Zuidas Business District Zuidas Leeft

Rondje Zuidas langs werk in uitvoering

‘Waar we kunnen, werken we verder aan de openbare ruimte.’ En dat is niet op één plek. Adviseur uitvoering Peter van Oerle neemt ons mee op virtuele werktour in de openbare ruimte van Zuidas.

Hoewel het tunneltje onder de Europaboulevard eigenlijk vorige week al af was, wil Van Oerle dit werk toch even noemen. ‘Dit is een klus die we vanwege de omstandigheden naar voren hebben gehaald. Eigenlijk zouden we de verkeerssituatie hier pas later aanpakken, maar dat had dan wel voor hinder gezorgd.’ Van Oerle is blij dat we hier aan de slag zijn gegaan. ‘Er maken veel mensen gebruik van het fiets- en voetpad, omdat deze onder meer naar ROC en RAI leidt en een belangrijke fietsverbinding vormt tussen Zuidas en Amsterdam Zuid. Nu hebben we de tunnel veiliger gemaakt en de verkeerspaden recht gelegd, zodat het overzicht terug is. En omdat het vanwege corona zo rustig is op straat, hebben mensen nauwelijks last van ons werk gehad.’

Het werk rondom en in het tunneltje onder de Europaboulevard werd naar voren gehaald en is nu af Foto: Marcel Steinbach

Even verderop

Even verderop, voor het hotel nhow Amsterdam RAI, zijn we ook aan het werk. Van Oerle: ‘Zo’n design hotel verdient een mooie straat. Het ontwerpteam van de gemeente heeft hier ook een speciaal plan voor gemaakt. We zijn al bijna helemaal gereed, maar voegen nu nog wat puntjes op de i toe.’ Even verderop wordt in samenwerking met de aannemer van Crossover gewerkt aan de kavel van dit nieuwe gebouw. ‘Deze grond wordt nu bouwrijp gemaakt, zodat de bouw in mei kan starten.’ Onderdeel van dit werk is het aanleggen van een koude-warmteopslag, waarvoor circa 150 meter in de grond geboord wordt. ‘Je gebruikt met zo’n systeem het diepere grondwater om in de zomer een gebouw te koelen en in de winter te verwarmen.’

Het toekomstige terrein van het gebouw Crossover Foto: Marcel Steinbach

Verder met de Puccinimethode

Door naar de Domenico Scarlattilaan en de Tomaso Albinonistraat waar wordt gewerkt aan een nieuw straatbeeld. Van Oerle: ‘In 2019 is hier flink gebouwd aan onder andere EMA. Om het werken mogelijk te maken werd de straat grotendeels gebruikt als bouwweg. Nu EMA klaar is en het daarachter liggende hotel Van der Valk ook ver af is, kunnen wij het hier netjes maken. Op dit moment werken we bijvoorbeeld aan de aanleg van een voetpad vanaf de Tomaso Albinonistraat, voor het hotel Van der Valk, naar station RAI.’ De openbare ruimte wordt ingericht volgens de Puccinimethode. Dit is een methode die gekenmerkt wordt door een gestandaardiseerde kwalitatief hoge inrichting van de openbare ruimte. Daarbij moet de ruimte gebruiksvriendelijk, toegankelijk, veilig, beheersbaar, duurzaam, betaalbaar, samenhangend én mooi zijn. We verwachten hier met het grote werk halverwege mei klaar te zijn.

Rondom EMA en Van der Valk wordt gewerkt volgens de Puccinimethode Foto: Marcel Steinbach

Planning ondergeschikt

Van Oerle. ‘Ik wil wel benadrukken dat we niet ‘gewoon’ doorwerken. We zijn met een kleiner team en doordat we op 1.5 meter afstand van elkaar moeten werken en manoeuvreren, kunnen we niet zoveel werk verzetten als aanvankelijk de bedoeling was. Planning is nu ondergeschikt aan veiligheid.’ Bij de Gershwinlaan had het werk bijvoorbeeld al met Pasen af moeten zijn. ‘Omdat het gebouw The Gustav klaar is en The George zijn oplevering nadert, willen we dat de openbare ruimte ook van hoge kwaliteit is.  Helaas hebben we door de nieuwe manier van werken de planning niet gehaald en zijn we daar nog bezig.’ Op dit moment is de verwachting dat de Leo Smitstraat in het weekend van 9 mei 2020 weer begaanbaar is, de Gershwinlaan halverwege mei klaar is en eind mei 2020 de aansluiting van de Gershwinlaan op de Beethovenstraat gereed is.

Het werk rondom de Gershwinlaan is helaas iets vertraagd door de nieuwe manier van werken Foto: Marcel Steinbach

Naar voren

Om steeds aan het werk te blijven wordt er, net zoals bij de tunnel onder de Europaboulevard, werk naar voren gehaald. Van Oerle: ‘Bij de Parnassusweg, ter hoogte van de trein-ingang van station Amsterdam Zuid, is nu ook een verkeerssituatie die we niet optimaal veilig vinden en die we graag willen verbeteren. Nu het hier even niet zo druk is, gaan wij aan de slag om de oversteek en het fiets- en voetpad overzichtelijker te maken. Als de situatie dan op een gegeven moment weer normaal is, kunnen mensen in ieder geval genieten van een aantal verkeersverbeteringen die zorgen voor een betere doorstroming.’

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel

22 april 2020 | 23:10

Kees de Vries

Kan het ‘naar voren halen’ ook worden toegepast op grootse aanpak van hat laatste stuk van de Boelelaan? Dat is hard nodig en het is nu helemaal niet druk, dus ……………… ?? De bouwkeet van BAM kan bijna weg.

Schrijf een reactie
4
+1