skip to main content
'Kunst moet dynamisch zijn, vragen stellen, discussies ontlokken'

Dat beeldende kunst een bijzondere plek inneemt bij AkzoNobel is al te zien aan de architectuur van het gebouw. Bij binnenkomst in het atrium op de begane grond vallen niet alleen de ruimte en het bijzondere licht op, maar ook de plaats waar een deel van de inmiddels vermaarde kunstcollectie van deze multinational permanent is tentoongesteld: de AkzoNobel Art Space. Het kantoor van het team dat de kunstcollectie van AkzoNobel beheert en ontwikkelt lijkt wel wat losgezongen van de andere kantoren in het gebouw. Dat komt doordat er voor het kunstteam een special ruimte is ontworpen, die als een soort van spaceshuttle boven de kunst in de Art Space hangt. Het is de cockpit en het hart van de Akzo Nobel Art Foundation.

Hester Alberdingk Thijm, directeur van de AkzoNobel Art Space

Kunst mag er zijn

Het is sinds 2016 het domein van directeur Hester Alberdingk Thijm en haar mensen. Zij bouwt al bijna 25 jaar gestaag aan een collectie die er toe doet, zoals steeds weer blijkt uit tal van reacties uit de kunstwereld. Het is haar leven, zegt ze zelf. En die collectie is op werkdagen voor iedereen te bekijken. Het is niet voor niets dat kunst- en cultuurminister Van Engelshoven bij de opening van de actuele expositie Common Ground stelde dat kunst er mag zijn, gewoon omdat het er is. En niet om bijvoorbeeld economische motieven. Het is één van de belangrijke drijfveren achter het werk van Alberdingk Thijm die, anders dan musea, moet opereren in een wereld waarin niet iedereen gepassioneerd raakt van kunst.

Dure vierkante meters

We vallen neer op een paar bankjes tussen de werken van twee belangrijke hedendaagse kunstenaars in Nederland. Het gaat om de schilder Robert Zandvliet en conceptueel kunstenaar Guido van de Werve. Overal in Art Space zijn dergelijke hoekjes te vinden. ‘Het was wel even onderwerp van gesprek om zo’n Art Space te bouwen op die dure vierkante meters hier in Zuidas’, vertelt Alberdingk Thijm. ‘Maar het was een harde voorwaarde van de gemeente om de plint openbaar te maken, liefst met een culturele bestemming. We wilden kunst, maar ook de duurzaamheid ervan wezenlijk in het gebouw leggen. En dat idee moest ook nog aansluiten bij de identiteit van het bedrijf. Wat we nu zien is dat ’s morgens moeders uit het Beatrixpark hier koffie komen drinken en dat er ’s middags bezoekers rondlopen van bedrijven uit de buurt. Soms lopen hier directies en scholen tegelijkertijd rond.’

Rustig groeien

De AkzoNobel Art Foundation is opgericht in 1996. Initiatiefnemer was de toenmalige voorzitter van de Raad van Bestuur, Kees van Lede. Er is toen ook meteen een non-profit stichting opgericht zodat de collectie rustig kon groeien. Op de vraag of zo’n kunstverzameling niet wat elitair is, heeft Alberdingk Thijm haar antwoord paraat. ‘Kijk, kunst is meer dan decoratie en aankleding. Dus dan moet je iets doen dat meer is dan ophangen alleen. Het moet dynamisch zijn, vragen stellen en discussies ontlokken. En je moet er integer mee omgaan. Het jaarlijkse budget is zeer bescheiden, maar de collectie is inmiddels erg veel waard. Toch zullen we nooit iets uit de kerncollectie verkopen. Het is voor AkzoNobel een ongelooflijk goed pr-instrument geworden. Het gaat om kwalitatieve kunst die duurzaam is gebleken. Zoals ook het investeren in je mensen door middel van kunst zeer duurzaam is.’

Gedeelde wereld

In de titel van de huidige expositie Common Ground zit die gedachte eveneens verwerkt. Volgens Alberdingk Thijm is common ground hard nodig, omdat die steeds meer verdwijnt. Dat komt volgens haar door de verregaande digitalisering, het fysieke contact dat vermindert en doordat de wereld ‘on the run’ is onder invloed van een steeds grotere mobiliteit. Het gaat haar om gedeelde wereld, om de zon die op iedereen schijnt en om de grootsheid van de natuur die we met elkaar delen. Het openingsdoek van de expositie, van de hand van Joris Geurts, getuigt ervan, net als de ‘Tools for feelings’ van Maria Roosen dat doet. Common Ground sluit volgens Alberdingk Thijm ook aan bij AkzoNobel zelf, een multinational met een omzet van 9,3 miljard euro in meer dan 80 landen en met kleur – ‘Passion for Paint’ – als belangrijk thema.

Web van kunst

Al jaren selecteert Alberdingk Thijm jonge talentvolle kunstenaars met werk dat aansluit bij de actualiteit. Daarbij moet ze het zakelijke en de kunst met elkaar verenigen zonder dat het te letterlijk wordt. Die aanpak heeft een zorgvuldig opgebouwde collectie van 1800 kunstwerken opgeleverd, waarvan regelmatig werk in bruikleen aan internationale musea wordt afgestaan. ‘Ik opereer in een groot web van kunst. Ik denk dat de huidige collectie een afspiegeling is van de hedendaagse kunst en dat onze collectie toegankelijk is voor mensen uit alle lagen van de bevolking.’ Nog voor de zomer wil Alberdingk Thijm een Common Ground deel 2 inrichten. Het is haar bijdrage aan het culturele klimaat van Zuidas. ‘Daar valt nog wel wat te winnen.’

Meer informatie

De Art Space is geopend voor publiek op werkdagen van 10.00-17.00 uur en op afspraak. Het adres is Christian Neefestraat 2, 1077 WW Amsterdam. Zie meer op de website van de AkzoNobel Art Foundation.

Geef uw mening

rm6

⬛️?⬜️▪️?◾️◻️?

Dirk

Indrukwekkende ruimte en collectie welke naar mijn mening het bezoeken zeker waard is!