skip to main content
Zuidasdok bouwt verder aan stationspassage Amsterdam Zuid

Het lijkt routine te worden. Bouwcombinatie ZuidPlus bouwde een jaar geleden vijf weekenden aaneen aan de fundering voor de Brittenpassage, de extra reizigerstunnel onder station Amsterdam Zuid. Ook sloopten we een groot deel van de in onbruik geraakte tunnel waardoor de voormalige Amstelveenlijn reed. In het eerste weekend van november 2019 schoven we vervolgens het eerste deel van het dak van de passage op zijn plek. We haalden dus al vaker de A10, de perrons en de sporen weg. Maar een routineklus worden de werkzaamheden in het komende lange Pinksterweekend beslist niet.

Bekijk de werkzaamheden via de twee webcams

Camera 1

Camera 2

Strenge regels

Alle bouwers hebben via ZuidPlus al hygiëne- en andere veiligheidsinstructies gekregen. En ze zullen daar bij aanvang van het werk opnieuw op gewezen worden. Er is een soort partytent ingericht langs de Arnold Schönberglaan, die groot genoeg is om op anderhalve meter afstand van elkaar te eten en koffie te drinken. En ook op de bouwplaats zelf zijn er behoorlijk strenge regels. Begeleiders van het bouwproces hebben als extra taak gekregen om toe te zien op de handhaving. Een belangrijk gevolg van deze maatregelen is dat we voor het werk een extra dag hebben moeten uittrekken: 4 in plaats van 3 dagen, door toevoeging van vrijdag 29 mei.

Wat gaan we doen?

Het grote verschil met de weekenden in mei en november 2019 is dat de A10 nu in beide richtingen open blijft. Ook de treinsporen 1 en 2 blijven beschikbaar, evenals de meeste metrosporen. Voor trein en metro geldt een aangepaste dienstregeling. We beginnen donderdagavond om 22.00 uur met het voorbereidend werk. Na einde dienstregeling van de trein (rond 01.00 uur ’s nachts) en de metro (rond middernacht) slopen we de sporen van treinperron 4 en het daarnaast gelegen metrospoor 1, over een lengte van ongeveer 200 meter ter hoogte van de oude Amstelveenlijntunnel. Treinspoor 3 gaat om veiligheidsredenen ook uit dienst. Dan begint het afgraven en de afvoer van de grond.

In april 2019 verwijderde 'de specht' al een deel van de Amstelveenlijntunnel

Vrijdag 29 mei

De ‘specht’ staat klaar: een hydraulische sloophamer die de laatste delen van het dak van de Amstelveenlijntunnel in puin hakt. Dit werk gaat met behoorlijk wat lawaai gepaard. Vrijdagavond om 23.00 uur moet deze klus geklaard zijn en is het ergste geluidoverlastleed geleden. De wanden van de tunnel maken we namelijk kapot met een ‘knijper’ en die maakt veel minder lawaai. Wel moet ook al het puin worden afgevoerd. Er zal dus nogal wat vrachtverkeer rijden. Terwijl de tunnel wordt gesloopt zijn de holle palen die vorig jaar de grond zijn ingedraaid vrij gegraven. De palen vormen de fundering voor de Brittenpassage. Voor alle zekerheid meten we nog een keer of ze op precies de goede plek staan.

Zaterdag 30 mei

De ‘wapeningskorven’ worden aangevoerd. Dat is een vlechtwerk van lange stalen staven, die we met kranen in de funderingspalen hijsen. In totaal gaat het om zo’n honderd palen. In de loop van zaterdagmiddag beginnen we met het volstorten van de palen met beton. De verwachting is dat we daar tot zondag mee bezig zijn. De logistieke uitdaging zal zijn om op de beperkte ruimte telkens te zorgen dat de aanvoer van materiaal en de afvoer van puin en zand in de juiste volgorde gebeurt. Zodat de aanvoer van wapeningskorven niet stokt omdat vrachtwagens elkaar in de wielen rijden.

Mei 2019: een deel van de funderingspalen werd van wapeningskorven voorzien

Zondag 31 mei

Als alle funderingspalen voorzien zijn van wapening en beton begint het terugbrengen van zand: de leegte die de verwijderde Amstelveenlijntunnel achterlaat moet worden opgevuld en de grond die was verwijderd onder het trein- en metrospoor moet worden teruggebracht. Als dat klaar is beginnen we met het terugbouwen van de sporen.

