skip to main content

Hoe bouw je een grondkering voor de tunnel?

1

De A10 Zuid verdwijnt in de toekomst gedeeltelijk in een tunnel. Daarvoor moeten we heel veel grond ontgraven en dat kan alleen als er een stevige grondkering is. Hoe bouwen we die midden in Zuidas? Vier methoden onder de loep.

Forse fiets- en voetgangershinder Parnassusweg

3
Van 03-11-2025 tot 04-04-2026 is de Parnassusweg aan de stationskant bij het viaduct vrijwel helemaal dicht voor fietsers en voetgangers. Auto’s en trams ondervinden geen hinder. We werken dan o.a. aan de uitbreiding van de treinperrons van station Amsterdam Zuid.

7-10 november: verbinding A10 West – A10 Zuid dicht

Van vrijdag 7 november 22.00 uur tot maandag 10 november 2025 05.00 uur werken we weer in knooppunt De Nieuwe Meer aan een veiligere en bredere A10 Zuid. Verkeer in beide richtingen moet rekening houden met omleidingen en vertraging.

12 november: bijeenkomst knooppunt De Nieuwe Meer

Wilt u meer weten over wat er gaande is in knooppunt De Nieuwe Meer? Kom dan naar de informatiebijeenkomst op woensdag 12 november 2025. We praten u bij over de werkzaamheden op en rondom de A10 Zuid. En wat die voor u betekenen.

Treinperrons station Zuid weer volledig overkapt

2
In het weekend van 18 en 19 oktober 2025 sloten we de A10 Zuid in één richting om 140 meter aan nieuwe kappen boven een treinperron van station Amsterdam Zuid te plaatsen. Zo’n 80 nieuwsgierige bezoekers keken mee, evenals onze fotografen.

Zuidasdok zoekt creatieve ideeën

Woon of werk je nabij een groot en langdurig infrastructuurproject, dan krijg je daar nogal wat van mee. Toch denkt niet iedereen meteen aan overlast. Bij sommigen begint juist de creativiteit te borrelen. Ben jij zo iemand? Dan zoeken we jou.

Reuzenbalken op transport voor nieuwe fly-over A10 Zuid

Een belangrijke stap in de bouw van de fly-over in knooppunt De Nieuwe Meer: op 14 oktober monteren we hier de eerste zogeheten onderslagbalken. De betonnen joekels dragen in de toekomst het gewicht van het wegdek.

Actuele hinder

Onderslagbalken fly-over knooppunt De Nieuwe Meer geplaatst

Op maandag 14 oktober 2025 plaatsten we de eerste twee onderslagbalken op de pijlers bij knooppunt De Nieuwe Meer. Deze onderslagbalken zijn onderdeel van de nieuwe fly-over die de A10 Zuid verbindt met de A4 richting Schiphol. Elke onderslagbalk is 14 meter lang, 3 meter breed, 3 meter hoog en weegt 150.000 kilo - net zo zwaar als een blauwe vinvis, het grootste dier op aarde. Het vervoer en de montage waren allebei precisiewerk.
 
Kijk vooral ook naar de timelapse die we van het werk maakten, hieronder op deze pagina bij 'Livestreams en video's'.

Livestreams en video's

  1. Video
  2. Video
  3. webcam
    Station Amsterdam Zuid noordkant
  4. webcam
    Station Amsterdam Zuid zuidkant
  5. webcam
    Knooppunt De Nieuwe Meer (ter hoogte van S108)
  6. Video

Zuidasdok Projecten

Zuidasdok is een van de grootste infrastructuurprojecten in Nederland. De A10 Zuid wordt verbreed tussen de knooppunten Amstel en De Nieuwe Meer. In het centrum van Zuidas wordt de A10 Zuid ondergronds gebracht. Dankzij de snelwegtunnel kan station Amsterdam Zuid zich ontwikkelen tot een hoogwaardig vervoersknooppunt waar trein, metro, tram en bus samenkomen. Er komt een extra stationspassage, de treinperrons worden breder, direct aan de zuidkant van het station komen tramhaltes en aan de noordkant bushaltes. Amsterdam Zuid is dan klaar voor een derde treinperron met een check-in voor de trein naar Brussel, Parijs, Londen, Berlijn en mogelijk Düsseldorf en Keulen.

Lees meer