skip to main content
Reizen naar Zuidas in tijden van corona

In station Amsterdam Zuid zijn de huisregels niet te missen: overal hangen posters met de corona- maatregelen die nu gelden. Mondkapjes zijn verplicht in de trein en metro, maar vooralsnog niet in het station zelf. Wel is de regel dat je 1,5 meter afstand moet houden. ‘Op de posters geven we geheugensteuntjes’, zegt NS-stationsmanager Peter Hagen. ‘Op de roltrap geldt bijvoorbeeld dat er 4 treden tussen jou en je medereiziger moeten zitten, er is voor maximaal 2 personen plek in de liften en op het perron houd je 5 tegels afstand. Daarnaast zijn op het perron stickers met mondkapjes aangebracht om reizigers erop te wijzen dat mondkapjes in het openbaar vervoer wel verplicht zijn.’

De mondkapjes-regel wordt goed nageleefd

Niet druk

Sinds 1 juni zijn er wel weer wat meer mensen dan daarvoor, merkt Hagen, maar druk is het nog niet. ‘Het ligt ook niet in de verwachting dat het binnenkort heel druk gaat worden. Het advies is nog steeds om thuis te werken en alleen te reizen als dat noodzakelijk is. Bovendien breekt de zomervakantie bijna aan en ook zonder corona is het dan zichtbaar rustiger in Zuidas.’ De winkels in het station zijn inmiddels weer allemaal open, zij het niet allemaal met de normale openingstijden. Hagen: ‘Dat maakt het wel wat gezelliger.’

In de trein neem je alleen plaats op treinstoelen met groene stickers

In de trein

Hoewel de regels voor het openbaar vervoer bijna overal hetzelfde zijn, geldt in de trein nog een specifieke maatregel: groene stickers geven aan waar je mag plaatsnemen. Daarbij monitort NS met behulp van camera’s en medewerkers hoe druk het is in de treinen. Bij grote drukte en/of verstoringen kan NS een traject afraden. Verder geldt bij verstoringen dat minder vaak bussen als alternatief worden ingezet. De reden daarvoor is omdat bussen over veel minder zitplaatsen beschikken en het dan lastig is om 1,5 meter afstand te houden.

Ook in trams zijn de mondkapjes verplicht

GVB

GVB ziet in zijn bussen, trams en metro’s nog geen enorme drukte. Woordvoerder Manon Huisman: ‘Op dit moment mogen onze voertuigen maximaal voor 40 procent vol zitten, waarbij iedereen verplicht is om een mondkapje te dragen en je in het midden of achterin moet instappen. In de praktijk zien we dat de bezetting nog onder die 40 procent ligt. Dat stimuleren we door aan te raden om bij een noodzakelijke reis de spits te mijden.’ Wat een noodzakelijke reis is laat GVB over aan de passagiers. ‘Daar kunnen en mogen we geen oordeel over vellen. Wel vragen we reizigers hun gezonde verstand te gebruiken en bijvoorbeeld te kijken of de fiets een alternatief is.’

Al het ov rijdt weer volgens de reguliere dienstregeling

Goed fatsoen

Handhaven op de naleving van de regels doet GVB niet. Huisman: ‘Een bestuurder kan er wel iets van zeggen, maar de handhaving ligt bij buitengewoon opsporingsambtenaren. Je riskeert een boete als je geen mondkapje draagt.’ GVB roept op om afstand te houden en om lief te zijn voor medereizigers én de bestuurders. ‘We merken dat dit laatste er nog wel eens bij inschiet, zelfs nu bestuurders door markeringstape worden afgeschermd van de reizigers.’ Anders dan normaal kunnen reizigers geen kaartje bij de chauffeur kopen. Iedereen moet zorgen voor voldoende saldo op de ov-chipkaart. Dezelfde regels gelden bij busmaatschappij Connexxion.

Alle fietsenstallingen in Zuidas zijn weer open

Fietsenstallingen Zuidas

Ook in de fietsenstallingen in Zuidas gaat het er anders aan toe. Er zijn drie openbare, ondergrondse fietsenstallingen waarvan NS de beheerder is: Mahlerplein, Zuidplein en Strawinskylaan. De eerste maanden was alleen de laatste open, omdat het zo rustig was. Op 18 mei ging Mahlerplein weer open en op 15 juni 2020 opende ook de pas gerenoveerde stalling Zuidplein haar deuren. Judith Horrevorts, districtmanager Services bij NS: ‘Omdat het nog niet druk is, zijn pijlen met gewenste routes en duidingen van de 1,5 meter niet nodig. Wel zijn er bij de toegang paaltjes geplaatst, zodat bezoekers rechts aanhouden.’ In alle drie de stallingen hangen de coronaregels bij de ingangen. Verder staan er tegenwoordig spatschermen op de balies, zodat de fiets veilig kan worden uitgecheckt of een (pin)betaling veilig kan plaatsvinden. ‘Inchecken gaat nog makkelijker: contactloos bij de entree.’ Van alle ov-fietsen worden de handvatten, sloten en zadels regelmatig gereinigd.

Geef uw mening