skip to main content
St-Nicolaaslyceum naar het web verhuisd

Veel Zuidas-kenners hebben vaak geen idee dat aan de Prinses Irenestraat en de Beethovenstraat het St-Nicolaaslyceum zit, links op de foto. Meestal begint er wel iets te dagen als Meijer vertelt over het basketbalveld buiten. ‘En we hebben een prachtig gebouw’, zegt ze. ‘Vanaf het glazen dak op de vijfde verdieping valt het licht helemaal naar beneden in de aula.’ Het is volgens Meijer een van de redenen dat de school zo populair is, met elk jaar weer acht brugklassen vol. Ook een leerlingentrekker zijn de speciale profielklassen met extra aandacht voor sport, cultuur of voor tweetalig onderwijs. Maar sinds half maart vinden de lessen niet meer vanuit school plaats, maar vanuit huis.

Microfoons uit

Onderwijs moet tijdens de Corona-crisis digitaal. Die overstap naar het web maakten Meijer en haar collega’s binnen drie dagen, omdat ze – ‘dat was mazzel’- al bezig waren in een nieuw online systeem met klassen in ‘teams’. ‘Ik heb acht klassen, dus acht teams met alle leerlingen erin’, zegt Meijer. ‘Daar zet ik opdrachten klaar en weten leerlingen me makkelijk te vinden voor een vraag in een chat.’ Meijer weet digitaal de weg wel, ze was de voortrekker van het ICT-traject. Voor andere collega’s was de shift wel even wennen. ‘Toen we de eerste keer met alle leraren oefenden, ging het helemaal mis’, lacht Meijer. ‘Iedereen deed toen nog zijn camera en zijn microfoon aan. Je zag kinderen achter in beeld rennen en hoorde mensen eten.’

Huisdieren en moeders

In haar lessen zet Meijer de microfoons en camera’s van alle leerlingen uit en klikt die pas aan als iemand per chat zegt een vraag te hebben. Alleen mentorleerlingen spreekt ze mét video twee keer per week 10 minuten in groepjes van vier. En ook haar 5 Havo klas mag elkaar zien tijdens de les Engels. ‘Voor hun is deze tijd het meest onzeker’, legt Meijer uit. ‘Er zijn al twee keer schoolexamens gecanceld.’ Het clubje van tien leerlingen liet tijdens de eerste les allemaal hun huisdier zien. ‘Het was leuk dat ze supertrots in hun kamers zaten en af en toe iemand naar zijn moeder wees’, zegt Meijer. ‘Heel gezellig en hilarisch. Daar hadden ze wel behoefte aan.’ Meijer merkt dat de leerlingen het er zwaar mee hebben. Ze zeggen dat ze ‘het niet meer trekken’ als de Corona-regels tot na zes april duren. Of ze weigeren de gordijnen van hun kamer open te doen, omdat ze vandaag ‘stom’ vinden. Meijer: ‘Dan heb ik echt weer mijn pubers voor me zitten.’

Laptops uitdelen

Op het St-Nicolaaslyceum zit een leuke mix leerlingen, vindt Meijer. Ze wonen soms in de buurt, maar ook in plekken als Zuid-Oost, Nieuw-West, Abcoude en Landsmeer. Dat komt onder andere door het matchingsysteem, waarmee kinderen per loting terechtkomen op een van de twaalf scholen op hun verlanglijstje. Leerlingen komen ook uit verschillende sociale milieus. Meijer is trots dat haar school in de Corona-crisis al snel laptops had klaarstaan voor leerlingen. ‘Voor kinderen die thuis bijvoorbeeld hun laptop moesten delen met broertjes en zusjes.’

Het web heeft de school tijdelijk vervangen

Omgekeerde wereld

In het digitale klaslokaal verandert de sociale dynamiek. Meijer merkte al eerder dat sommige stille kinderen makkelijker digitaal een vraag stellen. ‘En van de druktemakers hoor je nu helemaal niks meer.’ Is het lastig voor ze? ‘Nou, met sommige ouders heb ik wel medelijden.’ Vandaag Meijer nog een gesprek met een ouder die het moeilijk vond om zijn kind aan de slag te krijgen. “Hoe doen jullie dat nou eigenlijk? Hoe krijg ik hem nou aan het werk?” vragen ze dan. Meijer moet er soms wel een beetje om gniffelen. ‘Echt de omgekeerde wereld.’ Ze tipt ouders om vooral routine erin te houden en pauzes te geven. ‘Kinderen kunnen gewoon niet drie uur achter elkaar focussen.’

Examens

Hoelang het allemaal nog gaat duren, weet natuurlijk niemand. Meijer vertelt haar leerlingen voor de zekerheid maar dat het schoolgebouw waarschijnlijk tot ná de meivakantie leeg blijft. Nou ja, niet helemaal leeg eigenlijk. Deze week komen er wel een paar leraren naar school voor mondelinge examens. Die nemen ze digitaal af, Meijer doet dat zelf vanuit huis. ‘Maar sommige collega’s hebben thuis vier kinderen. Dat gaat niet met een examen.’ Van het zonlicht in de aula genieten dus straks hoogstens een paar leraren, als ze even pauze nemen van de examens in hun lege lokaal.

Geef uw mening

christine schunck

heel nuttig, vooral over digitaal lesgeven.