De RAI is terug. De coronacrisis maakte elk evenement lange tijd onmogelijk, behalve testen op en vaccineren tegen corona door de GGD. Maar die activiteit vindt inmiddels plaats in een tent op de busparkeerplaats P6. Op 8 september 2021 ging de KunstRAI van start en op 26 oktober 2021 start er ‘s lands grootste vastgoedbeurs Provada. Zo komt er eindelijk weer leven in de brouwerij. En daarmee ook de behoefte om vooruit te kijken. Want een florerende RAI mag dan goed zijn voor de economie van Amsterdam, ze brengt ook veel geluid-, milieu- en verkeeroverlast met zich mee. Om daar wat aan te doen werkte RAI ruim twee jaar aan een Masterplan, met als doel het complex en zijn omgeving toekomstbestendig te maken. Het gebied moet een plek worden waar ‘werken, verblijven, wonen, leren, innoveren, ondernemen en gezond leven hand in hand gaan’, zo schrijft Everhardt in een brief van 8 oktober 2021 aan de gemeenteraad. ‘Het Masterplan verbindt de locatie meer met de stad en dringt de overlast in de buurt terug.’
Logistiek ondergronds
Lag de RAI ooit aan de rand van de stad, nu maakt het beurzen- en evenementencomplex deel uit van de stad. Alleen is het daar niet op ingericht. Het Masterplan moet daar verandering in brengen: RAI als een toegankelijk en aantrekkelijk gebied voor alle Amsterdammers. Daartoe moet allereerst de logistiek onder de grond verdwijnen. Nu nog rijden – in ‘normale’ tijden – zo’n 6.000 vrachtwagens per maand de stad in om de RAI te bedienen. Het plan is om een ‘logistieke hub’ te bouwen – in bijvoorbeeld Muiden of Vinkeveen – waar goederen gebundeld en overgeslagen worden naar kleinere, uitstootvrije vrachtwagens. Die brengen goederen vervolgens via een tunnel naar de RAI. Daarmee verdwijnt veel hinder voor de omgeving en wordt het omliggende wegennet niet meer belast.
Woningbouw
Deze ontwikkeling maakt het gemakkelijker om het RAI-terrein grondig aan te pakken. Onder meer door er woningen te bouwen. Daarnaast wordt bekeken in welke mate publieke en maatschappelijke voorzieningen kunnen bijdragen aan een aangenaam woon- en leefklimaat en aan het vergroten van de gebruiksmogelijkheden voor alle Amsterdammers. Ook wordt gedacht aan het aantrekkelijker maken van de route tussen station RAI, het nhow Amsterdam RAI hotel en het RAI-terrein, door enige retail en horeca toe te voegen. Een overzichtelijke en veilige fietsroute vanuit het Beatrixpark, die het hart van het RAI-terrein verbindt met onder meer de buurt Kop Zuidas, is eveneens onderdeel van het Masterplan.
Meerwaarde
Everhardt schrijft dat het college positief staat tegenover de plannen om te komen tot ‘een florerende RAI in een florerende omgeving’. De gemeente en RAI trekken samen op bij het uitwerken van het Masterplan, ‘vanwege de meerwaarde voor de gebiedsontwikkeling, de woningopgave, de kwaliteit van het gebied, de mobiliteit en de economie’.
Share article:
Give your opinion