skip to main content

Via het Zuidplein van en naar station Amsterdam Zuid lopen, is niet altijd een pretje. Na hevige regenval blijven er flinke plassen staan. Dat heeft meerdere oorzaken. Ten eerste zijn de gaatjes in de deksels te klein, waardoor regenwater niet snel genoeg kan wegstromen. Ook raken de deksels door de kleine gaatjes snel verstopt. Een ander euvel is de bevestiging van de deksels. Ze zijn vastgemaakt met twee bouten die regelmatig afbreken. Daardoor kunnen we ze vaak niet goed losschroeven om het water alsnog te laten wegstromen.

Een van de deksels die we vervangen

Nieuwe putdeksels

De hoogste tijd dus voor nieuwe putdeksels, zeker nu de herfst heeft toegeslagen. De nieuwe exemplaren worden niet met bouten bevestigd en hebben grotere gaten. Het nieuwe model is al getest op het Zuidplein en blijkt zijn werk wel naar behoren te doen. Vanaf maandag 26 oktober 2020 pakken we de putdeksels een voor een aan. De werkplek zetten we telkens af met lage bouwhekken.

Niet sneller

We schatten dat we zo’n drie putdeksels per dag vervangen. Dat doen we niet sneller, omdat we mede vanwege de 1,5 meter maatregelen genoeg loopruimte willen overhouden voor de bezoekers en bewoners van Zuidas. Half november zijn we dan klaar en verwachten we dat het Zuidplein niet langer het toneel is van enorme plassen.

Geef uw mening

Gemma

Zou leuk zijn wanneer er net zo'n mooie putdeksels komen als in Japan.

Maria

Top idee! Zou dat mogelijk ook kunnen bijdragen aan het fenomeen zwerfvuil op straat? In Japan staat daar een lik op stuk beleid met een boete op.

Maria

Top idee! Zou dat mogelijk ook kunnen bijdragen aan het fenomeen zwerfvuil op straat? In Japan staat daar een lik op stuk beleid met een boete op.

Maria

Top idee! Zou dat mogelijk ook kunnen bijdragen aan het fenomeen zwerfvuil op straat? In Japan staat daar een lik op stuk beleid met een boete op.

Gerelateerde artikelen

wonen

Kappen en planten bij Kapel & Convict

Om de buitenruimte van Kapel & Convict geschikt te maken voor de nieuwe bewoner, het Conservatorium van Amsterdam, moeten we 15 bomen met een beperkte toekomstverwachting kappen. Er komen er 26 voor terug.
reizen
2

Onderzoek naar mobiliteit in coronatijd

Hoe reist u nu van en naar Zuidas? Of reist u nu even niet? We voeren een mobiliteitsonderzoek uit om te weten te komen of we maatregelen moeten nemen om Zuidas coronaproof bereikbaar te houden of te maken. Daar hebben we u bij nodig.
wonen

Gershwinlaan heeft groene bewoners

Sinds half november 2020 ziet de Gershwinlaan er een stuk aantrekkelijker uit. De grote betonnen legoblokken die er stonden zijn vervangen door 26 fraaie hoogstambomen. Wij kunnen niet wachten tot de lente van 2021.
Meer artikelen