skip to main content

Feiten en Cijfers Zuidas

Zuidas is het gebied dat ligt tussen Schiphol en de Amsterdamse binnenstad, tussen de wijken Buitenveldert en Oud Zuid en natuurgebieden Nieuwe Meer en Amstel. Door de concentratie van bedrijven, instellingen én woningbouw is er veel dynamiek. Zuidas ontwikkelt zich van een internationale toplocatie voor bedrijfsleven en kennisontwikkeling tot een unieke Amsterdamse stadswijk voor wonen, werken en recreëren. Bovendien is de bouw van het belangrijkste infrastructurele project voor de Metropoolregio Amsterdam gestart: Zuidasdok.

Zuidas is een grootstedelijk gebied en beslaat van oudsher een oppervlakte van ongeveer 185 hectare (exclusief Zuidasdok)

Sinds 1 januari 2018 heeft Zuidas een nieuw deelgebied Verdi erbij (zwarte kader). Daarmee is Zuidas nu 245 hectare groot. Zuidas is op het breedste stuk 1,14 kilometer en 750 meter op het smalste. De totale lengte van Zuidas is 3,5 kilometer.

Zuidas is op het breedste stuk 1,14 km en 750 m op het smalste. Totale lengte Zuidas: 3,5 km.

Zuidas is een multifunctioneel gebied: kantoren, woningen en voorzieningen. Het heeft voorzieningen zoals: Vrije Universiteit, Amsterdam UMC, RAI conference center, station Amsterdam Zuid, circa 40 cafés/ restaurants, 10 onderwijsinstellingen, 10 kinderdagverblijven, 4 hotels, etc.

Ontwikkelingen

  • Tot 2030 ontwikkeling van ruim 1 miljoen m² aan kantoren, woningen en voorzieningen.
  • Uiteindelijk aanwezig: 3.400.000 m², exclusief deelgebied Verdi
    • Kantoren – nog te realiseren: 290.000 m² – naar 1.200.000 m²
    • Wonen – nog te realiseren: 585.000 m² – naar 895.000 m²
    • Voorzieningen – nog te realiseren: 340.000 m² – naar 1.300.000 m²
Kees Winkelman

Business District

  • 4,3% kantorenleegstand. Bron: JLL april 2017
  • Sector bedrijven: 19,3% financiële dienstverlening, 14% zakelijke dienstverlening, 12% ICT, 7,4 % Energie, 4,8% life sciences and health, 42,5% diversen. Bron: InBusiness 2017
  • Vrije Universiteit: 25.000 studenten, bijna 3.000 wetenschappelijke stafleden, 50 bachelor- en 150 masteropleidingen

Kantoren en voorzieningen, planning gereed 2020

  • Van der Valk hotel, ca. 19.000 m² bvo, oplevering 2020
  • Nieuwe Universiteitsgebouw, ca 30.000 m² bvo
  • SuitSupply, kantoor: 16.500 m² bvo
  • Hourglass in totaal 35.000 m2 (25.000 m² kantoor incl. 500 m² Loyens & Loeff, 115 apartment hotel, ca 10.000 m²
  • Clubhuis AFC
  • Nieuwe Rechtbank
  • 2Amsterdam, herontwikkeling tot hotel

Reeds opgeleverde  kantoren en voorzieningen

2019

  • Nhow Amsterdam RAI hotel 650 kamers, ca 35.000 m²
  • Amsterdam UMC Imaging Center, ca 15.000 m²
  • EMA, kantoorruimte en conferentiecentrum, ca 38.500 m²

2018

  • Fietsparkeergarage Strawinskylaan, 3.500 ondergrondse fietsparkeerplekken
  • Parkeergarage Ravel, 360 autoparkeerplaatsen, ca 8.700 m²
  • Edge Olympic, uitbreiding met ca. 6.000 m² bvo
  • Goede Doelen Loterijen, herontwikkeling & uitbreiding: 4.000 m²
  • Rietveld Academie, uitbreiding, ca. 3.500 m² bvo

2017

  • Circl, ABN-AMRO 3.000 m² bvo
  • Atrium, uitbreiding, ca. 30.000 m² bvo
  • Noma House, 16.000 m² bvo

