Bereikbaarheid Duurzaamheid Zuidas Business District

Meer laadplekken in parkeergarages hard nodig

Bedrijven kunnen de elektrische auto’s van hun medewerkers op te weinig plekken kwijt in Zuidas. Diederik Imfeld, projectmanager mobiliteit bij Green Business Club Zuidas, werkt aan meer laadpalen voor zijn participanten. Wat is het probleem?

De participanten van Green Business Club Zuidas zijn de laatste jaren druk bezig om hun wagenpark elektrisch te maken, zegt Imfeld. ‘Ook bedrijven met autodeelsystemen zoals, ABN Amro en WTC. Vesteda heeft zelfs elektrische BMW’s voor medewerkers.’ Een van de problemen is echter dat parkeergarages daar nog onvoldoende op zijn ingericht. Q-Park wil eind dit jaar in de Mahlergarage, hartje Zuidas, 100 laadpunten voor elektrische auto’s hebben. Q-Park is een belangrijke speler in Zuidas, met naast de Mahlergarage ook de Symphony- en de Ravel-garage. Tien werkgevers die participeren in Green Business Club Zuidas drongen eind 2019 daarom bij Q-Park aan op meer laadpunten, om de verdere elektrificatie van hun wagenparken te kunnen realiseren. ‘In een gesprek gaf Q-Park onder meer aan dat het bedrijf daarvoor ook medewerking van andere partijen nodig heeft. Zoals van de gemeente, die eisen kan stellen aan de laadcapaciteit in garages. Maar ook van de netbeheerder (Liander), die moet zorgen voor meer vermogen richting de gebouwen waaronder de garages liggen.’

Meer laadpunten in de parkeergarages van Zuidas Foto: Marcel Steinbach

Gebouweigenaren

De aanvraag voor meer laadvermogen moet worden gedaan door de gebouweigenaren, dus ook daar is een garage-exploitant afhankelijk van, zegt Imfeld. ‘Op dit moment voeren wij als Green Business Club Zuidas gesprekken met al die partijen, inclusief de huurders van gebouwen. Het goede nieuws is dat de duurzaamheidsambities van gebouweigenaren al dichter bij die van huurders komen te liggen. Het Duitse bedrijf Union bijvoorbeeld, eigenaar van onder andere de ITO-toren en UN-studio, is afgelopen jaar ook participant van Green Business Club Zuidas geworden. Dat maakt het veel makkelijker om alle stakeholders binnen één zo’n gebouw om tafel te krijgen.’

Stroomleverancier

Complicerend is ook dat een garage-exploitant, zoals Q-Park, zichzelf toch vooral ziet als verhuurder van parkeerplekken. ‘Elektrische auto’s hebben stroom nodig, maar zoals Q-Park zichzelf niet ziet als benzineleverancier, zo ziet het zich ook niet als stroomleverancier. Daar is dan een andere partij voor nodig, hetgeen het nog weer wat ingewikkelder maakt. Dat neemt natuurlijk niet weg dat we blij zijn dat Q-Park nu een eerste stap zet met een openbaar laadplein met honderd plekken.’

Foto: Kees Winkelman

Mobiliteit verduurzamen

Green Business Club Zuidas probeert sinds zijn oprichting in 2011 om samen met participanten mobiliteit te verduurzamen. Door buiten de spits rijden, thuiswerken en het gebruik van fiets en openbaar vervoer te stimuleren. En ook door te werken aan autodeelsystemen, al ontbraken toen nog de volledig elektrische auto’s. ‘Maar juist in dat segment zie je dat de laatste jaren een enorme transitie gaande is. De ambitie van werkgevers in Zuidas is op dat punt de afgelopen jaren sterk gegroeid. Wij doen er alles aan om garages te laten meebewegen.’

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel

22 mei 2020 | 01:55

Peter Wessels

In iedere reeds gerealiseerde parkeergarage zijn VEEL moeilijkheden om tot laadplekken te komen: van te weinig stroom tot nieuwe vluchtroutes en notariële verwisselingen van de diverse plekken.

Schrijf een reactie
1
+1
19 mei 2020 | 22:10

Joey

Beste Saskia,
Als bewoner van complex Gershwin Brothers huur ik al sinds de oplevering een parkeerplaats onder het gebouw. Deze garage (met 180 plaatsen) wordt beheerd door Interparking en MVGM. De afgelopen twee jaar word ik echter van kastje naar muur gestuurd, of simpelweg niet beantwoord over de mogelijkheden tot een elektrische laadplaats. Zijn deze partijen misschien ook benaderd over dit initiatief? Ik zou graag in contact komen met iemand die een rol kan spelen om dit te faciliteren.

Schrijf een reactie
1
+1
25 mei 2020 | 11:58

Saskia | Amsterdam Zuidas

Dag Joey, dank voor je bericht. Ik ga even uitzoeken wie van mijn collega’s hierover meer weet en laat het je weten.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Saskia | Amsterdam Zuidas
26 mei 2020 | 19:07

Diederik Imfeld

Ha Joey, ik kom graag in contact om te kijken of we gezamenlijk verder komen. Wil je me mailen op diederik@greenbusinessclub.nl. Alvast dank! Met vriendelijke groet, Diederik Imfeld, Green Business Club Zuidas

Schrijf een reactie
0
+1
18 mei 2020 | 12:11

Saskia | Amsterdam Zuidas

Beste Ciska, Tim, jullie hebben gelijk, er is veel te doen om brandveiligheid en laadpunten in parkeergarages. Het tv-programma Kassa heeft hier aandacht aan besteed, er zijn Kamervragen over gesteld en het laatste woord is hierover voorlopig nog niet gezegd. Daar hadden we in dit artikel best even bij stil kunnen staan. Maar het mag dus wel en Q-park zet een eerste stap.

Schrijf een reactie
2
+1
Foto van Saskia | Amsterdam Zuidas
13 mei 2020 | 11:27

Tim

Ik ben benieuwd hoe het zit met veiligheid? Ik lees afgelopen maanden veel over brandgevaar van elektrische auto’s in ondergrondse of overdekte parkeergarages. Echter, lees ik hier niks over in dit artikel? Opvallend.

Schrijf een reactie
5
+1
10 mei 2020 | 11:31

Cisca Griffioen

Ik heb in het crisisoverleg op Zuidas van de brandweer begrepen dat laadpalen in parkeergarages extra veiligheidsrisico’s opleveren. Dus in de omgeving buiten is prima, maar niet in de parkeergarages.

Schrijf een reactie
11
+1
13 mei 2020 | 20:48

Maikel

Wagens op electra gaat het 100 procent niet worden sorry maar waterstof gaat het wel worden…

Schrijf een reactie
0
+1