Maandag 1 juni

Tweede Pinksterdag staat eveneens in het teken van terugbouwen. Maar we doen meer dan dat: in de nacht naar dinsdag 2 juni gaan alle trein- en metrosporen buitendienst. Dat is nodig omdat we dan werken aan de bovenleiding (trein) en de stroomrail (metro). De sporen krijgen namelijk een iets andere ligging (het gaat om centimeters), waardoor ook de bovenleiding en de stroomrail een klein beetje aanpassing behoeven.

Dinsdag 2 juni

Uiterlijk om 05.00 uur ’s morgens is alles in gereedheid om de treinen en metro’s hun normale dienstregeling te laten hervatten. Alsof er niets is gebeurd.

Geef uw mening

Joost

Helaas doet de 2e cam (op https://bouw.live/zuidasdok-pinksteren-2020/ ) het alweer een aantal uur niet meer... iets met "The media could not be loaded, either because the server or network failed or because the format is not supported." Dit soort meldingen zie ik wel vaker, maar dan ligt t eigenlijk nooit aan mij, maar aan de streamer.. Jammer dat er juist nu iets verkeerd moet gaan met dit beeld van de werkzaamheden :(

Joost

Het is naar mijn idee overigens geen hardware-probleem (dus niemand hoeft dat dak op), maar eerder een software-probleem. Cam1 doet het immers al tijden perfect...

Joost

Helaas nog steeds niks zichtbaar.... wat een prutswerk, sorry dat ik het zo zeg.. Overal promoten om vooral het werk via de webcam te volgen... doet juist deze cam het (nu nog steeds) niet... Erg jammer...

Joost

Inderdaad erg balen, nu is zelfs heel die 2e webcam overal verdwenen? Ik wacht wel af, wellicht een toevallige moment-opname...? Sterkte en succes!

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Dag Joost, het is ontzettend balen. We zijn ermee bezig. Vandaag gaat iemand het dak op om te kijken wat er mis is. Hopelijk krijgen we dan weer beeld.

E. Hoekstra

Uiteindelijk lost een probleem zoals Zuidplus zich vanzelf op.. dat is altijd zo. Het duurde alleen even...

Peter

Het was me een waar genoegen om te zien dat men weer druk bezig waren. Als NS Medewerker van Amsterdam Zuid wordt ik hier zo blij van. Het idee dat over een aantal jaren een onwijs mooi nieuw station gerealiseerd is waar ik en mijn collega's kunnen en mogen werken. Een mooiere werkplek kan deze is bijna ondenkbaar.

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Dank voor je bericht Peter, we kijken allemaal uit naar dat onwijs mooie, nieuwe station.

Tim

@ Saskia, zou je wellicht een klein tipje van de sluier willen oplaten over de werkzaamheden die in 2021 op de rol staan? Moeten we dan denken aan de andere dekken voor de passage?

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Klopt inderdaad. Het dak van de nieuwe stationspassage bestaat uit 7 dekken. Eén dek ligt sinds november op zijn plek. In 2021 willen we nog twee dekken gaan inschuiven, vanaf de plek waar we dit weekend aan de funderingspalen gaan werken. Het zijn twee kleinere dekken, één komt onder treinspoor 4 en één onder metrospoor 1.

Marinus

Blijft een bizar mooi project... Zijn dit nu de laatste activiteiten van ZuidPlus, gezien opdrachtgever haar overeenkomst met ZuidPlus heeft ontbonden? En hoe dan verder?

H. Lieftinck

Laatste stuiptrekkingen van Zuidplus dus. Dat projectburo is ten onder gegaan omdat ze de techniek niet serieus namen... dat moet wel als je een technisch ingewikkeld ontwerp moet maken. Resultaat is dat dat het einde van Zuidplus betekent en het contract ontbonden wordt.

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Dat is het Marinus, een bizar mooi project. ZuidPlus gaat nog even voor ons door. De werkzaamheden die op de rol staan voor 2021 voert ZuidPlus ook uit. Tegelijkertijd zijn we de aanbesteding opgestart voor onderdelen van Zuidasdok, dus bijvoorbeeld het station of de tunnels. Daarover schrijven we binnenkort meer, dat beloof ik alvast.