Zuidasdok

Zuidasdok gaat zorgen voor betere bereikbaarheid van Zuidas en van de noordelijke Randstad. De A10 Zuid gaat van vier naar zes rijstroken en verdwijnt in het hart van Zuidas onder de grond. Station Amsterdam Zuid wordt compleet vernieuwd. Verschillende vormen van (openbaar) vervoer komen er straks samen. Het stationsgebied krijgt een nieuwe, groene inrichting.

De A10 Zuid wordt tussen de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel verbreed van vier naar zes rijstroken, waarbij doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer worden gescheiden. De knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel worden ook aangepast. Het station groeit uit tot een compacte en hoogwaardige openbaar vervoerterminal. Trein, tram, bus, taxi en fiets komen er samen, in een groene omgeving.

Planning Zuidasdok

Zuidasdok is noodzakelijk

Door verdere groei van het autoverkeer dreigen over enkele jaren verkeersinfarcten te ontstaan op de A10 Zuid. Ook station Amsterdam Zuid groeit in rap tempo. Het is zelfs het snelst groeiende station van Nederland. Momenteel maken dagelijks circa 80.000 reizigers gebruik van dit station, de verwachting is dat dit aantal in 2030 250.000 tot 300.000 is. Om te voorkomen dat Zuidas en de noordelijke Randstad slecht bereikbaar worden, vergroten we de capaciteit van de A10 Zuid en die van station Amsterdam Zuid.

Foto bij

Impressie project Zuidasdok

Duurzaamheid

Het ondergronds brengen van de weg over een lengte van circa een kilometer, verbetert de luchtkwaliteit en zorgt voor minder geluidsoverlast. In de openbare ruimte rondom het station komen pleinen, wandel- en fietsroutes. Er is veel aandacht voor groen. Zo krijgen de tunneldaken een groene inrichting. Ook de gebouwen die onderdeel zijn van het station worden voorzien van een groen dak.

Foto bij
Foto bij