skip to main content

Hoe meer mensen weer naar Zuidas komen, hoe fijner het is als er ruimte is om de gewenste 1,5 meter afstand te kunnen houden. Om een veilige en prettige (verkeers)situatie te creëren hebben we daarom wat wijzigingen in Zuidas aangebracht. Welke dat precies zijn, is niet altijd even zichtbaar. ‘Maar dat is ook de bedoeling. ‘Bovendien kunnen kleine wijzigingen prima het gewenste resultaat hebben’,  zegt Tanja Vissers, als inspecteur betrokken bij de bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie in Zuidas.

Aangepast fietspad bij de kruising Boelelaan-Parnassusweg
Tanja Vissers

Nieuwe zebrapad

Een verandering die goed te zien is, is een nieuw zebrapad op de Parnassusweg, tussen station Amsterdam Zuid en Hourglass. Vissers: ‘Deze aanpassing is tot stand gekomen in samenspraak met de centrale gemeente, waarbij de voorrangssituatie ten gunste van voetgangers is gewijzigd. Omdat veel mensen met de trein naar de VU komen en aan de Parnassusweg het station verlaten, was dit voor voetgangers een druk punt om over te steken. Via het nieuwe zebrapad kunnen reizigers aan de overzijde van de Parnassusweg terecht, op het pas opnieuw ingerichte brede fiets- en voetpad.’

Opstelvakken voor de fiets

Bij een aantal kruisingen waar je kunt afslaan met de fiets hebben vierkante hoeken plaats gemaakt voor ronde en zijn er een aantal opstelvakken – waar je wacht op het  stoplicht – breder gemaakt. ‘Zo ontstaat er net even wat meer ruimte,’ licht Vissers toe. ‘Het is natuurlijk best lastig om in een druk gebied als Zuidas snel meer ruimte te creëren, maar door op een andere manier van dezelfde locatie gebruik te maken zijn er toch mogelijkheden.’

Nieuwe oversteek Parnassusweg
Tanja Vissers

Klaar?

Elders in Zuidas zagen we al eerder aanpassingen die het makkelijker maken om 1,5 meter afstand van elkaar te houden. Vissers: ‘Er zijn best wat aanvragen voor tijdelijke uitbreidingen van de terrassen in Zuidas gekomen. Op bijvoorbeeld het Gershwinplein zag je dit al, maar nu hebben de terrassen bijvoorbeeld ook op het Mahlerplein tijdelijk meer ruimte gekregen op straat.’ Het openbaar vervoer in Zuidas en Station Amsterdam Zuidas zijn al een tijdje corona-proof; mocht je even vergeten dat je afstand dient te houden, dan herinneren de posters je er meteen aan. Betekent dit dat Zuidas nu helemaal klaar is voor het nieuwe normaal? ‘Er zijn nog wel wat kleine aanpassingen die we willen uitvoeren, maar ik denk dat we goed op weg zijn om het makkelijker te maken. Maar uiteindelijk is het natuurlijk vooral aan de bewoners en bezoekers van Zuidas zelf om 1,5 meter afstand te houden.’

Geef uw mening

Gerelateerde artikelen

reizen
3

Scooters van Mahlerplein naar Mahlerlaan

De vakken langs de Mahlerlaan krijgen een nieuwe indeling. De laatste openbare parkeerplekken verdwijnen, onder meer om plaats te maken voor motor- en scooterplekken. Dat is nodig omdat we het Mahlerplein Zuid, bron van ergernis, gaan aanpakken.
reizen

Altijd al eens (gratis) een e-bike willen proberen?

We zijn op zoek naar 50 e-bike testrijders, die twee weken lang hun ervaringen willen delen. Deze ‘e-bike try-out’ is een initiatief van BYCS en Green Business Club Zuidas. Ook u kunt sinds 5 september meedoen. Meld u snel aan, want op is op.
reizen
11

Testen nieuwe Amsteltram begonnen

Sinds 17 augustus wordt de nieuwe Amsteltram met lijnnummer 25 uitgebreid getest. U zult hem regelmatig zien in Zuidas. In december 2020 kunt u zelf mee reizen, van en naar Buitenveldert en Amstelveen.
Meer artikelen