vorm van financiering plus optimaal gebruik. Zo doorgaan Breikers! Fijn dat ik dit als oud wagenperkbeheerder nog mag meemaken.