skip to main content

‘De bovenleiding is heel gevoelig’, legt uitvoerder Zuidasdok Weijnand Stijger uit. ‘Als deze kapot gaat, kan de trein niet meer rijden. Juist omdat we hier zo dicht op het openbaar vervoer werken, moeten we extra ons best doen om dat te voorkomen. Door de bovenleiding via een tijdelijke constructie iets te verplaatsen, creëren we ruimte en is de doorgang van het treinverkeer veiliggesteld. Tegelijkertijd vergroten we daarmee dus de bouwlocatie waar we twee dakdelen bouwen voor de extra stationspassage.’ Alleen als de trein niet rijdt, kan de stroom eraf. Dus gebeurt het werk ’s nachts. Om de normale dienstregeling niet te verstoren, werken we tussen 01.00 en 05.00 uur.

De bekisting en wapening van het tweede dakdeel
Marcel Steinbach

Stalen buispalen

Voor de tijdelijke bovenleidingconstructie van de treinsporen brengen we acht stalen buispalen aan, die we plaatsen bij perron 2 en metrospoor 1, ten westen van station Amsterdam Zuid. Het merendeel van de buispalen – 6 stuks – brengen we met een boor trillingsvrij aan, waarmee we de nachtrust van bewoners zo min mogelijk verstoren. ‘Helaas kunnen we enig geluid niet uitsluiten’, zegt Stijger. ‘We zijn bijvoorbeeld genoodzaakt om 2 buispalen in te trillen, in plaats van te boren. Dit komt door hun locatie op het perron. Met een boor kunnen we er net niet goed bij.’ Het intrillen van de 2 buispalen zal naar verwachting in de nacht van maandag op dinsdag gebeuren (16 op 17 november). Mocht het werk dan niet helemaal af zijn, dan hervatten we het werk in de nacht daarop. Het intrillen zelf duurt niet langer dan ongeveer 15 minuten per paal. ‘We denken vijf nachten nodig te hebben voor het aanbrengen van alle buispalen, zodat het vrijdag klaar is.’

Links een bovenleiding
Marcel Steinbach

Werk gaat door

Overdag gaat het werk aan het tweede dakdeel voor de extra reizigerstunnel, de Brittenpassage, gewoon door. Stijger: ‘We werken nu aan de houten bekisting en brengen de wapening aan om het beton te verstevigen. In december storten we dan 250 kubieke meter beton in de bekisting en is dit dakdeel klaar om te drogen. Nadat we een beschermende laag en zand over dit nieuwe stuk dak hebben aangebracht, werken we in april 2021 vanuit hier aan het volgende dakdeel. Zo springen we efficiënt om met de beperkte ruimte.’

We bouwen de twee dakdelen een voor een
Marcel Steinbach

Tweede en derde dakdeel

Sinds september 2020 werken we verder aan twee van de in totaal 7 dakdelen van de nieuwe reizigerspassage van station Amsterdam Zuid. Ons huidige bouwterrein is bedoeld voor het tweede en derde dakdeel. Dat bouwterrein ligt ingesloten tussen de metrosporen, dus veel plek is er niet. Ondanks de geringe ruimte vorderen we gestaag. Het eerste dakdeel schoven we in november 2019 al op z’n plek, het tweede bouwen we nu en het derde dakdeel het komend voorjaar. Zowel het tweede als het derde dakdeel manoeuvreren we in augustus 2021 naar hun definitieve locatie. Maar zover is het nog niet. Voordat we deze mijlpaal bereiken, moeten we nog tal van kleinere, maar niet minder noodzakelijke klussen klaren. Zoals nu het maken van een tijdelijke constructie voor de bovenleiding van de trein.

Geef uw mening

Robert

Wel jammer dat de werkzaamheden zo slecht via de webcam te volgen zijn.

Saskia Blaas

Nog heel even geduld. We plaatsen deze week een 2e camera aan de noordkant van het spoor. Met prachtig uitzicht op het werk.

Gerard van Baar

Waarom gebruikt u nog steeds een plattegrond met de oude metrolijnverbinding van de Parnassusweg naar station Zuid?

Saskia Blaas

Dag Gerard, dat is inderdaad slordig. We gaan de kaart aanpassen.