Selectie van internationale bedrijven in Zuidas

Een levendige woonwijk

  • Zuidas is één van de grootste woningbouwlocaties van Amsterdam
  • Duizenden woningen worden gerealiseerd, waaronder huurwoningen in het middensegment en de sociale sector
  • Ongeveer 4.000 bewoners. Bron: IOS op 1/4/2018
  • 37,8% niet-Westerse afkomst. Kerncijfers 2017
  • 2,4% > 65 jaar. Kerncijfers 2017
  • Er komt een grotere variatie aan woningen: top segment, midden segment woningen – tot €970,- maandhuur, sociale woningen – tot €710,- maandhuur of max. €36.165 jaarinkomen

Zuidas biedt aan huurders en kopers

  • Een breed scala aan woningen, van klein en compact tot ruim en van alle gemakken voorzien
  • Duurzame woningbouw met standaard verdiepingshoogte 3,3 meter
  • Ruime lichte woningen met uitzicht, buitenruimten
  • Breed aanbod van voorzieningen in de buurt
  • Uitstekende bereikbaarheid vanuit stad en regio
  • Dynamische, kosmopolitische omgeving

Zuidas biedt aan voorzieningen

  • Meerdere kinderdagverblijven en (internationale) scholen
  • Sportscholen, tandarts, apotheek, diverse winkels als HEMA, Julia’s, Rituals, Sissy Boy, Cool Blue, supermarkten, drogist, fietsenwinkels, bakker, herenkleding etc. Winkelcentrum Gelderlandplein ligt op loopafstand
  • Goede restaurants en cafés. In Zuidas bevinden zich meer dan 40 horecazaken, waaronder Bolenius, Starbucks, Hello Sushi, Oliver’s, restaurant Vandaag en Pancaces. Ook in de Beethoven- en Scheldestraat is een rijk aanbod aan restaurants, cafés en winkels
  • 4 hotels; Qbic Hotel, Amsterdam WTC, Holiday Inn, Motel One, Crowne Plaza en nHow Amsterdam RAI
  • 6 hotels in directe omgeving Zuidas, 3 in ontwikkeling: Van der Valk, 2Amsterdam en Premier Suites Group in Hourglass
  • RAI beurs en congressen, Vrije Universiteit Amsterdam (25.000 studenten),  Amsterdam UMC, rechtbank
Wiebke Wilting

De volgende woningen worden gerealiseerd in 2020

54 zorgwoningen

45 appartementen en 2 penthouses

191 koopappartemen

Meer belangstelling voor wonen in Zuidas?

Bekijk hier de reeds opgeleverde woningbouwprojecten en makelaars.

Prijzen

  • Zuidas heeft een brede bandbreedte betreffende gemiddelde grondprijzen
  • De prijs is afhankelijk van de functie. € 150 per m² bvo (sociale woningen) – € 3.500 per m² erfpacht
  • Kantoren en commerciële woningen hebben een vergelijkbaar prijsniveau
  • Sociale woningbouw en maatschappelijke functies zoals scholen hebben een lagere prijs
  • Gemiddelde waarde woningen/kantoren: € 6.500 per m² (uitschieter verwachte VON van €8.000 Beethoven)

Duurzaamheid, Groen en Water

  • Zuidas ligt tussen de Amstelrivier en Schinkel/Nieuwe Meer
  • Nabij Sportas, Amsterdamse Bos, Amstelpark
  • Bijzondere groene locaties in Zuidas
    • Botanische Tuin, Stadstuin Akzo en Stibbe, Groene oever Fred. Roeskestraat, Strand Zuid, Dakterras Circl, Beatrixpark, De Nieuwe Meer
  • Bijzondere groene projecten
    • Watervertragende groenstroken in Kop Zuidas, Prinses Irenestraat
Jan Vonk

Bereikbaarheid

Fiets

  • 15 minuten fietsafstand naar de grachtengordel
  • 30 min fietsafstand grootste deel Amsterdam en Amstelveen
  • Drie openbare ondergrondse fietsparkeergarages
    • Strawinskylaan: 3.750 plaatsen
    • Mahlerplein: 3.000
    • Zuidplein: na verbouwing 1.400
    • Station Zuid (gerealiseerd na oplevering Zuidasdok): 5.500
  • Deelfietsen: OV-fiets, Hello Bike, Urbee en Huub

Auto

  • Aan de A10. Twee op- en afritten naar de A10 zorgen voor goede bereikbaarheid per auto.
  • Station Amsterdam Zuid (een van de snelst groeiende stations van Nederland) in het hart van Zuidas ontwikkelt zich tot vervoersknooppunt voor trein, metro, (regionale) bus en tram.

