skip to main content
Testen nieuwe Amsteltram begonnen

Op maandagochtend 17 augustus ging de test- en oefenperiode formeel van start. Voordat de trams van lijn 25 in december 2020 met reizigers kunnen rijden, wordt eerst alle nieuwe traminfrastructuur getest en gaat GVB aan de slag met OTO: opleiden, trainen en oefenen. Zo raken de trambestuurders vertrouwd met de nieuwe lijn 25 en kunnen eventuele kinderziektes nu al worden opgelost.

Het testtraject

Test en -oefentraject

In hoofdlijnen ziet de test- en oefenperiode er uit zoals in het plaatje hierboven (Klik op het beeld om het te vergroten). Tot eind deze maand brengen de betrokken partijen alles in gereedheid en rijdt er af en toe ook een testtram. De volgende stap is het testen van de technische infrasystemen, begin september. In oktober start GVB met het opleiden van de trambestuurders en het testen en oefenen in de praktijk met de nieuwe 15G trams. Deze trams hebben een lengte van 30 meter en een breedte van 2,40 meter. De Amsteltram zal gekoppeld – met twee voertuigen aan elkaar – rijden, zodat de totale lengte van de tram 60 meter bedraagt. In december 2020 wordt tramlijn 25 dan echt in gebruik genomen. Overigens zijn in mei 2020 ook de voorbereidende werkzaamheden gestart voor de verlenging van de lijn van Amstelveen naar Uithoorn. Dit geheel nieuwe traject is in 2024 klaar.

De route

Zuidasdok

Met de realisatie van het project Zuidasdok krijgen de trams in Zuidas – waaronder ook de Amsteltram – een hoogwaardig halte aan de zuidzijde van het station. Het vernieuwde station Amsterdam Zuid krijgt in de toekomst twee brede stationspassages, met een busstation aan de noordzijde en een tramstation aan de zuidzijde. Zowel het bus- als het tramstation worden gebouwd bovenop het dak van de snelwegtunnel waar de verbrede A10 Zuid zijn plek heeft gekregen. Dit duurt wel nog even. Tot die tijd stopt de Amsteltram in Zuidas op vier locaties: Station Zuid (Strawinskylaan), Parnassusweg, de Van Boshuizenstraat en de A.J. Ernsstraat. De halte De Boelelaan/VU is per 20 juli 2020 opgeheven en ook de haltes Spinnerij, Gondel, Marne en Amstelveen centrum op de rest van de lijn zijn verdwenen. Dit om een snellere reis te garanderen. Reizigers van en naar de VU kunnen straks uit- en instappen bij de nieuwe halte A.J. Ernststraat.

Artist impression van de toekomstige tramsporen bij het vernieuwde station Amsterdam Zuid

Van metro/sneltram naar hoogwaardige tram

De Amstelveenlijn, de voormalige sneltram 51, is de afgelopen jaren compleet vernieuwd. Er is in september 2018 gestart met een flinke renovatie van haltes, het aanpassen van gevaarlijke verkeerspunten en de aanleg van een nieuw opstelterrein. Ook de traminfrastructuur is flink op de schop gegaan: in plaats van een sneltram die op zowel een metro- als een tramsysteem moet kunnen rijden, is gekozen voor de nieuwe 15G tram. Een belangrijke verandering voor reizigers is dat er nu geen directe verbinding meer is van Amsterdam Centraal naar Amstelveen. Reizigers moeten overstappen op station Amsterdam Zuid. Metrolijn 51 rijdt nog steeds, maar niet meer naar Amstelveen. Het traject tussen Amsterdam Centraal en station Amsterdam Zuid is onveranderd, maar vanaf Amsterdam Zuid rijdt de metro sinds maart 2019 naar station Sloterdijk en eindstation Isolatorweg. Meer info over de Amsteltram vindt u op amstelveenlijn.nl.

Geef uw mening

Maria

Beste Renske en redactie, Op de haltes van de Van Boshuizenstraat, A.J. Ernststraat en Parnassusweg is het een grote bende. Er zijn geen prullenbakken op de haltes teruggeplaatst. Wanneer worden deze geplaatst. De blikjes, flesjes, mondmaskers etc worden nu zomaar neer gegooid. Kunnen jullie daar werk van maken?

Renske van Bers

@Maria, hierbij het antwoord van Wendy van der Meulen van de Amstelveenlijn: Op beide haltes staan wel prullenbakken. Het is echter maar één exemplaar aan het begin van het perron. In totaal zijn er dus twee prullenbakken per halte. Groet, Renske, Zuidas.nl

Renske van Bers

Beste Maria, ook deze vraag zet ik uit. Ik kom er bij u op terug. Groet, Renske Zuidas.nl

Fred

Aangezien de planners bij het GVB zelf niet in stadsdeel Zuid Wonen ,zal er weinig belangstelling zijn om suggesties te accepteren. ,zolang zij in hun eigen wijk maar voldoende mogelijkheden hebben !

Nina

Mooie lijn, maar wannneer wordt de Oostzijde van Buitenveldert eens fatsoenlijk ontsloten? Eerst wordt station RAI om onbegrijpelijke redenen overgeslagen bij de Noord Zuidlijn en bus 65 wordt eruit gehaald. Tram 4 rijdt tot station RAI, het hele stuk daarna , richting Van Boshuizenstraat en ten Westen daarvan is er nauwelijks OV. Vanaf de Van Nijenrodeweg Oostzijde is het bijna een half uur lopen naar Station Zuid en 20m min naar tram 4. Naar tram 5 ook nog een behoorlijk eind. Bus 62 rijdt, maar niet frequent en die rijdt niet naar de stad. Waarom wordt tram 4 niet doorgetrokken naar de Van Boshuizenstraat via de Europaboulevard? Ruimte zat en je bedient een heel groot deel van Buitenveldert Oost van een betere verbinding. Alle aandacht gaat naar de Zuidas en dat is een mooie ontwikkeling. Maar de gehele Zuidoost zijde van Buitenveldert blijft qua OV een ondergeschoven kindje.

Renske van Bers

Beste Nina, Thijs en Fred, ik leg deze vraag voor aan de Vervoerregio. Ik hoop snel met een antwoord te komen. Groet, Renske, Zuidas.nl

Elisabeth

ja hier ben ik het ook mee eens. Denk ook eens aan Buitenveldert Oost.

Thijs

Helemaal mee eens!

Hans Tram

Helemaal eens Bert Bus. In Amsterdam hebben de tramlijnen al meer dan 100 jaar een lijncijfer. Het moet dus gewoon tramlijn 25 zijn!

Bert Bus

Verwarrende naamgevingen: Amsteltram,Amstelveenlijn,Uithoornlijn,Lijn 25. Ik neem aan dat dit allemaal op hetzelfde neerkomt.

Renske van Bers

Beste Bert, eens. Het komt inderdaad op hetzelfde neer en in een latere fase zal het alleen nog de Amsteltram worden, met lijnnummer 25. Groet Renske, Zuidas.nl