Nu werken we iedere werkdag van 07.00 tot 19.00 uur, met af en toe een extra dag in het weekend. Van 13 mei tot eind november werken we ruim vijf maanden lang tot 23.00 uur door – ook op zaterdag. We verwachten weinig tot geen geluidshinder. Wel gaat u meer activiteit zien, zoals bouwvakkers die in en uit de tunnel lopen. En we hebben ’s avonds licht nodig voor het werk op ons bouwterrein onder de sporen en de A10 Zuid.
Uitdagingen
Eind 2023 kregen we midden in ons werkgebied te maken met verzakkingen onder de middelste trein- en metrosporen. Daardoor liepen we vertraging op met de werkzaamheden aan de grondkeringen aldaar. Tegelijkertijd bouwen we de nieuwe reizigerstunnel, terwijl station Amsterdam Zuid en de naastgelegen ringweg A10 Zuid volledig in gebruik zijn. Daar zijn veel goede en vakkundige mensen voor nodig, en die zijn niet altijd beschikbaar. Ook zijn de benodigde materialen niet altijd beschikbaar wanneer we ze nodig hebben. Daardoor, en door de eerdere verzakkingen onder het spoor, hebben we de ingeplande extra tijd om tegenvallers te kunnen opvangen nu volledig verbruikt. Inmiddels lopen we zo’n drie weken achter op de planning voor de ruwbouw van de Brittenpassage.
Mijlpaal in november
Die planning is nu vooral gericht op eind november dit jaar, wanneer we negen dagen lang twee treinsporen op station Amsterdam Zuid buitengebruik nemen. Zo’n ‘buitendienststelling’ is niet alleen te merken op station Amsterdam Zuid, waar het nu al steeds drukker wordt. Maar het heeft ook invloed op de regionale bereikbaarheid, en zelfs op het landelijke treinverkeer. Daarom moeten we daar twee jaar van tevoren toestemming voor vragen. Om te kunnen beginnen aan de werkzaamheden die we voor die buitendienststelling gepland hebben, zetten we nu een tandje bij.
Toestemming voor langer werken
In Nederland mag er onder normale omstandigheden alleen worden gebouwd tussen 07.00 en 19.00 uur. Dat is om de omgeving leefbaar te houden voor omwonenden, en in Zuidas ook voor werknemers, hotelgasten en studenten. Om langer te kunnen doorwerken hebben we toestemming gevraagd en gekregen van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied. Uiteraard zijn onze collega’s op het bouwterrein extra alert op (het voorkomen van) onnodige hinder voor de omgeving.
Artikel delen:
Geef uw mening
Respect voor de mensen die hierdoor op onregelmatige tijden moeten werken!