skip to main content
LeasePlan brengt duurzame auto’s naar Zuidas

Voor veel natuurliefhebbers vormt de huidige crisis een lichtpunt: auto’s en vliegtuigen staan stil en dat zorgt voor schonere lucht en meer ruimte voor dieren. En de autoproductie ligt vrijwel stil. Bij LeasePlan ligt dat wat ingewikkelder. Het autoleasebedrijf doet zijn uiterste best om klanten ook in deze tijden toegang te geven tot een auto als ze die echt nodig hebben. Dat is immers een van de hoofdtaken van het bedrijf. Maar LeasePlan is ook al langer bezig met duurzaamheid. In 2030 moeten alle LeasePlan-auto’s uitstootvrij zijn.

1,9 miljoen auto’s

We vragen Tjahny Bercx hoe dat zou moeten. Hij is onder meer verantwoordelijk voor human resource management van het wereldwijde bedrijf, met 1,9 miljoen auto’s in 32 landen. Vanuit het hoofdkantoor in Zuidas houdt hij zich ook bezig met duurzaamheid. LeasePlan vaart daarin een nieuwe koers, dankzij de nieuwe CEO Tex Gunning, eerder werkzaam voor TNT, Akzo Nobel en Unilever. ‘We deden al aan duurzaamheid, door putten te bouwen in Nepal’, zegt Bercx. ‘Maar Gunning zette het onderwerp klimaatverandering bij ons op de kaart.’ Het kantoor in Zuidas zet daarvoor de vaker gehoorde stappen, zoals biologisch afbreekbare roersticks, ledverlichting, verantwoorde schoonmaakmiddelen en minder vluchten voor medewerkers. Het bedrijf sloot zich ook aan bij de Green Business Club Zuidas en hostte voor deze organisatie bijvoorbeeld een vergadering over duurzaam inkopen. Verder werkt LeasePlan graag samen met de gemeente. ‘Dat deden we ook in Almere’, zegt Bercx. ‘We hielpen planten neer te zetten op rotondes bijvoorbeeld.’

Tjahny Bercx

Elektrische Porsches

Maar dan die auto’s. Moeten we daar met het oog op klimaatverandering niet juist zoveel mogelijk vanaf, ook in Zuidas? Bercx denkt van niet. ‘Het staat hier vol met auto’s, de een nog dikker dan de ander. Dat is niet tegen te houden. Laat dat zo zijn, maar dan wel zero emissie.’ Dat kan volgens hem juist in Zuidas. ‘Je ziet hier zelfs elektrische Porsches staan.’ LeasePlan stimuleert ondertussen wel de eigen medewerkers om zonder auto naar het werk te komen. Ze krijgen bijvoorbeeld geen parkeerplek als ze in Amsterdam wonen. Er zijn douches en lockers voor medewerkers die op sportieve kracht naar kantoor zijn gekomen en er staan bedrijfsfietsen klaar om naar andere locaties te gaan. Dat is soms een teleurstelling voor medewerkers van LeasePlan, die vaak juist van auto’s houden. Bercx weet dan ook niet of het aanbieden van een openbaar vervoerkaart altijd leidt tot minder autogebruik. ‘Dat mensen daarvoor kiezen is soms vooral omdat ze dan een zak geld krijgen’, zegt hij eerlijk. ‘Dat zegt niet dat ze thuis geen goedkope auto voor zichzelf hebben.’

Elektrisch of waterstof

Minder auto’s is dan ook niet het doel van LeasePlan. Het bedrijf zet liever in op uitstootloze auto’s. LeasePlan sloot zich aan bij de EV 100, een wereldwijd verbond van bedrijven die inzetten op elektrisch vervoer. En het bedrijf probeert de 2.500 auto’s van personeel wereldwijd voor eind 2021 te elektrificeren. Bercx: ‘Dat kunnen dan natuurlijk ook andersoortige auto’s zijn, met waterstof bijvoorbeeld.’ De echt grote klimaatstappen wil LeasePlan zetten met dat waar het bedrijf veel van heeft: niet personeelsauto’s, maar leaseauto’s. Dat zijn er wereldwijd zo’n 1,9 miljoen. Waar LeasePlan ook veel van heeft is investeringsgeld. Dat hoort bij een leasebedrijf, want leasespullen moeten eerst worden aangeschaft, voordat ze – uitgesmeerd over jaren – geld gaan opleveren.

In 2030 moeten alle LeasePlan-auto’s uitstootvrij zijn

Green Bonds

Dat investeringsgeld probeerde LeasePlan vorig jaar te vergroenen. ‘We hebben toen zogenoemde ‘Green Bonds’ geïntroduceerd’, zegt Bercx niet zonder trots. ‘Investeerders konden er zeker van zijn dat het geld dat ze daarin investeerden werd ingezet voor elektrische auto’s.’ Het werd een succesvolle try-out. De vraag naar de Green Bonds bleek bij investeerders veel groter te zijn dan de 500 miljoen euro die LeasePlan als obligatie uitgaf. LeasePlan kocht er onder meer een grote partij Tesla’s mee. ‘Die proberen we nu aan de man te brengen’, zegt Bercx. Dat klanten voor een elektrische auto kiezen ligt niet altijd voor de hand. ‘Elektrisch rijden is in sommige landen nog duurder dan diesel’, zegt Bercx. Dat probeert hij om te draaien door met korting groot in te kopen, bij Tesla bijvoorbeeld, en dan relatief goedkoop te leasen. Verder krijgen klanten tips en trainingen over duurzaam rijgedrag en slim laden.

Steeds beter

Bercx heeft goede hoop dat in de toekomst ook andere spelers klanten helpen ‘pushen’ naar meer elektrisch vervoer. ‘Dankzij doelstellingen van autofabrikanten worden de actieradius en batterijontwikkeling steeds beter. En overheden sluiten steeds vaker hun stadshart voor auto’s die niet elektrisch zijn.’

Geef uw mening