skip to main content
ABN AMRO Kunstprijs-winnaar Evelyn Wang in Circl

De in 1981 in China geboren Wang is de winnaar van de negende editie van de ABN AMRO Kunstprijs. Wang heeft inmiddels de Nederlands nationaliteit en woont en werkt in Rotterdam. De expositie van haar werk vindt gelijktijdig plaats in Circl en de Hermitage.

Juryrapport

‘De jury van de ABN AMRO Kunstprijs is gegrepen door de wijze waarop Wang het autobiografische op een associatieve manier verbindt met mythes, sprookjes, literatuur en (kunst)geschiedenis’, zo vermeldt het juryrapport. ‘Ze combineert een klassiek-traditionele Chinese stijl met een meer conceptuele benadering in tekeningen, video’s, performances en installaties. Haar persoonlijke geschiedenis, zoals haar kennismaking en ervaringen met de westerse cultuur is voor haar werk een belangrijk vertrekpunt.’ Naast de twee exposities krijgt de kunstenaar 10.000 euro en wordt er een speciaal boekje gemaakt.

Selfiewand in Circl van Evelyn Wang

Broccoli en Van Gogh

Jurylid Danila Cahen, curator van de ABN AMRO-kunstcollectie en jurylid, is blij met deze veelzijdige winnaar. ‘We hebben in 2015 een eerste werk van haar gekocht. Dat was een serie over groente. Een schilderij over broccoli in de stijl van Van Gogh, maar dan met een Chinees stempeltje. Zo speelt ze met clichés. Ik denk dat kunstenaars de voelsprieten van de samenleving zijn. Dat ze andere inzichten geven en soms zelfs de tijd even stilzetten. Dat zie je ook terug in het werk van Evelyn Wang. Ze speelt met identiteit, met de spanning tussen de oosterse en westerse cultuur, dat zie je terug in haar werk.’

De ideale vrouw

Identiteit is in het werk van Wang een terugkerend thema. Zo is Photosynthesis een onderzoek naar de ideale vrouw en de manier waarop kleding het vrouwelijke kan benadrukken. Wang toonde al eens haar volledige garderobe bij een eerdere tentoonstelling. Op foto’s poseert Wang steeds weer in schijnbaar alledaagse tafereeltjes, bij een Hollandse molen of bij een Japanse kers in bloei. Dat doet ze vrijwel altijd gekleed in een bekend Europees kledingmerk dat voor Wang symbool staat voor de verfijnde Europese vrouw. De foto’s wekken een glimlach, maar hebben tegelijkertijd iets melancholieks. Een foto die er uitspringt is die van Wang wat wankel fietsend op de stoep in Rotterdam. Op de achtergrond een oudere man die haar nakijkt. Het is alsof een vaderfiguur zijn dochter naroept ‘als je trapt dan val je niet’. Ouders, zelfstandigheid, een eigen identiteit, dichtbij en toch zo ver weg. Het roept de vraag op wat nu werkelijk is en wat fictie?

Het gaat regenen! Eet smakelijk! (Mondriaan Oliebollen of Trashy Mondriaan), 2020

Klassiek geschoold

Wang werd geschoold in de klassieke Chinese schilderkunst. Ze heeft zich daar van losgemaakt door klassieke werkmethoden en technieken op een eigen en hedendaagse manier toe te passen, met een onmiskenbaar eigen handschrift. Autumn Walk, dat in Circl is te zien, is hier een goed voorbeeld van. Het gaat over de ontmoeting tussen Hillary Clinton en een voorbijganger daags na haar verkiezingsnederlaag in 2016. Een intiem en kwetsbaar beeld dat over de hele wereld ging. Wang maakte er een sprookjesachtig tafereel van met de verzuchting ‘oh, I love autumn so much…’. Op het volgende paneel hangt een jas die veel gelijkenis vertoont met die van Clinton.

Hermitage

De expositie in Circl duurt tot en met 11 november 2020. Voor die in de Hermitage maakte Wang acht nieuwe schilderijen en een serie tekeningen en schilderingen op rijstpapier, waaronder een van ruim zeven meter lang. Deze expositie loopt tot eind januari 2021.

Geef uw mening