Tram en Metro

  • Rechtstreekse metroverbindingen naar de treinstations Amsterdam Centraal, Sloterdijk, Amstel, Lelylaan, RAI, Bijlmer Arena en busstation Noord
  • Tramlijnen: 5 (Westergasfabriek, Amstelveen), 24 naar VU, 4 naar RAI
  • 4 metrostations in Zuidas: Amstelveenseweg, Station Zuid, RAI, Europaplein
  • Metrolijnen: Ringlijn 50 (Station Sloterdijk/Amsterdam Zuidoost), 51 (Centraal Station/Amstelveen), 52 (Noord/Zuidlijn)

 Trein

  • Twee NS Stations in Zuidas: Amsterdam Zuid en RAI
  • Reistijd vanaf Zuidas per trein naar Schiphol: 6 minuten

 Bussen

  • 15 (Station Sloterdijk, Amstelstation), 62 (Amstelstation), 65 (KNSM eiland)
  • Streekvervoerlijnen: 246 (VU- Schiphol), 341 (Hoofddorp via Schiphol), 346 (Station Haarlem), 241(Amstelveen), 242 (Mijdrecht), 348 (Uithoorn), 358 (Aalsmeer)

MaaS

Amsterdam is een van de pilotgebieden in Nederland voor Mobility as a Service. Voor reizigers betekent dit dat ze in de toekomst via één digitaal platform, zoals een app, hun reis in het openbaar vervoer, per deelfiets, -auto, – taxi of -scooter kunnen plannen, boeken en betalen.

Het project Zuidasdok

  • Uitbreiding station Amsterdam Zuid
  • Compacte inpassing stedelijk en regionaal OV
  • Verbreding van A10 Zuid met extra rijstroken
  • Het ontvlechten van de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel
  • Ondergronds brengen van de A10 ter hoogte van centrumgebied Zuidas
  • Herinrichten van de vrijkomende openbare ruimte

Nut en noodzaak

Het project Zuidasdok is nodig om de volgende (toekomstige) knelpunten op te kunnen lossen:

  • Aantal trein- en metroreizigers op station Amsterdam Zuid groeit. Uitbreiding is noodzakelijk
  • Compactere OV overstap nodig
  • Eindpunt Noord/Zuidlijn en Amstelveenlijn
  • Doorstroming A10 Zuid onder druk. Zelfs na realisatie kunnen er locaties zijn met tekort aan wegcapaciteit: niets doen is geen optie
  • Inpassing infrastructuur en beperken milieuoverlast nodig voor verdere ontwikkeling Zuidas

Aan dit overzicht kunnen geen rechten worden ontleend.

Geef uw mening

G. Clavet

Met pijn in mijn hart zeg ik het, maar Zuidplus is er in anderhalf jaar tijd in geslaagd om een prachtig project (het grootste van het land) volledig om zeep te helpen. Dat krijg je als je de techniek niet serieus neemt. Een afgekeurd voorontwerp is het resultaat en een bijna tot de helft afgeslankt Zuidplus. Het proces is wel goed verlopen in het verweer... Mocht het straks weer verder gaan (DO-fase) dan moeten ze het team weer uitbreiden, maar vind maar eens technici met al die bouwprojecten van Rijkswaterstaat nu. Cijfers liegen niet. Een matig ontwerp dat is afgekeurd door de Opdrachtgever. Het besef lijkt er bij al die procesmensen en managers nog steeds niet te zijn, dat er maar eens voorrang gegeven moet worden aan de techniek. Maak een haalbaar technisch ontwerp. Prioriteit nummer 1, i.p.v. alle intriges, politiek en machtsspelletjes...

Peter Wessels, bewoner

Goed overzicht.