skip to main content
Versnellen en vertragen in Zuidas

Peter van Oerle rijdt nog steeds vanuit Spaarndam op de motor naar Amsterdam. Tot zover business as usual. ‘Daarna ziet mijn werkdag er beduidend anders uit dan drie weken geleden.’ Dat begint al in de keet. ‘Op dit moment zitten er daar ongeveer 5 mensen, terwijl er normaal zo’n 15 à 20 aanwezig zijn. Heel veel werk waarvoor je niet per se hier hoeft te zijn, doen we nu thuis.’ Voorheen was er in de keet ruimte voor een gebbetje, nu is de sfeer iets minder onbevangen. ‘Mensen maken zich zorgen. Om hun eigen gezondheid, om die van hun naasten en wellicht ook over hun financiële situatie.’ Toch zijn de mannen in de keet gemotiveerd om aan de slag te gaan en blijven. ‘Ik merk dat de collega’s het ook wel fijn vinden om te werken. Het is toch een manier om je gedachten te verzetten en veel buiten te zijn.’

Nieuwe vraagstukken

Van Oerle wordt in deze situatie gesteld voor vraagstukken die niet eerder aan de orde kwamen. ‘Veel van de bouwprojecten in Zuidas lopen er nu tegenaan dat een deel van de buitenlandse werknemers terug naar huis is. Ook zijn er minder bouwers, omdat sommigen om gezondheidsredenen thuisblijven. Dat heeft als gevolg dat ontwikkelaars de afspraken die met ons zijn gemaakt niet altijd kunnen nakomen. Gezien de situatie proberen we daar coulant mee om te gaan, maar je wilt de teugels ook niet te veel laten vieren. Het is best een uitdaging om daar een goede balans in te vinden, zeker nu je niet even makkelijk met elkaar om de tafel kunt gaat zitten. Gelukkig is er aan alle kanten begrip en komen we er nog steeds wel uit.’

Normaal is het drukker bij de keet

Inventief

‘In de praktijk zie je bijvoorbeeld dat een aantal gebouwen rond de zomer opgeleverd moet worden, terwijl het niet zeker is of ze dat nu gaan halen. De afspraak is eigenlijk dat wij als gemeente ongeveer twee maanden voor een oplevering aan de slag gaan met de openbare ruimte rondom zo’n gebouw. En uiteraard hebben wij onze logistiek en planning daar al op afgestemd: de inkoop van materialen heeft al plaatsgevonden en de aannemer staat klaar. Omdat we snappen dat sommige bouwprojecten niet helemaal op schema liggen – of zullen gaan liggen – proberen we nu inventief te werk te gaan. Dit houdt in dat sommige van onze kleine werkzaamheden naar voren gehaald worden, zodat aannemers en bouwers aan het werk kunnen blijven.’

Kop en staart

Van Oerle legt uit wat voor soort projecten nu eerder uitgevoerd kunnen worden. ‘Door deze bijzondere situatie is Zuidas nu zo goed als leeg. Normaal kun je doordeweeks geen fietspad bij de VU afzetten om het te verbeteren of te vernieuwen. Vanwege de duizenden studenten die hier per dag gebruik van maken, voeren we dat soort werk alleen uit in het weekend of in vakanties. Maar nu is er wel tijd en ruimte voor en kunnen we versnellen. Zo blijven onze mannen aan het werk en voorkomen we straks overlast als alles weer normaal is. Zit er toch nog een klein voordeeltje aan deze rare periode.’

Geef uw mening

herman

Duidelijk verhaal, dank voor de uitleg van Peter van Oerle. Is de verwachting dat de George Gerschwinstraat tussen de Beethovenstraat en de Rosy Wertheimstraat nog volgens planning geopend wordt voor het Paasweekend?

Roland

Op de Zuidas heten de noord-zuidwegen: straten, en de oost-westwegen: lanen. De George Gerschwinlaan is dus een laan. Eigenlijk had de Parnassusweg dan Parnassusstraat moeten heten, maar ja, die was er al..

Renske van Bers

Beste Herman, ik vraag het na. Groet, Renske