Zuidas Leeft

Instagram-museum geopend in Kop Zuidas

Alsof je een suikerspin betreedt, zo voelt het als je binnenkomt in de wereld van Upside Down. ‘Wat we bieden is een experience, waarbij we ons richten op mensen die graag foto’s op social media delen’, aldus floormanager Daan.

Op 3 juli 2020 opende influencer en mede-eigenaar Anna Nooshin het Instagram museum The Upside Down Amsterdam aan de Europaboulevard 5. Het leverde niet meteen de publiciteit waar ze op hoopten: Nooshin kwam onder vuur te liggen over de 1,5 meter afstand die tijdens het openingsfeest in twijfel getrokken werd. Dit is in het museum niet aan de orde: de gastvrouwen en -heren zijn er juist extra streng op. Daan: ‘Gelukkig loopt het erg goed, mede door de tijdsloten die we toepassen.’

Wat is het?

Maar een Instagram museum; wat is dat eigenlijk? Daan: ‘Het draait hier niet om foto’s van anderen die je kunt bekijken, je moet hier juist zelf aan de slag.’ Het museum beslaat 1500m2 en er zijn 25 ruimtes en decors waar de bezoekers foto’s van zichzelf kunnen nemen en delen op social media. Omdat de ruimtes een hoog Alice in Wonderland gehalte hebben, kunnen hier plaatjes geschoten worden die je elders niet makkelijk kunt maken. En hoewel Upside Down zich in eerste instantie richt op dames tussen de 15 en 35 – ‘Uit onderzoek blijkt dat zij de meeste foto’s posten op social’- lopen er vandaag toch ook veel kinderen rond die vooral erg in hun nopjes zijn met het bubbel-ballenbad. ‘Iedereen is natuurlijk meer dan welkom’, aldus Daan.

Alles voor het mooiste plaatje

Goed bereikbaar

De ontwikkeling van de experience nam zo’n anderhalf jaar in beslag. In deze periode kwam ook de keuze voor de locatie aan bod. Daan: ‘Aanvankelijk is er gekeken naar een geschikte ruimte op het NDSM-terrein in Amsterdam Noord.’ Maar toen kwam dit voorbij. ‘Het voordeel van Kop Zuidas is dat je dicht bij zowel station RAI als station Europaplein zit. We zijn dus goed bereikbaar.’

Niet goedkoop

Goedkoop is de experience overigens niet met een entreeprijs van 24,95 euro. Daan: ‘Ik kan me voorstellen dat je er zo over denkt als je zelf niet veel met social media hebt, maar het is natuurlijk niet voor niets een Instagram museum. Daarbij gaan we binnenkort ook een programma aanbieden met workshops en webinars op het gebied van social media. Deze kunnen zich bijvoorbeeld richten op het maken van een goede selfie, maar ook op online pesten, waardoor de experience breder wordt dan nu.’

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel

27 juli 2020 | 12:23

Channa

Ik mis het adres. Hoe kom ik er met ov?

Schrijf een reactie
1
+1
28 juli 2020 | 09:27

Annick |

Beste Channa,
Onder de eerste foto staat aangegeven dat het museum gevestigd is aan de Europboulevard 5. Voor een routeplanner kun je Google Maps of OV9292 gebruiken. Succes!

Schrijf een reactie
0
+1
15 juli 2020 | 22:54

fred van ommeren

Waarom niet gewoon aansluiten op Museumkaart? Dan komt iedereen erop af. Nu is het een elitair iets gezien de toegangsprijs. En dus te weinig bezoekers. Dus wordt een “bleeder”. Jammer.

Schrijf een reactie
5
+1
16 juli 2020 | 09:56

Annick |

Beste Fred, Het is aan het museum zelf of ze wel of niet aansluiten op de Museumjaarkaart.

Schrijf een reactie
0
+1
26 juli 2020 | 23:55

Hans Plesman

Hoi Fred,
The Upside Down is er voor iedereen en sluit niemand uit. We zijn in gesprek met meerdere instanties die toeristische en voordeel passen bieden. Elitair zijn we allerminst. Je bent echt van harte welkom!
Hartelijke groet,

Schrijf een reactie
0
+1
12 augustus 2020 | 01:53

Maria

Dit zichzelf benoemde “museum” blijkt nu een soort kinderparadijs te vergelijken met Tun Fun alleen dan voor tieners en bakvissen.

Schrijf een reactie
0
+1