Bereikbaarheid Duurzaamheid

Q-Park werkt aan meer laadpunten

In de Q-Park-garage Mahler moet dit jaar een plein komen met zo’n honderd openbare laadplekken voor elektrische auto’s. Q-Park maakt daarbij gebruik van nieuwe apparatuur en digitale tools. Eenvoudig is het niet. ‘Je loopt tegen grenzen aan.’

Terwijl in de garages van Q-Park medewerkers met handschoenen alle betaalautomaten meerdere malen per dag desinfecteren, gaan programmamanager Willy Verweij en marketing- en salesverantwoordelijke Mariëlle Velthoven door met een andere aanpassing aan de veranderende samenleving: meer oplaadmogelijkheden voor elektrische auto’s. De vraag naar laadpalen stijgt in Zuidas snel. Bewoners zoeken naar een laadpaal onder hun nieuw gekochte appartement en bedrijven vragen om meer plekken voor de elektrische auto’s van hun personeel. ‘Voor veel bedrijven is het elektrificeren van het wagenpark laaghangend fruit in hun streven naar maatschappelijk verantwoord ondernemen’, zegt Willy Verweij. Hij legt uit dat het aanleggen van oplaadpunten voor Q-Park juist geen laaghangend fruit is. ‘Veel parkeergarages staan er al jaren’, zegt Velthoven. ‘Toen ze gebouwd werden dacht niemand aan elektrisch laden. Er is dus stroom voor de basisvoorzieningen als verlichting, ventilatie en misschien een lift of roltrap. Maar dan houdt het ook op.’ Omdat gebouwen vaak een jarenlange ontwikkel- en bouwtijd kennen, hebben ook recent opgeleverde gebouwen nog te weinig elektrische infrastructuur voor genoeg oplaadpunten.

Capaciteit stroomnetwerk

Dat ligt niet alleen aan de gebouwen zelf, maar ook aan het elektriciteitsnetwerk. ‘Een laadpaal heeft wel genoeg vermogen nodig’, zegt Verweij. ‘Zodat je na vier uur laden een redelijke reis kunt maken, zeg zo’n 100 kilometer.’ In drukke gebieden kan het netwerk dat niet altijd leveren. ‘Naarmate je verder de stadscentra ingaat, wordt de energievoorziening dunner. Ook in Zuidas loop je tegen grenzen aan. Zeker als je rekening houdt met de gebouwen die nog gerealiseerd gaan worden.’ Voor meer stroom moet een netbeheerder een extra transformator plaatsen. Maar ook dat lukt niet meteen. ‘Je bent zo twee of drie jaar verder met bouwkundige aanpassingen en vergunningen aanvragen’, zegt Verweij. Q-Park trekt er al flink aan dat mogelijk te maken, vertelt Mariëlle Velthoven. ‘Er is een lobby nodig om er aandacht en geld voor vrij te krijgen. Dat kan vanuit de stad Amsterdam zijn, maar ook vanuit Zuidas-werkgevers. Wij zitten erop te drukken.’

Stroom tanken in Q-park Mahler Foto: Marcel Steinbach

Minder verbruiken

Ondertussen maakt Q-Park zelf alvast meer stroom vrij door daarop op andere plekken in de garages te besparen. In 200 parkeergarages werden bijvoorbeeld honderdduizend armaturen vervangen door LED-lampen. Maar ook als het Q-Park lukt om genoeg capaciteit vrij te maken voor een laadpaal, is er nog een andere beperking voor de daadwerkelijke aanleg. ‘De mensen die je daarvoor nodig hebt zijn ook nog eens dun gezaaid’, zegt Velthoven. ‘Iedereen schreeuwt nu om hen.’ Inmiddels tellen zestig parkeergarages van Q-Park bij elkaar zo’n 250 laadpalen. In nieuw te bouwen garages wordt tien procent van de plekken gereserveerd voor elektrische auto’s. Ook Zuidas krijgt er meer palen bij. In de Q-Park-garage Mahler moet dit jaar een plein komen met zo’n honderd openbare laadplekken.

Slimmer gebruik van plekken

Voor die nieuwe plekken heeft Q-Park een plan voor slimmer gebruik. Velthoven: ‘Auto’s staan vaak wel negen uur stil bij een laadpunt. Dan zijn ze al lang opgeladen. Het zou mooi zijn als iemand zijn volgeladen auto’s op een ander plekje zou zetten.’ In plaats daarvan heeft Q-Park een andere oplossing bedacht. Er komen twee parkeerplekken per laadpaal, zodat auto’s niet verplaatst hoeven te worden. Er is nieuwe technologie op komst die de eigenaar een seintje geeft als zijn of haar elektrische auto vol zit. Het systeem moet er zelfs voor zorgen dat die volgeladen auto’s tegen vergoeding stroom terug kunnen leveren aan het net. ‘De grote partijen met wie wij praten zien dat het niet alleen gaat om extra laadcapaciteit’, zegt Velthoven. ‘Dit soort innovaties draagt ook bij aan de oplossing. Als we met zijn allen dergelijke digitale tools gebruiken, kunnen straks twee keer zoveel mensen met hun elektrische auto naar huis.’

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel

1 mei 2020 | 20:41

RM

Hoe zit het eigenlijk met de brandveiligheid? Worden hier extra maatregelen voor getroffen?

Schrijf een reactie
3
+1
1 mei 2020 | 10:44

M Turel

Interessant! Maar is er geen verbinding te maken met de rai waar zoveel zonnepanelen op liggen? daar is vast wel capaciteit over. Dat lijkt mij een groene deal! Maar ook als de zon niet schijnt moet men natuurlijk een auto in de parkeergarages kunnen opladen. En dan zijn er natuurlijk nog erg veel daken van al die gebouwen op de zuidas waar ook pv panelen op kunnen. Of windmolens met een verticale as (https://nl.wikipedia.org/wiki/Verticaleaswindturbine)

Schrijf een reactie
1
+1