skip to main content

Mobiliteit

Hoe houden we Zuidas en het gebied daaromheen bereikbaar en leefbaar? Een belangrijke vraag, gezien de toenemende drukte én gezien alle bouwactiviteiten. Het antwoord is meer ruimte voor langzaam verkeer en openbaar vervoer, als alternatief voor de auto.

Mobiliteitsplan

Uitgangspunt is het Mobiliteitsplan Zuidflank Duurzaam Bereikbaar (PDF), dat in juli 2023 werd vastgesteld door het college van Burgemeesters en Wethouders en het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam. ‘Zuidflank’ gaat over het gebied tussen de Schinkel in het westen en de Amstel in het oosten, en de Stadionweg in het noorden en de Van Nijenrodeweg in het zuiden. Het mobiliteitsplan beschrijft mobiliteitsontwikkelingen tot 2040 en maatregelen om dit gebied bereikbaar en leefbaar te houden.

Er gebeurt immers nogal wat aan de zuidkant van Amsterdam. Het programma Zuidasdok werkt hard aan verbetering van de vervoersinfrastructuur, waaronder de realisatie van het openbaar vervoerknooppunt station Amsterdam Zuid in het hart van Zuidas. Honderdduizenden dagelijkse gebruikers van trein, metro, tram, bus en fiets krijgen er volop de ruimte.

Drukte: reizigers stappen in en uit de trein, op het perron en bij de roltrappen van station amsterdam zuid

Groei aantal reizigers

Ondertussen groeit het aantal gebruikers van het gebied Zuidas ook flink door. Naar verwachting groeit het aantal werknemers, studenten, bewoners en bezoekers de komende jaren met zo’n vijftig procent. Het aantal reizigers zal zelfs verdubbelen, ook in samenhang met ontwikkelingen in de regio Amsterdam.

Het mobiliteitsplan is geen nieuw beleid, maar geeft met een pakket aan maatregelen handen en voeten aan het stedelijke mobiliteitsbeleid (PDF). De maatregelen in het gebied Zuidflank, met in het centrum Zuidas, stoelen op vier met elkaar samenhangende pijlers:

  • meer ruimte voor verblijven en voor het verbeteren van alternatieven voor de auto;
  • samen met het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen werknemers en studenten stimuleren om buiten de spits én met de fiets, te voet of met het OV te reizen;
  • het verminderen van parkeerruimte;
  • voortdurende aandacht voor de gevolgen van wat we bouwen voor mobiliteit en leefbaarheid.
Auto in de Gustav Mahlerlaan, op de staat een plek voor elektrisch laden